חדשות בארץ

העימות הבא? לוין מקדם הצעת חוק לביטול הלכת אפרופים

ההלכה, שנקבעה לפני כמעט שני עשורים על ידי השופט אהרון ברק, קובעת כי ניתן לבצע פרשנות לחוזים באמצעות בירור כוונת הצדדים לא רק לפי לשון החוזה. שר המשפטים יריב לוין: "החוק נועד לסייע למגזר העסקי בעת עריכת חוזים. מחובתנו לדאוג לביצורו של ערך חופש החוזים"

יריב לוין (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)יריב לוין (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

ארבעה חודשים לאחר שפורסמה הכוונה של שר המשפטים, יריב לוין, לקדם הצעת חוק שתביא לביטול הלכת אפרופים, הודיע משרד המשפטים כי ההצעה מוגשת החל מהיום (שני) לעיון הציבור.

הלכת אפרופים נקבעה לפני כמעט שני עשורים על ידי נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק. ההלכה עוסקת בעיקר בדיני חוזים ובאופן הפירוש שלהם. לדעת משפטנים, מדובר בהלכה שנויה במחלוקת.

ההלכה קובעת כי ניתן לבצע פרשנות לחוזים באמצעות בירור כוונת הצדדים לא רק לפי לשון החוזה. רק במקרים שאין אפשרות לאתר את התכלית הסובייקטיבית, בית המשפט יפרש באופן אובייקטיבי, משיקולי היגיון ויעילות עסקית. בית המשפט יכול למעשה, במקרה שלכל צד מעורב יש דעה שונה,  לפרש לפי המטרות והאינטרסים שהחוזה נועד להגשים.

"התיקון נועד להגביר את הוודאות בעולם העסקי בכל הקשור לעריכת חוזים ופרשנותם, וכן לסייע בהפחתת העומס בבתי המשפט", נמסר מטעמו של לוין, "נושא פרשנות החוזים מעסיק רבות את העוסקים בתחום, בתי המשפט והאקדמיה הישראלית בעשורים האחרונים. האיזון המרכזי בהקשר זה הוא המשקל הניתן ללשון החוזה, אל מול המשקל שניתן לנסיבות המקרה ולערכים כלליים שאינם קשורים לחוזה עצמו".

עוד נכתב: "הצעת החוק מבקשת לקבוע כברירת מחדל כי חוזים אלו יפורשו לפי לשון החוזה. כלל זה לא יחול במקרה שפירוש החוזה לפי לשונו יביא לתוצאה שאינה מתקבלת על הדעת, במקרה שיש בחוזה הוראות סותרות, וכן במקרה שבו פירוש החוזה לפי לשונו יביא לכך שאין אפשרות לבצע את החוזה. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי בהתאם לעקרון חופש החוזים, הצדדים לחוזים עסקיים יוכלו לקבוע מראש בחוזה כללים אחרים לפירוש החוזה שעל פיהם יפעל בית משפט בעת שסכסוך יגיע לפניו".

לוין עצמו מסר: "תזכיר החוק החשוב שמפורסם כעת להערות הציבור לאחר השלמת עבודת מטה מעמיקה ומאומצת נועד לסייע למגזר העסקי בעת עריכת חוזים. מחובתנו לדאוג לביצורו של ערך חופש החוזים, להגביר את הוודאות למגזר העסקי, ולפשט את היכולת לערוך חוזים ולהסתמך עליהם".

"בנוסף, התיקון אף צפוי להפחית את הדיונים בבתי המשפט ולהפחית דיוני סרק, שכן החוזים יפורשו באופן פשוט ובהיר בהתאם ללשונם. אני מודה למשנה ליועמ"ש עו"ד כרמית יוליס ולצוותה על עבודתם החשובה בגיבוש תזכיר החוק", הוסיף השר.

תגיות:יריב לויןהצעת חוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה