היסטוריה וארכיאולוגיה

תגלית היסטורית: נחשף מרכז לייצור כלי אבן מתקופת בית שני

במסגרת עבודות להרחבת כביש בחבל בנימין, נחשף מרכז לייצור כלי אבן מתקופת בית שני. התגלית מלמדת, כי אזור זה שימש, ככל הנראה, כמרכז הכרייה, הייצור וההפצה של כלי אבן לירושלים

  • ד' תשרי התשפ"ד
(קרדיט: דוברות מתפ"ש)(קרדיט: דוברות מתפ"ש)
אא

במסגרת העבודות להרחבת כביש 437, שנמצא בין היישוב אדם לכפר חיזמא, התגלו לאחרונה על ידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי שרידי חציבות קדומות ואף מרכז לייצור כלי אבן שהיו בשימוש בתקופת בית המקדש השני. 

בשל העובדה שבתקופת בית שני היה נהוג להשתמש בכלים שעשויים מאבן, כלי אבן התגלו ומתגלים כמעט בכל אתר בצורות שונות - כוסות, קערות, מגשים ועוד כלים שונים המסוגננים ומעוצבים בקפידה. בחפירה הייחודית, המנוהלת על ידי גורמים מיחידת קצין המטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי, נחשפו שרידים לא רק של כלים, אלא של מרכז ייצור שלם אשר כוללים כמה מחצבות הסמוכות זו לזו. 

לפני כ-30 שנה חשפה יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה מרכז נוסף לייצור כלי אבן, שנמצא אף הוא בסמוך לכפר חיזמא. המשותף לשני המרכזים הוא ששניהם מלמדים כי אזור זה שימש, ככל הנראה, כמרכז הכרייה, הייצור וההפצה של כלי אבן לירושלים וסביבתה. 

קצין המטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי, בני הר-אבן, התייחס לחשיפה הנדירה: "המנהל האזרחי ימשיך לפעול לילות כימים למען שמירת האתרים והממצאים הארכיאולוגיים ביהודה ושומרון, אלו הם חלק מאוצרות ותרבות האזור. זוהי זכות גדולה לבצע את החפירות ולגלות עולם עתיק ועשיר מתחת לאדמת המרחב. כולנו זוכים להיכרות והצצה לחיים מלאים בתרבות ויוקרה שידע המרחב לאורך הדורות בזכות גילויים יוצאי דופן אלו".

תגיות:בית שניחבל בנימיןהיסטוריה וארכיאולוגיהכלי אבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה