ראש השנה

רוצה לזכות בדין? 20 רעיונות לקבלות קטנות ומועילות לקראת ראש השנה

20 רעיונות למעשים קטנים אך עוצמתיים שאפשר לקבל על עצמינו לפני ראש השנה. לא מדובר בדברים קשים או בלתי אפשריים, ויתכן מאוד שאת חלקם אתם כבר עושים בקלות, ועדיין הם יכולים להועיל לכם מאוד לקראת יום הדין. קבלה בבקשה

אא

מכירים את התחושה הזאת שמתגנבת לנו ללב לפני ראש השנה, תחושה של "אין לי סיכוי?". "אין לי סיכוי לעשות תשובה, אין לי סיכוי להצליח, אין לי סיכוי לזכות בדין?". אם אתם מוצאים את עצמכם מהנהנים, דעו שאתם לא לבד. כולנו הרי יודעים שראש השנה הוא יום דין, וכל מי שלבו חפץ להתקרב להשם יתברך ולזכות בשנה טובה – חושש באופן טבעי מהיום הקדוש. יחד עם זאת, חשוב לזכור שראש השנה הוא גם יום חג, מלא שמחה ואמונה, יום של התחדשות והתחלות חדשות, ובעיקר – יום שיש לנו בו סיכוי גדול מאוד!

והנה הבשורה הטובה: אפשר להתחזק, אפשר לעשות תשובה, אפשר להצליח ולזכות בדין, והכל על ידי קבלה אחת קטנה. אמנם, לפעמים נדמה לנו שאנחנו רחוקים ממש, מלאים עוונות, וחושבים: "למה לי בכלל לנסות?! איך זה יעזור לי?".

על זה כותב רבי נחמן במילים מרפאות ומחזקות: "צָרִיךְ לָדַעַת, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִתְפָּאֵר אֲפִלּוּ עִם הַקַּל שֶׁבַּקַּלִּים שֶׁבְּיִשְׁרָאֵל, אֲפִלּוּ פּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל כָּל זְמַן שֶׁשֵּׁם יִשְׂרָאֵל נִקְרָא עָלָיו יֵשׁ בּוֹ הִתְפָּאֲרוּת פְּרָטִי, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִתְפָּאֵר עִמּוֹ. עַל־כֵּן אָסוּר לְאָדָם לְיָאֵשׁ עַצְמוֹ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֲפִלּוּ אִם קִלְקֵל וּפָגַם הַרְבֵּה מְאֹד חַ"ו, כִּי עֲדַיִן לֹא פָּסַק חֲבִיבוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִמֶּנּוּ". זאת אומרת – כל אחד חשוב אצל השם יתברך ולכל אחד יש סיכוי, גם אם הוא מאוד מאוד רחוק!

ואם אתם שואלים את עצמכם: מה תועיל הקבלה הקטנה שלי אצל השם יתברך? מסביר רבי נחמן שדווקא מי שרחוק מאוד מהשם יתברך ומקבל על עצמו קבלה אחת קטנה (תנועה קטנה) לכיוון הקדושה – הדבר הזה יקר מאוד אצל השם יתברך. וכך הוא כותב: "וְאִם אַתָּה רָחוֹק מְאֹד מְאֹד מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְנִדְמֶה לְךָ שֶׁאַתָּה פּוֹגֵם מַמָּשׁ בְּכָל שָׁעָה נֶגְדּוֹ יִתְבָּרַךְ, נֶגֶד זֶה תֵּדַע, שֶׁאִישׁ כָּזֶה שֶׁהוּא מְגֻשָּׁם כָּל כָּךְ, כָּל תְּנוּעָה וּתְנוּעָה שֶׁהוּא מֶרַחֵק עַצְמוֹ מְעַט מְעַט מִן גַּשְׁמִיּוּתוֹ, אֲפִלּוּ תְּנוּעָה בְּעַלְמָא שֶׁהוּא מַמְשִׁיךְ אֶת עַצְמוֹ מִגַּשְׁמִיּוּתוֹ אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, הִיא גְּדוֹלָה וִיקָרָה מְאֹד מְאֹד אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ".

בעצם, מסביר רבי נחמן, כל מה שהשם יתברך רוצה מאיתנו זו קבלה קטנה אחת, כדי לסלול לנו דרך. כל אחד יודע היכן לבבו מונח ואיפה הניסיון שלו. יש כאלו שקשה להם יותר בכיבוד הורים, יש כאלו שקשה להן עם צניעות, ויש כאלו ששמירת שבת כהלכתה זה הקושי הגדול שלהם. הימים שלפני ראש השנה טומנים בחובם הזדמנות פז לעבוד על המקומות האלו, ולקבל על עצמינו קבלה, אפילו לתקופה קצרה. בעזרת השם הקבלה הזאת היא שתעשה את כל ההבדל, ותעזור לנו לזכות בדין ולהיכתב לשנה טובה ומתוקה.

ואם ממש קשה לנו? אפשר לקחת את הקבלה אפילו לכמה ימים. הרבה פעמים אחרי שנתחיל, הטעם הטוב של המצווה ייתן כוחות להמשיך.

אספנו לכם כמה רעיונות שמיועדים למתחזקים בכל הדרגות. אתם כמובן יכולים לקחת את הרעיונות ולשכלל אותם, להוסיף עליהם, או רק לקבל מהם השראה לרעיונות טובים יותר משלכם:

1.  מרגישים ריקנות במשך היום? הוסיפו 5 דקות ביום של פרקי תהילים או ספר מוסר עד ראש השנה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

2. מכורים לרשתות חברתיות? קבלו על עצמכם שעה אחת ביום בלי רשתות חברתיות כלל למשך שבוע.

3. מרגישים שאתם כל היום בטלפון, גם ליד הילדים? קבלו על עצמכם חצי שעה ביום שבה אתם רק עונים לשיחות, ולא "מתעסקים" עם הטלפון.

4. מרגישים שאתם "מורחים" את הבוקר לפני התפילה? קבלו על עצמכם אמירת ברכות השחר מתוך הסידור.

5. ממלמלים "אשר יצר" בלי כוונה או לא מברכים בכלל? נסו לברך מן הכתוב במשך 40 יום.

6. מברכים בשקט ולא מרוויחים אמן? קבלו על עצמכם יום אחד של ברכות בקול בלי להתבייש מאף אחד. שווה ממש!

7. חלשים בכיבוד הורים? צרו שעה קבועה לשיחת טלפון אל ההורים בכל בוקר.

8. לא מבקרים מספיק את סבתא? התחילו בלהתקשר אליה פעמיים בשבוע.

9. מרגישים חוסר סיפוק בחיים? קבלו על עצמכם להתנדב שעה בשבוע (לא חסר איפה).

10. חלשים ב"בין אדם לחברו?". קבלו על עצמכם לחייך כל יום למישהו אחד.

11. באותו נושא – החמיאו פעם ביום לאנשים בסביבתכם.

12. מרגישים שאין לכם ברכה בכסף? קבלו על עצמכם להפריש מעשרות מדי חודש מההכנסות שלכם.

13. חלשים בצדקה? השיגו קופת צדקה לבית והכניסו בתוכה כמה מטבעות צדקה בכל יום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

14. לא מצליחים להימנע מרכילות בעבודה? קבלו על עצמכם לימוד של 2 הלכות לשון הרע ביום (לוקח פחות מ-2 דקות).

15. מרבים לכעוס? קבלו על עצמכם לימוד יומי בספר מוסר למשך שבוע.

16. דחוקים בפרנסה? קבלו על עצמכם לברך ברכת המזון מהכתוב בנחת ושמחה.

17. נשואה ולא מצליחה עם כיסוי ראש? קבלי על עצמך כיסוי חלקי בשבת למשך 2 שבתות, ובעזרת השם תזכי להתמיד ולהמשיך הלאה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

18. קבלה חשובה מאוד למי שנמצא ממש בתחילת ההתחזקות: אמירת "מודה אני" מייד כשפוקחים עיניים, ונטילת ידיים בעזרת נטלה מיד עם הקימה מהמיטה.

19. מפספסים ברכות, או בכלל לא יודעים על מה מברכים ומה? קבלו על עצמכם לימוד יומי של 2 דקות בהלכות ברכות, ונסו לברך על האוכל בהתאם.

20. יודעים לברך על האוכל, אבל מתקשים עם ברכה אחרונה? התחילו עם "בורא נפשות", למדו על מה מברכים את הברכה (מים, למשל) וקבלו על עצמכם לברך במשך שבוע לפחות.

מוזמנים להוסיף בתגובות רעיונות נוספים לקבלות שיחזקו את שאר הגולשים! שנה טובה ומתוקה!

תגיות:ראש השנהקבלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה