דיכאון וחרדות

צפייה בתיעוד מעשי הטבח - עלולה לגרום לפוסט טראומה

המועצה הלאומית לטראומה הזהירה כי צפייה בסרט הזוועות שהציג דובר צה"ל מיום הטבח ביישובי הדרום עלולה לייצר תסמינים של פוסט טראומה: "אם הסרט ידלוף או ישמש לצפייה רחבה יימצא נזק לצופים"

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

לאחר שסרט שתיעד את הזוועות שהתרחשו ביישובי הדרום ובמסיבה ברעים הוצג לתקשורת ולחברי כנסת, המועצה הלאומית לפוסט טראומה המליצה היום (שלישי) לצמצם למינימום את הצפייה בו.

הסרט הוקרן עד כה לעיתונאים זרים, קבוצה מצומצמת של עיתונאים מקומיים, שגרירים זרים וחברי כנסת, שיצאו מזועזעים, וחלקם בוכים, לאחר הצפייה בסרט שנערך על ידי דובר צה"ל. מדובר ב-47 דקות שמתעדות את מעשי העוולה של מחבלי החמאס, ללא צנזורה, והחשש הוא שחלקים ממנו יודלפו לקהל הרחב, והנזק עשוי להיות בלתי הפיך. "הצפייה בסרט עלולה לפגוע בצופה ואם ידלוף או ישמש לצפייה רחבה יימצא נזק לצופים, לזכרם של הנפגעים ולאנשים רבים בחברה הישראלית ובאנשי העוטף בפרט".

יו"ר המועצה, פרופ' איל פרוכטר, אמר כי "ברור לנו במועצה הלאומית לפוסט טראומה שאנחנו מדברים על איזון לא פשוט בין הצורך של מדינת ישראל להסביר ולשווק אפילו בצורה אגרסיבית וכואבת את האירועים הקשים שקרו במדינה ב-7 באוקטובר כהסבר או נימוק למלחמה ולניסיון שלנו להשיב את החטופים ולפנות את חמאס מרצועת עזה. מנגד, עומד הנזק. הנזק שבצפייה בסרטים בצורה פחות מבוקרת ופחות קפדנית".

פרופ' פרוכטר מוסיף כי ניתן להראות את הסרט למנהיגים, כתבים בכירים או שגרירים, אך בצורה מבוקרת, כפי שנעשה כבר תקופה. "ברגע שהתחיל להיווצר באז בדיון אם אנשים ראו או לא ראו את הסרט – כתבנו את המכתב. צפייה חסרת בקרה מאוד מיותרת ויכולה לגרום לפוסט טראומה. אנחנו לא רוצים את הדבר הזה כי הוא פוגע מאוד בהלומי קרב ובפוסט טראומטיים, ויכולה לפגוע במשפחות הקורבנות שכנראה הסכימו שהסרט יוקרן למטרה ספציפית אבל בוודאי לא באופן נרחב".

החשש של המועצה הוא שגם צעירים וילדים יחשפו לתיעודים הקשים ברשת ויפתחו תסמינים של פוסט טראומה, כפי שקרה לחלק מהצופים בסרט. "אני מודע לכך שצפייה בסרט עשויה לסכן אותי, אבל האם אני סומך על ילד בן 14 שכולם דיברו על הסרטון בכיתה שלו? אני לא".

"אדם שרוצה לצפות ולהאזין לחדשות 24 שעות ביממה – זו זכותו. האם אני צריך גם את הוויזואליה של העינויים? מה עם זכותו של הבן אדם? לצפות בזה זו הזכות לדעת? החופש לצפות בדבר כזה שהוא ערוך ושלא אמור להגיע לציבור. זה לא פטרוני וזה לא בא ממקום שאני יודע טוב מאחרים, ואני לא קובע את זכות הציבור לדעת, אבל הזכות להגנה על פרטיות משפחות המעונים והנרצחים והזכות להגן על בריאות הנפש של הנערים והילדים – הן לא פחות חזקות מבחינתי ובאיזון אפילו לא מתקרב לזכות הציבור לדעת".

תגיות:בריאותפוסט טראומהמלחמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה