כתבות מגזין

"אנחנו בונים בהתנדבות עשרות סוכות, עד לערב החג"

כשבנימין דיטמן הצטרף לפני מספר שנים ל'צוות הבונים' שמקים סוכות בגבעת שמואל, הוא לא העלה בדעתו שיקים עשרות סוכות לקשישים, ויהיה אחראי גם על שליחת מתנדבים נוספים. כעת, כמי שאחראי על 54 מתנדבים בצוות, הוא חושף את סיפורם המרגש

בנימין דיטמןבנימין דיטמן
אא

את השיחה שלנו עם בנימין דיטמן, בימים של ערב חג הסוכות, מלווים קולות דפיקות וקדיחות. "אין ברירה, תיאלצו להתרגל לזה", הוא אומר לנו, "אני כבר התרגלתי. כבר כמה ימים שאני נמצא בשטח, מקים סוכות, ואין לי אף רגע של שקט".

כשהוא מדבר על "השטח" כוונתו לבתי קשישים ואנשים מבוגרים מכל רחבי קריית שמואל, הזקוקים לסיוע בהקמת הסוכות לקראת החג, ודיטמן יחד עם קבוצת מתנדבים גדולה, עושים זאת במסירות ובהשקעה.

"הפרויקט שלנו התחיל כבר לפני כמעט עשור", משתף דיטמן, "זהו פרויקט התנדבותי מדהים שיזמה תנועת 'בני עקיבא' בשיתוף תנועות נוער נוספות ונעשה לזכר החיילים בניה ריין, בניה שראל ובניה רובל ז"ל. היוזמה מציעה לאנשים מבוגרים שאין להם יכולת להקים סוכות בכוחות עצמם, לקבל סיוע של בני נוער. אני עצמי הצטרפתי לפרויקט לפני כמה שנים, ומאז בכל הימים שקודמים לחג הסוכות, אני עסוק בהקמת סוכות ברחבי העיר. בשנה זו קיבלתי בנוסף להקמת הסוכות גם את תפקיד האחראי על קבלת הפניות והעברתן לאנשי הצוות שיגיעו לבנות. זה אולי נשמע קל יותר, אבל האמת היא שזה המון אחריות, כי אתה חייב לדאוג לכך שמתנדבים יגיעו ויבנו, ואם אין מתנדבים שיכולים לבוא באותו רגע, אתה פשוט קם ועושה את זה במו ידיך".

צילום: Arie Leib Abrams / Flash90צילום: Arie Leib Abrams / Flash90

 

מקשישים ועד לעולים חדשים

מיהם בעיקר אלו שפונים אליכם?

"כפי שציינתי, מדובר בעיקר בתושבים קשישים ומבוגרים שאינם יכולים לבנות בעצמם. חלקם מתקשרים אלינו בקביעות כבר כמה שנים ברציפות ולא מוותרים על הקמת סוכה. אבל יש גם מקרים מפתיעים, למשל משפחה שעלתה לארץ ממש בערב החג, היא אפילו לא הספיקה לפרוק את הארגזים והייתה חייבת את עזרתנו בהקמת סוכה, או מקרה שקרה לי בשנה שעברה, כשהוזמנתי כמה שעות לפני החג להקים סוכה למישהו. הייתי בטוח שמדובר באדם קשיש, אך כשהגעתי לבית התברר שהאבא בן 40, עבר תאונה קשה בה נפגעו שתי רגליו ואינו יכול להקים את הסוכה. לא קל בכלל להיענות לכל המקרים, בפרט לא לאלו שמגיעים בערב החג ממש, אבל אני תמיד אומר למתנדבים שזוהי בדיוק השליחות הגדולה: לעזור לעוד יהודי או יהודייה או לעוד משפחה בעם ישראל לשבת בחג בסוכה כשרה ולשמוח, וכשהם שמחים אז השמחה היא גם שלנו".

צילום: חיים גולדברג / פלאש 90צילום: חיים גולדברג / פלאש 90

מתי בעיקר אנשים פונים אליכם?

"האמת היא שמתחילים לפנות אלינו כבר מחודש אלול, בעיקר אלו שרוצים להבטיח לעצמם שנבנה להם סוכות, או בית אבות גדול שיודע שיש צורך בהרבה מתנדבים ובשעות ארוכות של עבודה להקמת הסוכה, אבל הגל הגדול והעיקרי מגיע למחרת יום כיפור וממשיך כמעט עד לכניסת החג".

ואתם ערוכים לטפל בכל כך הרבה פניות ובקשות?

"בוודאי. הפרויקט הוא ארצי וכולל מאות מתנדבים ברחבי הארץ, כאשר לנו בגבעת שמואל יש 54 מתנדבים, כך שיש לנו בהחלט כוח אדם מספק. בדרך כלל אנחנו שולחים את המתנדבים שלנו בזוגות, כי קשה להקים סוכה לבד, וכמעט תמיד הם עושים זאת בשעות הלילה, אז פחות חם. לעתים הקשישים בעצמם מצטרפים אליהם למשימת הבניה, וזה יוצר מצבים מרגשים ממש: אתה יכול לראות יהודי בן שמונים או תשעים מרים קורות או תולה קישוטים, עושה הכל עם ניצוץ של התרגשות בעיניים. כאילו שזו הפעם הראשונה בחייו שהוא בונה סוכה".

צילום: יוסי אלוני / פלאש 90צילום: יוסי אלוני / פלאש 90

 

עם טעם של עוד

"הקושי אינו בהשגת המתנדבים, אלא במציאת אלו שיוכלו להגיע במהירות ושיהיו זמינים", מדגיש דיטמן. "צריכים להבין שלא מדובר באנשים מבוגרים, אלא בבני נוער שלכל אחד מהם יש תוכניות ועניינים משלו. מלכתחילה הם באמת רוצים לעזור, אבל ברגע האמת כשפונים אליהם, מסתבר לפעמים שהם פחות פנויים, וזה בדיוק התפקיד שלי, לרתום את כולם לעבודה ולהמחיש להם את חשיבות השליחות שיש כאן".

אבל הקושי הגדול ביותר, כפי שמציין דיטמן, הוא דווקא עם סיום החג, כאשר הם מתבקשים לפרק את הסוכות שבנו. "כל סוכה שאנחנו בונים אנו מתחייבים לפרק מיד עם צאת החג", הוא מבהיר, "וזה כמובן השלב המאתגר ביותר, כי אז כבר אין את הכוחות, המרץ והשמחה של ערב החג. אבל אנחנו משתדלים לעשות גם את זה על הצד הטוב ביותר, רוצים להשאיר לאנשים טעם של עוד, כדי שגם בשנה הבאה לא יוותרו על הקמת סוכה".

ואי אפשר שלא לשאול: מה נותן לך את הכוח בעבודה כל כך מעייפת ומתישה?

"החיוך, החיוך של האנשים שמקבלים סוכה בנויה וזוכים לחגוג בה את חג הסוכות", הוא משיב, ופונה לטפל בהקמת סוכות נוספות.

ליצירת קשר עם בנימין: 0525528868

תגיות:סוכותהתנדבותבנימין דיטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה