עובדות שלא ידעתם

בחזרה לעתיד: עשר תחזיות דמיוניות ש...התגשמו

מי חזה השתלות אברים כבר לפני 400 שנה? איזה סופר ניבא את הנחיתה על הירח ואת השפעתה על האסטרונאוטים? וכיצד התחילה נאס"א לחקות את 'מסע בין כוכבים'?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. תחזית מסביבות 1660: חוקר טבע אירי בשם רוברט בויל חוזה את ביצוען של השתלות אברים. ברשימה בכתב ידו שנמצאה הוא חוזה כי בעתיד יהיה ניתן לרפא מחלות בעזרת השתלת אברים. בהתחשב בכך שהוא חי בדור בו הרעיון להשתמש באיבר של אדם אחר לריפוי נשמע יותר כמו מאגיה שחורה מאשר מדע, מדובר בחשיבה מדעית מרחיקה לכת במיוחד.

2. תחזית מ-1783: המלומד עזרא סטילס חוזה כי אוכלוסיית ארצות הברית תגיע ל-300 מיליון איש בעוד 200 שנה (כלומר, ב-1983) עזרא סטילס היה נשיא אוניברסיטת ייל דאז, וארצות הברית של אותן שנים כללה פחות מארבעה מיליון אזרחים. סטילס ניתח דפוסי גידול באירופה ועל בסיס האנליזה הזו ניבא את הגידול באוכלוסיית ארצות הברית – וצדק כמעט לגמרי: קצת אחרי שנת 200 אוכלוסיית ארה"ב הגיע ל-300 מיליון בני אדם.

3. תחזית משנת 1840: המלומד והסופר אלכסיס דה טוקוויל חוזה את המלחמה הקרה בין ארצות הברית והגוש הסובייטי. דה טוקוויל, שהתפרסם במיוחד בזכות ספרו 'דמוקרטיה באמריקה', כתב בנבואה מדויקת להפליא: "יש כעת שתי אומות גדולות בעולם אשר, על אף שהן מתחילות מנקודות שונות נראה שהן מתקדמות אל אותה מטרה: הרוסים והאמריקאים...נקודות הפתיחה שלהם שונות ונתיביהם שונים, עם זאת, נראה שכל אחת מהן נקראת על ידי רצון נסתר של ההשגחה להחזיק יום אחד בידיה את גורלו של מחצית עולם".

4. תחזית מ-1985: הסופר ז'ול וורן חוזה שבני האדם יגיעו אל הירח. וורן הוא סופר מדע בדיוני שרבות מההמצאות שתיאר בספריו הפכו למציאות: ביניהן, המטוס והצוללת. אף תחזית שלו, עם זאת, לא נראתה כה הזויה כמו המסע האנושי הראשון לירח שתואר בסיפורו הקצר: "מכדור הארץ אל הירח". הוא אפילו ידע לחזות שהחללית תשוגר מפלורידה, מה יהיה מספר האסטרונאוטים במשימה, ואת העובדה שהם יחוו תחושה של 'חוסר משקל'. ב-1985, איש בעולם לא ידע שחוקי הגרביטציה משתנים בחלל. אבל האינטואיציה של ורן, מסתבר, ידעה גם ידעה.

5. תחזית מ-1898: הסופר מורגן רוברטסון חוזה את טביעת הטיטניק. רוברטסון, סופר ידוע של סיפורים קצרים, כתב נובלה בשם: "לריק, או טביעת הטיטן". הספר תיאר איך הספינה הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם התנגשה בקרחון וטבעה. 14 שנים מאוחר יותר, הספינה הגדולה ביותר בעולם – הטיטניק – טבעה בדיוק באופן הזה.

6. תחזית משנת 1909: הממציא האמריקאי ניקולה טסלה חוזה את המצאתם של מכשירי תקשורת סלולאריים נפוצים. בריאיון שנתן הממציא ל'ניו יורק טיימס', הוא הצהיר: "בקרוב יהיה אפשרי להעביר מסרים אלחוטיים לכל העולם כל כך בקלות כל אדם פרטי יוכל להחזיק ולהפעיל מכשיר משלו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

7. תחזית משנת 1914: הסופר ה.ג. וולס חוזה את פצצת האטום.  ספרו של וולס מאותו שנה 'העולם משוחרר' מתאר 'פצצה אטומית' שמחריבה עיר. על אף שוולס לא ידע האם באמת פיצוץ גרעיני הוא דבר אפשרי – הוא הבין מעט בפיזיקה, והניח שאם בני אדם ימצאו דרך לפוצץ אטומים, יצמח מכך הרס רב.

8. תחזית משנת 1931: הסופר אלדוס הקסלי מנבא את קיומן של תרופות לשינוי מצב רוח. בספרו 'עולם חדש אמיץ', הקסלי תיאר תרופה בשם 'סומה' השומרת על שפיותם של אזרחי לונדון בשנת 2540. תרופות כנגד דיכאון וחרדה לא היו קיימות אז, והמחקר לפיתוח נוגדי-דיכאון התחיל רק כעשרים שנה מאוחר יותר.

9. תחזית משנת 1987: סדרת הטלוויזיה 'מסע בין כוכבים: הדור הבא' חוזה שאסטרונאוטים בחלל ישתמשו במכשיר להדפסה תלת ממדית . בסדרה, המכשיר נקרא 'משכפל' ויכול היה לייצר כל דבר דומם אם קיבל את המבנה המולקולרי הרצוי בקובץ. ב-1914, נאס"א התחילה לעבוד בדיוק בצורה הזו: אנשי תחנת החלל הבינלאומית נזקקו למפתח ברגים, ונאס"א תכננה את המכשיר הדרוש על 20 חלקיו ושלחה קובץ להדפסה תלת-ממדית לתחנה, שם הודפס מפתח הברגים במדפסת תלת-ממד.  

10. תחזית משנת 1988: סופר המדע הבדיוני איזק אסימוב חוזה את האינטרנט והאפשרות להשתמש בו למטרות למידה. בריאיון שנתן לעיתונאי ביל מוירס, אסימוב אמר כי מחשבים ישמשו אותנו 'לגשת לספריות מקושרות זו לזו' מה שיאפשר למידה ונגישות אל 'המידע שנאסף על ידי כל המין האנושי'. 

תגיות:ירחתחזיותטכנולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה