בריאות ותזונה

ישנים יותר שעות בסופי שבוע? כך יינצלו חייכם

מחקר חדש מצא שתוספת של שעתיים שינה בלילה בסופי שבוע תפחית סיכון להתקפי לב ושבץ במידה ניכרת. יחד עם זאת, שינה עודפת היא אסורה. אז איך יודעים מה המינון הנכון?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש בכתב העת "Sleep Health" מצא שתוספת של שעתיים שינה בסופי שבוע יכולה להפחית את סיכון להתקפי לב ושבץ במידה ניכרת, או ליתר בדיוק ב-63%. המחקר הזה מתבסס בעיקר על אלה שסובלים מעייפות כרונית וישנים פחות משש שעות בלילה בימי חול.

החוקרים באוניברסיטת הרפואה ננג'ינג בסין בדקו האם יש קשר בין דפוסי שינה לבין בריאותם של 3,400 המשתתפים במחקר. הם גילו שאלה שנהגו "להשלים שעות שינה" בסופי השבוע, כדי לפצות על העייפות בימי העבודה, הפחיתו משמעותית סיכון למחלות לב וכלי דם. אלה שלא ניצלו את סוף השבוע כדי לישון, סבלו משיעור גבוה בהרבה של מחלות לב.

המחקר העלה אפשרות מעניינת: מחסור קל בשינה בימי חול אינו מזיק, אם מפצים עליו בסוף השבוע. חשוב לזכור שמחסור משמעותי בשעות שינה קשור לבעיות בריאותיות חמורות, כמו מחלות לב וכליה, לחץ דם גבוה וסוכרת. לכן, חשוב להקפיד על לפחות שבע שעות שינה, כפי שממליצים במרכזי והמניעה למחלות בארה"ב.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי קיים סיכון גם בשינה עודפת. מחקר שפורסם השנה מצא קשר בין שינה של יותר מתשע שעות בלילה לסיכון מוגבר לשבץ. אלה שישנו הרבה מאוד שעות, נמצאו כבעלי סיכון מוגבר יותר ללקות בו.

עוד פורסם, כי שינה מרובה נקשרה למצבים בריאותיים שליליים כמו השמנה, סוכרת ובעיות לב ואף לסיכון מוגבר לתמותה.

אז איך נדע כמה בדיוק לישון ומה מספר השעות המומלץ בין שינה עודפת לחוסר שינה? זה עדיין לא ברור, אם כי אפשר להסתמך על המספרים שנמצאים בין לבין.

פרופסור מאט ווקר מצא בעבר כי שינה בריאה חשובה מאוד לגופנו. לדבריו, גם הפחתה קטנה בשעות השינה עלולה לגרום לנזקים, הן בריאותיים והן קוגניטיביים. חוקרים מצאו השפעות שליליות משמעותיות אצל נבדקים שישנו 5 שעות בלילה, לעומת אחרים שישנו 7 שעות. רק שעתיים הבדל, אבל השפעה דרסטית. ההשפעה הגדולה ביותר של חוסר השינה היא על המוח – ובפועל, על הזיכרון ועל פעילויות קוגניטיביות אחרות. פרופסור ווקר הסביר כי מעבר למה שכבר ידוע בשנים האחרונות לגבי הצורך בשינה לאחר הלמידה, כדי שהלימוד יישמר בתאי המוח, כעת יודעים כי גם לפני הלימוד יש צורך בשינה, כדי שהמוח יהיה מוכן לספוג את המידע החדש.

הטענה הזו הוכחה בניסוי שבו הושוו שתי קבוצות של אנשים – האחת ישנה 8 שעות בלילה, והשנייה לא ישנה כלל. מבחן למידה שנערך לשתי הקבוצות לאחר מכן, תוך סריקת MRI של פעילות המוח שלהן, גילתה ירידה של 40 אחוזים בהישגים של הקבוצה שלא ישנה. אם אתם סטודנטים, וחשבתם להעביר את הלילה שלפני המבחן בלימוד אינטנסיבי במקום בשינה – חשבו שוב.

תגיות:בריאותשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה