סלבס בהתחזקות

רעייתו של השחקן יעקב כהן שחלה בפרקינסון: "במשברים אני יותר מתחזקת באמונה"

טירנית ברזילי, רעייתו של הקומיקאי והשחקן יעקב כהן שחלה בפרקינסון, סיפרה בראיון על ההתמודדות עם המחלה של בעלה וכיצד הסתירה את החזרה בתשובה שלה לפני כ-30 שנה: "באתי מחברה של אמנים שלא היה בה מקום לדיבור הזה על דת"

יעקב כהן וטירנית ברזילייעקב כהן וטירנית ברזילי
אא

טירנית ברזילי (55), אומנית מוערכת ורעייתו של הקומיקאי יעקב כהן, סיפרה בראיון לעיתון "לאישה" כיצד הגיבה כשהתבשרה שבעלה חולה בפרקינסון ומה גרם לה לחזור בתשובה לפני 30 שנה.

ברזילי סיפרה כי כשקיבלה את הבשורה, היא הבינה שחייה כבר לא יהיו כפי שהיו. "הבנתי שאני צריכה להיפרד מהמון חלקים בבעלי. אבל זהו, אני משאירה את כל הדברים שהיו פעם ומסתכלת על החיים בצורה חדשה. ימימה אביטל, שלמדתי אצלה לפני 27 שנה, דיברה על ׳נוכחות בזמן׳. יש רק זמן אחד, ההווה, ואני עכשיו נוכחת בהווה".

השחקן והקומיקאי יעקב כהן, בן ה-64, הסתיר את המחלה שלו במשך 8 שנים והמשיך לעבוד כרגיל. רק בקיץ האחרון הוא חשף את הסוד הגדול לתקשורת. גם ברזילי שמרה סוד גדול, כשהחלה לחזור בתשובה והסתירה את אמונתה המחודשת במשך שנים מחבריה ובני משפחתה, עד שלא היה מנוס.

בשנת 1996, כשהיא אומנית מוכרת, החלה ההתקרבות שלה ליהדות לאחר שחברה סיפרה לה על המורה הרוחנית שלה, ימימה אביטל. היא נפגשה איתה, ושנה מאוחר יותר היא נישאה לכהן. זמן קצר לאחר שילדה את בנם הראשון, אמה נפטרה בפתאומיות. "זה היה מברק עצום מהקדוש ברוך הוא. בשנה הזו התחלתי התחזקות פנימית. הכשרתי את הבית, והמצוות פשוט החליקו פנימה", אמרה ברזילי וסיפרה כי החלה להשתתף בשיעורי חסידות, תורה ותניא אצל רבנים שונים. "רציתי לעשות תשובה בלי קהילה והסתרתי את זה הרבה שנים... באתי מחברה של אמנים שלא היה בה מקום לדיבור הזה על דת. לא היה לי את מי לשתף. קצת דיברתי עם החברה שהתחתנה ובינתיים חזרה לגמרי בתשובה, קצת עם החברות מלימודי ימימה. ככל שלמדתי יותר, רציתי לעשות יותר״.

כהן קיבל את ההתחזקות של אשתו ללא התנגדות. הוא הגיע מבית מסורתי, הלך לבית הכנסת בחגים ואכל אוכל כשר, כך שכל העניין לא הפריע לו. כשנולד בנם השני, ברזילי ביקשה מכהן שעון שבת במתנה. "יעקב זרם איתי רק כי לא הייתה שם שום כפייה. לא ביקשתי שיעשה כלום. כל הזמן שאלתי: זה מקובל עליך? מתאים לך? רציתי להישאר איתו. לא רציתי ליצור פערים בינינו. לפעמים היה קשה ולפעמים פחות".

ברזילי החלה לשמור שבת למרות האתגר הגדול. כהן עשה קידוש בליל שבת ויצא לעבוד, והיא הרגישה לבד. "שנים הייתי מתפללת ששולחן השבת שלי יהיה יפה ויתמלא ושהילדים שלי ישירו זמירות שבת״, אמרה על החלום שבסופו של דבר התגשם, כשבעלה החל לשמור שבת יחד איתה.

בהרצאה שלה, ״על אמנות ואמונה״, היא מדברת על כך שהקדוש ברוך הוא נמצא איתנו כל הזמן. ״לא חייבים ללכת עד בית הכנסת אם זה קשה לך. הוא נמצא אצלנו בבית. לנשים יש את היכולת, בכל מכונת כביסה שאת תולה, לעמוד ולדבר איתו ולהגיע עד אליו. הוא נמצא בכל קציצה שאני מכינה ושהבנים שלי אוכלים״.

כשנשאלה לגבי התקופה האחרונה, שגדושה בחיכוכים בין הציבור הדתי לציבור החילוני, ברזילי אמרה: "כולנו צריכים לשאול את עצמנו, והדתיים בעיקר, את השאלה - למה כל כך נבהלים מאיתנו? ומצד שני, גם חילונים צריכים לשאול ממה הם נבהלים. מישהו אמר לכם ישר ללכת לשמור שבת ולשים תפילין? אנשים נוסעים לכל חור בעולם ואוכלים כל אוכל אחר בעולם, איך אפשר לוותר על יהדות? זה פרימיטיבי לא להתעניין ולא ללמוד".

לסיום, נשאלה ברזילי האם היו לה נפילות באמונה מאז שכהן חלה: "ברור, אבל הבנתי שאנחנו לא עושים חשבונות שמיים", השיבה. "אנחנו לא מבינים, ואנחנו רק צריכים לעשות דברים כדי להיות בחלק הנותן ופחות בחלק האנוכי המקבל. נכון שאנחנו מתפללים בלי סוף ועושים פעולות כדי שנקבל רפואה, אבל כשיש משברים כאלה, אני יותר מתחזקת באמונה. פרקינסון או לא, העיקר זה להישאר בדרך".

תגיות:יעקב כהןטירנית ברזילי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה