כתבות מגזין

יוזמת ה'מקווה אונליין': "רציתי להפוך את הטבילה לנוחה ונגישה לכולן"

כשנעם צרור נתקלה בקשיים בעת שביקרה במקוואות, היא החליטה לעשות מעשה ולהקים את אתר 'מקווה אונליין', בו יהיה ניתן לקבוע תורים בקלות, לקבל זימון לשעה מדויקת ואף לשלם. "נשים פשוט מברכות אותי על כך", היא מספרת

צילום: shutterstock. בעיגול: נעם צרורצילום: shutterstock. בעיגול: נעם צרור
אא

"מי עומדת מאחורי היוזמה של 'מקווה אונליין'?" שאלו את עצמן בחודשים האחרונים לא מעט נשים שנתקלו באתר הייחודי דרכו הן יכולות להזמין בקלות תור לטבילה במקווה, לקבל זימון לשעה מדויקת ואף לשלם את הסכום מבעוד מועד. "איך לא חשבו על זה קודם?" תהו אחרות, ולמעשה צדקו עד מאוד בשאלתן.

האתר והאפליקציה שכוללים כיום מאות מקוואות ברחבי הארץ, אליהם עומדים להצטרף בקרוב רבים נוספים, הוא אחד הדברים שלכאורה מובנים כל כך מאליהם והיו צריכים לקרות כבר מזמן, רק שלא היה מי שידחוף אותם. עד שהגיעה נעם צרור, אישה צעירה, ופשוט החליטה לעשות מעשה.

 

מצווה מתוך שמחה

"אני מאמינה שכאשר אישה באה לקיים את מצוות הטבילה, היא צריכה לעשות זאת בשמחה", טוענת נעם. באופן אישי הזדמן לי בשנים האחרונות לבקר בהרבה מאוד מקוואות, ובכל פעם מחדש נתקלתי בעניינים טכניים שחזרו על עצמם וגרמו לקשיים או אי נעימויות. אני יכולה לספר על עצמי – בדרך כלל אני מגיעה למקוואות ביישובים, שבהם התקשורת נעשית ישירות מול הבלנית, ובכל פעם מוצאת את עצמי כשאני נאלצת לברר את מספר הטלפון של הבלנית, ליצור איתה קשר כדי לברר על שעות פתיחה ומתי אפשר לבוא, ולבסוף מגלה לא פעם שאני נאלצת להמתין במשך שעה ארוכה. הייתה גם בעיה בכך שבכל המקוואות נעשה התשלום רק במזומן, ואני כאישה צעירה רגילה להשתמש באשראי בלבד, ובשבתות בכלל לא הייתה דרך לשלם. כמו שציינתי, הבעיות חזרו על עצמן שוב ושוב, ולא רק במקום אחד.

נעם הגיעה למסקנה שיש לחולל שינוי בנושא, והיא פנתה לאחיה אמיתי ואך שמנהל בשותפות חברה לפיתוח אתרים ואפליקציות יחד עם שותפו עידו פורטל. "הסברתי לאחי את העניין, ואמרתי לו שהם חייבים להיכנס אל תוך השטח הזה, כי לא הגיוני שהדברים ימשיכו להתנהל בצורה כל כך מסובכת, אם אפשר לפתור אותם בלחיצת כפתור. בתחילה עידו ואמיתי קצת חששו, אך מהר מאוד הם התלהבו והחליט לקחת על עצמם את הפרויקט במלוא הכוח".

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

 

ממחשבה למעשה

המתכנתים החלו לשבת על המשימה, ומהר מאוד הבינו כי כדי לשפר את המצב לא מספיק להקים אפליקציה, אלא יש צורך בשתי אתרים שונים, וכך אכן עשו. "את האתר האחד הם בנו עבור נשים שבאות לטבול, ובו הן יכולות לתאם תורים ולשלם מראש", מתארת נעם, "באתר יש גם מידע מעודכן על המקוואות הנוגע למיקום, שעות פתיחה ועוד פרטים שצריכים לדעת. זהו המידע העדכני ביותר כיוון שמעודכן על ידי הבלניות, ומי שנכנסת לשם יכולה לדעת שהפרטים נכונים בוודאות. יש שם גם צ'אט בו ניתן להתכתב עם הבלנית ולברר מה שרוצים, כך שההתנהלות מאוד נוחה, וכמובן שניתן לשלם דרכו מראש. שמעתי מבלניות על כך שיש נשים רבות שמעבירות סכומים גבוהים דרך האתר, כיוון שמבקשות לכסות חובות שיש להן מהעבר. כעת לא יצטברו עוד חובות כאלו, כי התשלום נעשה מראש, אין צורך דווקא במזומן, ואפשר לשלם עוד לפני שבת על טבילה בשבת עצמה".

האתר השני, לדבריה של נעם, מיועד לבלניות ומתפקד גם כאפליקציה, כאשר יכולות הבלניות להיכנס ולעדכן בו את התשלומים שהועברו אליהן וכן פרטים נוספים. "רוב הבלניות הן נשים מבוגרות, ולחלקן היה בתחילה קשה להתרגל לטכנולוגיה החדשה, אך אחרי כמה ניסיונות הן הבינו את גודל הבשורה", היא מסבירה. "כי מדובר באמת בשינוי משמעותי מאוד, עם אתר נוח ומהיר, במקום רישומים במחברות שהיו עד היום. אני אומרת זאת אחרי כבר כמה חודשים שבהם האתרים האלו פעילים, כשאנו מלווים על ידי ראשי מועצות ורואים סביבנו עד כמה שהיו זקוקים לכך. כל התהליך הופך לקל, פשוט, נגיש ומהיר, ובסופו של דבר זה מועיל לכולם – לבלניות, לטובלות וגם למועצה הדתית שיכולה לעקוב אחרי ההתנהלות יותר בקלות".

ובכמה יישובים בארץ כבר משתמשים ב'מקווה ליין'?

"התחלנו את הפיילוט לפני כמה חודשים במגוון יישובים בבנימין, וככל שחולף הזמן אנו מקבלים הזמנות נוספות ונכנסים למקוואות נוספים בכל הארץ. נכון להיום אנו עובדים כבר עם מאות מקוואות, ויש עוד עשרות מקוואות שאנו נמצאים איתם בקשר ובקרוב האתרים יתחילו לשמש גם אותם.

"מה שבעיקר נותן לנו כוח אלו התגובות של הבלניות ושל הנשים", היא מוסיפה, "הבלניות הן נשים שעושות באמת עבודות קודש, עובדות כל השנה גם בזמנים קשים וכל כך מגיע להן שיהיה להן אתר שיקל על עבודתן. גם הנשים מספרות לנו כמה שכיף ונעים להן לדעת שהן יכולות להזמין תורות מרחוק בלי לחץ ובלי שיחות מיותרות, להגיע בשעה שנקבעה להן ולהיכנס מיד. זה מרגיע אותן, וכיף לי לשמוע על כך. כי מדובר במצווה כל כך חשובה ויקרה, אין שום סיבה שהיא תיעשה מתוך לחץ או מועקה".

למידע נוסף הקליקו

תגיות:מקווהטהרת המשפחהנשיםמקווה אונליין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה