זוגיות ושלום בית

הימנעות מעימותים בזוגיות: למה זה קורה לנו?

לפעמים אנחנו מעדיפים לא לדבר כדי לא להגיע לעימותים - נכון לטווח הקצר, הרס לטווח הרחוק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעניין מאוד שכולם מסכימים על כך שלהימנע מלדבר על דברים שמפריעים, זו לא הדרך, ואין סיכוי להגיע לתקשורת בריאה כך. אך משום מה רוב האנשים לא יודעים להסביר למה הם ממשיכים לשתוק ולהימנע מלדבר על נושאים מסוימים, אף על פי שמדובר בנושאים שמאוד חשובים להם. הם יודעים שזה רק עניין של זמן עד שזה יצוף על פני השטח, ולרוב בצורה לא מבוקרת על כל השלכותיה. יש זוגות שזו ההתנהלות שלהם לאורך עשרות שנים! איך משנים את זה?

ההתנהלות הזו לרוב מקורה בכאב שנגרם בעבר, כאשר נושא מסוים עלה לדיון והתקבל בצורה שלילית אצל בן הזוג. ואז מה שקורה הוא שאדם מפתח "סכמה קוגניטיבית" – יחידת מידע שאותה הוא עיבד לאור התגובה השלילית של בן הזוג. ברגע שעולה מחשבה לשוחח על נושא זה, המחשבות שמנהלות אותו הן: "אל תזכיר/י את זה", "אין עם מי לדבר", "עדיף לשתוק" וכו'. אז מה נדרש כדי לשנות את זה?

הכלה! הכלה היא בעצם הבנת האחר ללא כל שיפוטיות. חשוב להדגיש שהכלה לא חייבת להיות כרוכה בהסכמה. זה המחסום המרכזי אצל הרבה אנשים, מה שמונע מהם להכיל את הרגשות והדעות של הזולת.

כשאני מכיל מישהו, זה אומר שלא משנה מה יש לו לומר, אני נותן מקום לכל מה שנאמר, ולכל הרגשות שצפים. מה אעשה בצעד הבא? זה כבר נתון לשיקולי. אבל הרווחתי את זה שנתתי לבן הזוג שלי הרגשה טובה. הרגשה שיש לו אוזן קשבת בכל נושא!

 

ועכשיו אתם

נסו לשוחח על נושאים שאתם מרגישים שאין לכם אוזן קשבת בהם. נסו להכיל, לתת מקום לכל מה שיש לבן הזוג שלכם לומר, תוך שאתם מנסים להתחבר לרגש שלו (יהיה זמן בהמשך להגיד כל מה שתרצו) הניסיון הזה יוביל אתכם למקום אחר, גם באישיות שלכם וגם ברמה של התקשורת הזוגית שלכם. משם, עשו זאת גם עם הילדים. תנו להם את הביטחון ואת ההרגשה שאתם כאן בשבילם תמיד, ותראו בע"ה את השינוי.

בהצלחה.

הרב אליהו נקש הוא יועץ נישואין ופסיכותרפיסט, יו"ר ארגון שלום בבית.

לרכישת דיסק און קי עם הרצאות וסדנאות בנושאים של שלום בית, לחצו כאן – לצפייה, או כאן – להאזנה.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה