חדשות בעולם

טראמפ ניצח בפריימריז בניו המפשייר ועקץ את יריבתו: "אם היא תנצח היא תיחקר"

הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ רשם הצלחה נוספת במסע הבחירות הפנימי של מפלגתו. יריבתו, השגרירה לשעבר באו"ם, ניקי היילי, הודיעה כי לא תפרוש: "נילחם עד הסוף"

טראמפ (צילום: shutterstock)טראמפ (צילום: shutterstock)
אא

הנשיא האמריקני לשעבר, דונלנד טראמפ, המתמודד בפריימריס של המפלגה הרפובליקנית על מנת להיבחר שוב כמועמדה לנשיאות, רשם הלילה (בין שלישי לרביעי) ניצחון נוסף. בבחירות שהתקיימו במדינת ניו המפשייר ניצח טראמפ עם כ-54.4% מקולות בוחרי המפלגה, לעומת 43.6% קולות שניתנו ליריבה האחרונה שנותרה מולו במרוץ, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, ניקי היילי.

אמנם הדרך לניצחון המוחלט עדיין ארוכה, אך לאחר הניצחון בשבוע שעבר במדינת אייווה, הראשונה להצביע מתוך 50 המדינות, נראה כי היילי לא תצליח לגבור על הנשיא לשעבר. באייווה גרף טראמפ לא פחות מ-51% מהקולות, רון דה-סנטיס קיבל כ-21% והיילי דורגה במקום השלישי עם 19% מהקולות. איש העסקים ויווק רמאסוואמי דורג רביעי עם 7.66% בלבד והודיע על פרישה. דה סנטיס עשה זאת כמה ימים לאחר מכן וקרא לתומכיו להצביע עבור טראמפ.

עם פרסום התוצאה הלילה בירכה היילי את טראמפ, אבל בניגוד להערכות שהפסד בניו המפשייר עשוי להוביל אותה לפרישה מהפריימריז, היא הבהירה כי אין בכוונתה לעשות זאת. "המרוץ הזה רחוק מלהסתיים", אמרה לתומכיה, "נילחם עד הסוף. אני לוחמת, וכעת אנחנו האחרונים שעומדים מול דונלד טראמפ. מועמדות של טראמפ היא ניצחון של ביידן ב-5 בנובמבר ונשיאות של קמלה האריס". חלק מתומכיה קראו מהקהל "זה לא נגמר!".

בהמשך נאם גם טראמפ בפני תומכיו, תקף את היילי, מי שכיהנה תחתיו כשגרירה באו"ם ושבשעתו זכתה ממנו לשבחים. "היא אמרה שהיא הולכת לנצח, אבל היא נכשלה בגדול" - אמר.

הנשיא לשעבר התייחס לטענתה של היילי כי אם ינצח בפריימריז יפסיד לביידן בקרב על הנשיאות בנובמבר, ואמר: "ניצחנו כמעט בכל סקר בשלושת החודשים האחרונים נגד ג'ו ביידן, והיא לא".

בנאומו אף שלח טראמפ איום להיילי, שלפיו אם תנצח בפריימריז היא תמצא עצמה תחת חקירה: "רק הערה קטנה לניקי, היא לא הולכת לנצח. אבל אם כן, היא תהיה תחת חקירה תוך 15 דקות. אני יכול לתת כבר חמש סיבות למה. סיבות לא גדולות, דברים קטנים שהיא לא רוצה לדבר עליהם, אבל היא תהיה בחקירה תוך דקות".

התחנה הבאה של המועמדים, בתחילת החודש הבא, היא נבאדה, שם יש לטראמפ תמיכה כמעט מוחלטת. בסוף החודש הבא המצביעים הרפובליקנים יתייצבו בקלפיות בדרום קרוליינה, הנחשבת דווקא מעוז של היילי, שכיהנה בעברה כמושלת המדינה.

הפריימריז הרפובליקניים שהחלו החודש אמורים להימשך עד 4 ביוני, ובמהלכם יצביעו הרפובליקנים ב-50 מדינות ארה"ב ובחמש טריטוריות אמריקניות. לכל מדינה וטריטוריה מוקצה מספר מסוים של צירים לפי פרמטרים כמו גודלה ומידת התמיכה שלה זוכים בה הרפובליקנים.

בסך הכול מחולקים בפריימריז הרפובליקניים 2,429 צירים, ומטרת כל מועמד היא לגרוף כמה שיותר צירים בכל מדינה ולהגיע בסופו של דבר ל-1,215 צירים, המספר הדרוש לניצחון. ביולי תתכנס הוועידה הרפובליקנית הארצית, במילווקי, וויסקונסין, ושם יוכרז המועמד רשמית.

מדינת אייווה, הראשונה שהצביעה, חילקה בפריימריז 40 צירים, והם חולקו בין המועמדים באופן יחסי, לפי מספר הקולות שגרף כל אחד: טראמפ זכה ב-20 צירים והיילי ב-8. ניו המפשייר מחלקת 22 צירים, וטראמפ השיג 12 צירים לעומת 9 להיילי.

תגיות:בחירות בארה"בדונלנד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה