חדשות בריאות

מחקר מרתק: האם מכשירי שמיעה מעכבים דמנציה?

האם הרכבת מכשירי שמיעה עשויה לעכב התפתחות של דמנציה, והאם יש קשר בין שמיעה לירידה מנטלית? חוקרים בדקו את הנושא והגיעו לממצאים מרתקים

אא

אחת המחלות הקשות של גיל הזיקנה, שטרם נמצא לה פתרון, היא מחלת הדמנציה. מי שמכיר אותה מקרוב יודע עד כמה שהיא קשה ומשפיעה על מצבו של הקשיש ועל כל סביבתו. כעת מסתבר שישנו מחקר חדשני שייתכן שיוכל להיטיב, לפחות עם חלק מהקשישים.

מדובר במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי 'The lancet', בו ניסו החוקרים לבדוק איך משפיעה הרכבת מכשירי שמיעה על הירידה בזיכרון ובתהליכי חשיבה שנגרמת עם הגיל המתקדם.

במחקר השתתפו כאלף אנשים שסבלו מאובדן שמיעה בדרגה קלה עד בינונית, אך בשלב ההצטרפות הם היו ללא תסמינים של פגיעה קוגניטיבית. האנשים שגויסו למחקר נמנו על שתי קבוצות: באחת נמנו אנשים בריאים בגילי 70-84, ואילו בקבוצה השנייה השתתפו אנשים מבוגרים יותר, עם גורמי סיכון לירידה מנטלית. גם מבחינה קונטיבית הם היו ירודים יותר ביחס לקבוצה הראשונה.

לאחר גיוס המשתתפים חילקו החוקרים את כולם לשתי קבוצות חדשות בחלוקה אקראית. לאנשים בקבוצה הראשונה הם הרכיבו מכשירי שמיעה, ואילו לאנשים מהקבוצה השנייה העניקו סדרת סדנאות בנושא אורח חיים בריא.

לאחר שלוש שנים בדקו החוקרים את רמת התפקוד השכלי של כל המשתתפים וציינו את המסקנות המעניינות: לא התגלה הבדל משמעותי בתפקוד השכלי בין הקבוצות, מה שאומר שהרכבת מכשיר השמיעה לא מנעה או הפחיתה את הירידה בתפקוד, אולם כאשר פילחו את המחקר באופן בו התמקדו רק בקבוצת המשתתפים המבוגרים שממילא היו בסיכון גבוה לירידה בתפקוד המנטלי, ניתן היה לראות פער משמעותי מאוד: אלו שהרכיבו מכשירי שמיעה חוו הידרדרות קוגניטיבית איטית ביחס לאלו שלא נעזרו במכשירי השמיעה, והיקף הירידה שלהם היה נמוך כמעט בחצי. מסקנתם של החוקרים הייתה שמכשיר השמיעה עזר להאט את הירידה בתפקוד של מי שמלכתחילה היה בעל סיכון גבוה יותר לדמנציה.

החוקרים העלו השערה כי מכיוון שהשמיעה משפיעה בסופו של דבר גם על מצב הרוח ועל הקשרים החברתיים של האדם, ייתכן מאוד שכאשר דואגים לשמיעה איכותית, מאטים בכך את קצב ההידרדרות השכלית שנגרמת מפאת הגיל.

תגיות:מכשירי שמיעהדמנציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה