דיכאון וחרדות

מסע הגיבור העכשווי של עם ישראל: איפה נמצא הצל שלכם?

זהו מסע חניכה, מסע התבגרותי שבו אנו עוברים מהפיצול או ההיררכיה של טוב ורע אל מקום אינטגרטיבי יותר, כלומר כזה שמצליח להחזיק מתח בין הפכים. יכולת לחיות עם פרדוקסים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מלחמה קשה נפתחה עלינו, פסיכופתים שביצעו זוועות. כאנשי אמונה, באופן טבעי נחפש את הפשר בכתובים כיצד נפתחה עלינו רעה זו, וכבר הבנו שחורבן הבתים היה על שנאת חינם, שהייתה עוצמתית כל כך עד שהשם החריב לנו את הבתים. שנאת חינם שכזו נעוצה לרוב בשנאה עצמית ובניתוק מחלקים בנפש, מקושי של אדם להשלים עם המגבלות שלו ולכבד גבולות של אחרים.

אני רוצה להציע זווית נוספת להתבוננות, ובפרט לאלו שחיים גם בבתים ובמשפחות שבהם יש יחסים לא מיטיבים, מלחמה מבית ומלחמה מחוץ. זהו מצב קשה ומלחיץ.

חשוב לי להדגיש שמה שאכתוב כאן הוא רק חלקיק ממה שיש לומר, אולי עוד אוסיף על הנושא בכתבות אחרות.

ברצוני לעודד, לחזק, להרים את המורל והמוטיבציה לחיות, לעשות טוב, אבל אמיתי, לא כזה שמתרברבים בו כמה עשינו ואיזה אנשים מדהימים אנחנו.

אביא את הדברים מזווית פסיכולוגית, משום שידע הוא שלב ראשון בריפוי, בהחלמה ובהתבגרות הנדרשת מאיתנו.

המושג "מסע הגיבור" בפסיכולוגיה מגיע מתורתו של קארל גוסטב יונג (1875-1961), ועל מנת שנבין מהו אותו מסע, נצטרך להכיר את מושג ה"צל" קודם.

ארכיטיפ ה"צל" מייצג צדדים באישיותו של האדם שאינם תואמים את ציפיות החברה או המוסר הקולקטיבי (הכלל חברתי), ולכן הוא מנסה להסתיר ולהסוות אותם.

זהו "החצי האפל" של האדם, בלי להכחיש את ההיבטים הרעים והאגואיסטיים הקיימים בו. הצל מייצג גם את היצירתיות והייחודיות הטמונות בכל אחד ואחת מאיתנו.

הצל הוא אותו מקום בנפש שבו מאוחסנים הפחדים, הדברים שאנו נגעלים ונרתעים מהם, כל אותם דברים שאנו נמנעים מלפגוש בתוכנו. חלקים אלו נתפסים בעינינו כזרים לנו וכ"אחרים", ולעיתים קרובות נגיב אליהם בכעס, בשנאה או בדחייה. לכולנו יש צל כזה. יש מי שחלקים נרחבים מאישיותו מושלכים אל הצל – זהו, לדוגמה, מאפיין של אנשים עם קווים נרקיסיסטיים ועוד. יש מי שמוכן לעבודת מודעות ומעבד את החלקים הללו, וכך פחות חלקים מאישיותו מושלכים לשם.

אדם המזהה את עצמו עם מידות או ערכים מסוימים (כמו צניעות, אדיבות, סבלנות, וכן תכונות כגון מרדנות, אינדיבידואליות, אסרטיביות), ותופס אותם כבעלי משמעות רבה בחייו, יסתיר בצלו רכיבים באישיותו שהפוכים מתכונות אלו, ידחיק אותם ויכחיש את קיומם.

כדי לחזק את זהותו, הוא יילחם בהתנהגויות או בדעות ההפוכות לאלו שאיתן הוא מזדהה. לדוגמה, אדם המזהה את עצמו עם אדיבות – יתנהג באדיבות קיצונית, אך יגיב בסערת נפש קיצונית כלפי כל התנהגות שאינה אדיבה, גם אם היא אינה נוגדת את המוסכמות החברתיות. באופן שאינו מודע, ישתוקק אדם זה להסיר מעליו את עול האדיבות, ולנהוג לעיתים באופן שונה. התנהגות זו אינה חייבת להיות פושעת או חצופה, אלא יכולה להיות ביטוי עדין וזעיר לחוסר אדיבות. טינתו של אדם לזולת עלולה להיות קשורה לחוסר יכולתו לקבל את קיומן של חלק מתכונות הזולת אצלו.

הצל הוא חלק אינטגרלי מכל אדם, כמו הצל הפיזי שלו.

במידה שאדם מתמודד עם הצל שלו, ונעשה מודע לחלקים אישיותיים אלו, הוא צפוי לנסות להשלים במידת מה עם הצל, ולמצוא בנפשו מקום גם לתכונות ולתחושות שהודחקו ולא הורשו לבוא לידי ביטוי קודם לכן.

מסע הגיבור הוא במידה רבה מסע לפגישת הצל, קבלתו כאנרגיית חיים אותנטית וחיבורו מחדש למכלול האישיות השלם. הצל הוא למעשה סוד הכוח שלנו. ככל שאנו לוקחים בעלות על יותר חלקי צל בתוכנו – כך אנו מתחזקים.

זהו מסע חניכה, מסע התבגרותי שבו אנו עוברים מהפיצול או ההיררכיה של טוב ורע אל מקום אינטגרטיבי יותר, כלומר כזה שמצליח להחזיק מתח בין הפכים. יכולת לחיות עם פרדוקסים.

לא קשה לראות שאנו בזמנים חשובים מאד בהתפתחות הרוחנית שלנו כיחידים וכעם, כחברה. כל אדם בעצם נדרש להתבונן מה נמצא בצל שלו, מה הדבר שאותו הוא נמנע כל כך מלהתמודד איתו, עד שזה מגיע לכדי שנאה יוקדת לחברו?

עבודה עם חלקי הצל מייצרת מצב שבו יש יותר שלום פנימי. זה לא אומר שבהכרח תתחילו לאהוב ולרצות להתערבב עם דברים שאינכם מסכימים להם, אבל לא תצטרכו לשנוא כל כך. תוכלו לשים גבול בקלות רבה יותר, ולכבד גבולות של אחרים, מבלי לחוש פגיעה באגו שלכם.

זהו מסע גיבור, כי זה אותו גיבור הכובש את יצרו בעבודה ובהתמודדות מולו. קשה לעשות עבודה כזו לבד, כי יש חלקים בצל שמאיימים עלינו מאד, וזה דורש תהליך והדרכה, אך בהחלט אפשר להתחיל באומץ לקשוט את עצמכם לפני אחרים. החירות והשמחה שמשתחררת לאור עבודת נפש ורוח מעין זו היא גדולה ומבורכת, ומשפיעה אור בישראל.

בכתבות הבאות ננסה בע"ה להבין מה קורה לנו עכשיו ברובד הפסיכולוגי-רוחני בעקבות המלחמה כיחידים וכעם, ואיך אפשר לקחת את הדברים לצמיחה.

תגיות:מלחמהאמונהחרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה