ט"ו בשבט

מה יותר בריא - פירות טריים או פירות יבשים? ד"ר רוזמן מסבירה

רבים נוהגים לאכול פירות בט"ו בשבט, אך מה יותר בריא - פירות טריים או פירות יבשים? ד"ר מאיה רוזמן משיבה

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

ערב ט"ו בשבט חל השנה מחר (רביעי), ולמרות שרבים נוהגים לאכול פירות יבשים בראש השנה לאילנות - הרבה יותר בריא לאכול פירות טריים.

ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתוכנית הרדיו שלה ברדיו 103FM, כי על אף שלפירות יבשים יש יתרונות יש להם גם הרבה חסרונות: "ט"ו בשבט נחשב לאחד החגים הבריאים ביותר, וייתכן שזה נכון, בעיקר אם נשווה אותו לסופגניות, לאוזני המן או למצות מקמח לבן. אך חשוב לדעת: ערכם התזונתי של פירות טריים גבוה בהרבה. כמות הוויטמינים בפירות הטריים גבוהה לאין שיעור, ובמיוחד כשמדובר בוויטמין סי שנמצא רק בפירות טריים ואינו נמצא בכלל בפירות מיובשים".

עוד אומרת ד"ר רוזמן, שוויטמין סי חשוב למניעת מחלות בעונות החורף והמעבר, וזה יתרון שחשוב לזכור, אך בניגוד למיתוס הגורס שבפירות המיובשים יש כמות גדולה של ברזל וסידן, הכמות שלהם במשמש מיובש אחד זהה לזו שיש במשמש טרי, וכמות הברזל בשזיף אחד או בתאנה אחת זהה לזו שיש בתאנה או שזיפים מיובשים.

יתרון נוסף של פירות טריים על פני פירות יבשים מתייחס לצריכת קלוריות מיותרת. משום שפירות יבשים הם קטנים ומרוכזים יותר מפירות טריים, קל לצרוך מהם יותר ולחרוג מכמות הקלוריות והסוכר היומית. כמו כן, ברוב הפירות היבשים, פרט לפירות היבשים האורגניים, ישנם כימיקלים, שמשמשים כחומרי שימור או מחזקי צבע. אלה עלולים לפגוע בבריאותנו והם מיותרים לחלוטין. 

אם כן, המסקנה שעולה מדבריה של ד"ר רוזמן היא שעדיף לאכול פירות טריים על פני פירות יבשים, והמנהג ברוב תפוצות ישראל בליל ט"ו בשבט הוא לעטר את השולחן בכל פירות האילן, במיוחד מפירות שבעת המינים, ולברך עליהם.

סדר ט"ו בשבט - הנוסח המלא לט"ו בשבט

תגיות:ט"ו בשבטבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה