בריאות ותזונה

לא רק בכיפור: למה טוב לצום?

אנחנו צמים ביום כיפור על מנת לכפר על עוונותינו, אבל כבר שנים רבות אנשים בוחרים לצום מבחירה מסיבות רפואיות. מהו צום רפואי ומה התועלות שלו?

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

בשבוע הבא יחול היום הקדוש ביותר ביהדות – יום כיפור. ביום זה ישנם חמישה איסורים, אחד מהם הנו איסור אכילה ושתייה, אך בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים משתמשים בצום כדרך לנקות את גופם מרעלים. דבר זה אינו גילוי חדש.

הרמב"ם השתמש בצום כדי לרפא אנשים חולים. בספרו "פרקי משה" כתב: ואני יודע כי רבים מן החולים שסבלו ממחלות מסוימות והיה להם כוח רב וגוף חזק, וריפאתי אותם במניעה מן המאכלים זמן ארוך ובמסירת רפואות באותו הזמן. והאחרים שסבלו מן המחלות הידועות היטב והיה חסר כוחם ונוטים לחלשות, ריפאתי אותם מן המקרה הזה במניעה מן המאכל, עד שוב הכוח. ושב כוחם לאותם החולים ונרפאו רפואה שלמה.

גם ד"ר הרברט שלטון האמין בכוחו של הצום לרפא ואפילו כתב ספר שנקרא "הצום יכול להציל את חייך".

על פי הרפואה הטבעית, מצב של חולי הוא מצב בו הגוף לא מצליח לנקות את הפסולת והרעלים בקצב שהם נוצרים. בזמן הצום, איברי הגוף מקבלים "מנוחה" שמאפשרת מצב של התאוששות והתחדשות. כאשר הגוף לא משקיע את רוב האנרגיה שלו בעיכול ופינוי פסולת – הוא מפנה את האנרגיה שלו לניקוי רעלים שהצטברו בגופנו במשך שנים.

גם הרפואה הקונבנציונלית מאמינה בעוצמת הריפוי של צומות. מחקרים רפואיים מהשנים האחרונות הדגימו את היתרונות הבריאותיים שבצום. להלן הממצאים העיקריים:

מסייע לאיזון רמת הסוכר בדם

הנטורפיסטית אפרת נבון אומרת כי "מחקרים הראו שהצום מביא לרגישות מוגברת לאינסולין. הוא נעשה יעיל יותר בתפקידו כמטמיע גלוקוז בתאי הגוף, וכך הגוף מגיב טוב יותר לפחמימות ולסוכר".

מסייע לתהליך ירידה במשקל

"בצום מוגברת רמת הנוראדרנלין - מוליך עצבי שמגביר את קצב חילוף החומרים. כשאנחנו לא צורכים פחמימות, הגוף עובר להשתמש בשומן כמקור אנרגיה וכך רמת אחוזי השומן יורדת. כמו כן, בצום עולה רמת הורמון הגדילה, שתורם אף הוא להגברת קצב חילוף החומרים".

מעכב תהליכי הזדקנות

"מחקרים רבים נערכו בהקשר של צום על השפעת עיכוב ההזדקנות, ונמצא קשר חיובי בין מיעוט אכילה לתוחלת החיים. עוד נמצא כי הצום מאיץ את תהליכי ההתחדשות והתיקון של התאים הניזוקים בקצב מוגבר עם עליית הגיל".

משפר את התפקוד הקוגניטיבי

"הצום גורם להגברת ייצור חלבון הנקרא BDNF, שמעודד פעילויות במוח החיוניות לבריאות מערכת העצבים, מגן על תאי המוח ממחלות דמנטיות ומגביר את צמיחת תאי עצב חדשים".

מחזק את המערכת החיסונית

"כשמערכת העיכול עובדת, מערכת החיסון נחה – ולהפך. בזמן צום, כאשר מערכת העיכול נחה, מערכת החיסון, שכ-70% ממנה מצויים במערכת העיכול, פועלת ביתר שאת ואף מייצרת תאי דם לבנים חדשים ומתחזקת".

חשוב לציין שצום רפואי הוא צום בו צורכים מים בלבד ללא שום סוג של מזון. ישנם כל מיני סוגים צומות, המוכר בהם הוא צום המיצים, בו צורכים רק מיצי ירקות ומעט מיצי פירות. כמובן שכל סוג של צום רפואי חייב להתבצע תוך פיקוח רפואי בלבד.

* התוכן בכתבה זו אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

תגיות:בריאותצום רפואי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה