הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק | גילוח ותספורת כשרים – איך עושים את זה?

האם אפשר לגלח את הזקן בסכין? האם מותר לגלח לגמרי עם מכונת הגילוח את אזור הפאות? ואיך עבירות אלו עלולים לפגוע בכל השפע הרוחני שלכם?

(צילום אילוסטרציה: יוסי זליגר / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: יוסי זליגר / פלאש 90)
אא

1. איסור הקפת הראש. ישנם שני איסורים חמורים מהתורה שרבים עוברים עליהם מבלי לדעת שמדובר בדברים האסורים, כאשר בקלות ניתן להימנע מהם. התורה מצווה: "לא תקיפו פאת ראשכם'' (ויקרא יט, כז). כלומר, חל איסור על גילוח השיער שבפיאות הראש, כאשר על ידי כך נוצר היקף של הראש ללא שיער (מצח - צדעיים - אחרי האוזן - עורף). זאת אומרת, אין לגלח לחלוטין את השיער שמצידי המצח ועד תחתית האוזן, אלא יש להשאיר שם מעט שיער. כל סוג גילוח, אף במכונה, שאינו מותיר שיער בצדעיים - אסור. אורך השיער שחייבים להשאיר במקום פיאות הראש הוא מינימום חצי סנטימטר.

על פי תורת הסוד, שיער הראש והפאות הוא בגדר דינים. עבירות ומעשים שליליים שהאדם עושה גורמות למידת הדין להיות מתוחה על האדם. אבל כאשר ישנן שערות באזור הפאות, דין זה הולך ויורד כלפי מטה, ומתחבר עם השורשים שקיימים באזור של הזקן, שהוא בגדר חסד. כאשר הדינים מגיעים ומתחברים עם הזקן – הם הופכים להיות חסדים. אך כאשר אדם עובר על האיסור 'לא תקיפו את פאת ראשכם', ואזור הפאות נותר ללא שיער - הוא גורם שהדין לא יכול לרדת ולהפוך לחסד, וחלילה נשאר דין על האדם.

2. איסור השחתת הזקן. איסור נוסף הוא לגלח בתער את הזקן, כפי שנאמר בהמשך אותו פסוק: "ולא תשחית את פאת זקנך". גילוח בתער משמעו גילוח עם סכין גילוח או כל סוג של סכין אחר (גם דרך מכונת גילוח) שעוברת ישירות על העור ומתחככת עם העור, ועל ידי כך חודרת לתוך הנקבוביות ומוציאה את השיער יחד עם השורש. זה נקרא השחתה. כלומר, בשיער הראש מותר להשתמש בתער למעט מקום פיאות הראש (אבל כדי לעשות זאת חייבים לדעת היטב מהו אזור הפאות ומהן גבולות הפיאות), ואת הזקן אין לגלח בתער.

מכונות הגילוח הקיימות בשוק אינן עונות על דרישות ההלכה, וקרוב לוודאי שיש ברובם ככולם איסור גילוח בתער מן התורה [הגילוח האסור הוא כאשר הוא פוגע בשורשי השיער]. מותר להשתמש במכונת גילוח עם כשרות בלבד, או עם מכונה שמשאירה זיפים של ממש. הרב אברהם יוסף שליט"א הסביר בשיעורו שאין ללחוץ על מכונת הגילוח והתספורת בעת הגילוח.

על ידי רכישת מכונת גילוח כשרה בהכשר מהודר מגדולי התורה, בה ישנה חציצה ברורה בין הלהבים לבין העור (והטוב ביותר להשאיר לפחות מעט זקן ואפילו שכבה דקה ביותר), ניתן בקלות להימנע מאיסור זה של גילוח הזקן בתער, אך כמובן כפי שנאמר לעיל – חובה להשאיר באזור פיאות הראש אורך שערות של חצי ס"מ, לכל הפחות.

על פי הסוד, השיער של הזקן זה בעצם מעטפת של צינורות שפע רוחני. כאשר אדם מתגלח בסכין ועוקר את שורשי שיער זקנו, על פי תורת הקבלה הוא למעשה עוקר את השורשים של צינורות השפע הרוחניים שלו. מעשה זה עלול לפגוע בפרנסה של האדם, להביא אותו לידי עצבות ולהזיק לכל השפע שהיה אמור להגיע אליו. בגלל גילוח הזקן בסכין כל השפע האישי של האדם עלול להינזק, וכן השפע של בני ביתו התלויים בו.

3. צביעת שיער לגברים. ישנן נקודה נוספת הנוגעת לתספורת יהודית כשרה לגברים, והיא האיסור לגבר להסתפר בתסרוקת נשים, וכן אין לגבר לצבוע את שיערו, מאחר שמדובר במעשה נשים, כפי שציוותה התורה בציווי "לא ילבש גבר שמלת אישה" (דברים כב, ה), הכולל כל עניין ששייך לנשים. לכן, אין לגברים לצבוע שיער לבן, אלא רק כאשר הדבר נעשה לצורך גדול, כמו במקרה שהדבר עלול להפריע בשידוכים ובמציאת בת זוג, אך לצורך נוי בלבד אין מתירים.

 

האתגר השבועי

עברו לגילוח ותספורת כשרים.

תגיות:גילוחתספורתהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה