חנוכה 2023

הלכות חנוכה: דגשים חשובים לחג

הלכות חנוכה: איזה נר מדליקים ראשון? מה קורה אם נכבו הנרות? והאם מותר לבשל לאחר ההדלקה? לכבוד חג החנוכה שיחול השבוע, כדאי ללמוד כבר מעכשיו את ההלכות החשובות

אא

כמות השמן

כשמדליק את הנרות צריך לדאוג שיהיה בנרות די שמן כדי שידלקו לכל הפחות חצי שעה, וכן אם מדליק בנרות של שעווה, צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים (כיום מצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם דולקים חצי שעה, ויש להיזהר שלא להדליק בהם). ובערב שבת שבו מדליקים נרות מוקדם מהרגיל, יש לתת יותר שמן בנר, בכמות שהנרות ידלקו לפחות חצי שעה לאחר צאת הכוכבים.

סדר ההדלקה

כשמדליק נרות חנוכה בלילה הראשון, ידליק את הנר הקיצוני שבצד ימין, ובלילה השני ידליק את הנר הנוסף תחילה, ואחר כך ידליק את הנר שהודלק אתמול, ויוצא אפוא שסדר הדלקת נרות חנוכה הוא משמאל לימין, כדי שיתחיל ההדלקה בנר החדש של אותו הלילה, המציין את התעצמות הנס.

כבו הנרות לפני הזמן

אמרו בגמרא במסכת שבת (דף כג.): "הדלקה עושה מצווה, ואם כבתה אינו זקוק לה", דהיינו שעיקר המצווה הוא מעשה ההדלקה בלבד של נרות חנוכה שיכולים לדלוק כשיעור הזמן הנכון, ואם כבו הנרות מחמת סיבה כלשהי שלא הייתה בזמן ההדלקה, כגון שלפתע נפתחו הדלת או החלון ובאה רוח וכבו הנרות - אינו זקוק להם, כלומר, אינו צריך לחזור ולהדליקם שנית. ומכל מקום, מצווה מן המובחר לחזור ולהדליק נר שכבה (בלא ברכה), אם כבה תוך חצי שעה מהדלקתו.

אבל אם בשעה שהדליק את הנרות, לא היו ראויים הנרות לדלוק כשיעור זמנם, כגון שהדליקם במקום שהרוח נושבת, או שלא שם די שמן בנר, וכיוצא בזה, צריך לחזור ולהדליק את הנרות מן הדין, ומכל מקום אין לו לברך על הדלקה זו.

שימוש באור הנרות

אסור להשתמש לאור נרות חנוכה, ולכן אסור למנות מעות או לקרוא בספר לאורם של נרות אלו, ולאחר חצי שעה מזמן הדלקתם מותר להשתמש באור הנרות לכל מה שירצה. עשיית מלאכה

נוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה, כגון תפירה וסריגה, בעוד שהנרות של חנוכה שבבית דולקים, במשך חצי שעה מהדלקתם. ועיקר הטעם שהחלו הנשים במנהג זה, הוא כדי שיהיה היכר, להודיע שאסור להשתמש לאור נרות החנוכה. אבל בבישול ואפיה וצרכי אוכל נפש מותרות לחלוטין, ואינן צריכות להחמיר בזה. ובכל מקרה, האנשים אינם נמנעים משום מלאכה.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

תגיות:הלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה