כתבות מגזין

"איתרנו ילדים מחוננים בציבור החרדי, ובנינו עבורם תוכנית מתאימה"

מדוע עד היום ילדים מחוננים בציבור החרדי לא קיבלו מענה? מה הוביל את משרד החינוך לייצר להם תוכנית ייחודית, ואיך בכלל מחליטים מיהו ילד מחונן? מנחם נדלר, מנהל אגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, מספר על הבשורה החדשה: תוכנית מחוננים במגזר החרדי

בעיגול: מנחם נדלר (קרדיט: דוברות משרד החינוך, רקע: shutterstock)בעיגול: מנחם נדלר (קרדיט: דוברות משרד החינוך, רקע: shutterstock)
אא

האם הילד שלכם מחונן וממוקם בשלושת האחוזונים הגבוהים של האוכלוסייה, או שאולי הוא בעל יכולות גבוהות, ותמיד רציתם להעשיר אותו? בואו נעזוב את השאלה האם טוב או לא להיות בעל ידיעות בקנה מידה כה חריג, אבל דבר אחד ברור: ילדים בעלי יכולות לימודיות גבוהות, זקוקים למענה מסודר שיותאם להם, ולתוכנית לימוד שתאפשר להם להוציא את כישוריהם לפועל, מבלי לחוות תסכולים חוזרים ונשנים בכיתה, לאחר שהם משתעממים ובעצם לומדים חומר שלא ממש תואם לרמתם.

 

מחוננים, גם בציבור החרדי

מנחם נדלר, מנהל אגף למחוננים ומצטיינים במנהל הפידגוגי במשרד החינוך, מכיר את התופעה הזו מקרוב, כאשר מתוקף תפקידו הוא אחראי על איתור וטיפוח החמישיון העליון של הילדים בישראל, ביניהם מחוננים ומצטיינים. "אנו שואפים להעניק להם באמצעות התוכניות של האגף, מגוון רחב של תוכניות והזדמנויות ללמוד ולהחכים", הוא מסביר.

לדבריו, הפעילות של האגף פנתה תמיד לכל המגזרים בישראל, אך המגזר החרדי לא זכה לייצוגיות כלל, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא שלא הייתה תוכנית מיוחדת המיועדת עבורו. "היו הורים בודדים ששלחו את ילדיהם לתוכניות הכלליות שלנו, אך רוב הציבור החרדי לא השתתף בהן", הוא מספר.

בשנה האחרונה, לדבריו, נעשה צעד משמעותי מאוד, כאשר החליטו באגף לייצר תוכנית מיוחדת לילדים מחוננים בציבור החרדי, שמותאמת לציבור מכל הבחינות האפשריות. "זה התחיל מכך שדאגנו לבנות עבורם מבחני איתור מתאימים, שכן לא ייתכן לצפות מילד חרדי לענות על המבחנים שניתנים לילדים מבתי ספר ממלכתיים, מאחר שעולם המושגים שלו הוא אחר. בנוסף, הכשרנו מורים, מורות ויועצים עבור הציבור החרדי, ואף הקמנו מרכז מחוננים מיוחד שדרכו יכולים הילדים לקבל את חומרי ההעשרה המותאמים להם".

ומה למעשה מציעים כיום לילד מחונן?

"תוכנית מחוננים במגזר הכללי מעניקה לילדים יום מיוחד בשבוע שבו הם עוזבים את בית הספר ומגיעים למרכז המחוננים, שם הם לומדים מגוון רחב של נושאי העשרה והעמקה, כאשר השיעורים והחומרים מועברים להם על ידי מורים מיוחדים שהוכשרו לעבוד עם מחוננים. הנושאים שנבחרים כנושאי לימוד הם כאלו שנועדו כדי לפתח את הסקרנות והחשיבה הביקורתית, עם פתיחות למחשבה ולתחומי דעת שונים.  במגזר החרדי טרם קיים 'מרכז מחוננים' כזה, כי אין לנו מספיק ילדים כדי שנוכל להקים עבורם מרכז כזה בכל אזור בארץ, אבל במסגרת התוכנית שניהלנו בשנה האחרונה, הילדים היו מגיעים לבית הספר הרגיל, וביום אחד בשבוע הם לא הצטרפו לחבריהם, אלא ישבו בחדר מיוחד שהוקצה בבית הספר, ובו למדו מרחוק יחד עם ילדים מחוננים נוספים. בבתי הספר החרדיים התחברו מאוד לגישה הזו, גם מכיוון שמבחינה חינוכית הם ראו העדפה בכך שהילד יישאר באותה מסגרת יחד עם חבריו".

 

לא למחוננים בלבד

נדלר מדגיש כי כל התכנים שנלמדו בתוכנית המחוננים בשנת תשפ"ג התאימו באופן מוחלט לציבור החרדי ונבנו עבורו במיוחד. "הבנים שהשתתפו בתוכנית למדו למשל קורס 'הפוך בה והפוך בה' העוסק בסוגיות מהגמרא והמשנה בשילוב עם אסטרונומיה, הם גם למדו קורס פלאי הבריאה העוסק בתחומי המדעים, וקורס 'כחומר ביד היוצר' על תיאטרון וכתיבה יוצרת. הבנות השתתפו בקורסים כמו 'זום אין אאוט' העוסק בתכסיסי חשיבה וגמישות מחשבתית, וכן בקורס אלגוריתם לחשיבה מתמטית וכתיבת קוד, ובעוד קורסים נוספים.  

"בסך הכל למדו בתוכנית בשנה זו עשרות ילדים שהגיעו מבתי ספר חרדים ותלמודי תורה ברחבי הארץ, אבל בשנה הבאה אנו צופים שיצטרפו הרבה יותר ילדים, ואף הכשרנו עבורם צוות נוסף של מורים ויועצות מהמגזר החרדי.

שי קלדרון, מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך, ציין כי הוא מחזק ומוקיר את התלמידים והתלמידות שלקחו חלק בתוכנית. "מחובתנו לתת לכל תלמיד ותלמידה כלים שיעזרו להם לממש את הפוטנציאל שבהם", הוא ציין. "אני מודה לכל השותפים במערכת החינוך שהושיטו יד להצלחת המיזם".

בנוסף למרכז המחוננים החרדי שנפתח כאמור בשנה האחרונה, מציין מנחם נדלר שקיימות גם 'תוכניות למצטיינים' שניתנות בתוך בתי הספר. "הילדים שמשתתפים בתוכניות אינם נבחרים על פי מבחנים, אלא צוות בית הספר בוחר 20% מהילדים הנחשבים לגבוהים ביחס לשכבת גילם, בדרך כלל מכיתה ג' עד ו', ומעניק להם תוכנית קבוצתית במגוון של נושאים.

"תוכנית אמירים היא התוכנית הגדולה ביותר שיש למצטיינים בכלל בישראל, היא כוללת כמעט 800 בתי ספר ומצויה כיום בעשרות בתי ספר חרדיים ותלמודי תורה. במסגרת התוכנית מקבלים הילדים המשתתפים בה שעות לימוד מעבר לשעות הלימודים הרגילות, כאשר הם מתמקדים בתחומי העמקה ודעת שונים אשר מועברים להם על ידי צוות המורים בבית הספר. בנוסף, יש את תוכנית 'חינוך לפסגות', שמיועדת לילדים בעלי פוטנציאל מצוינות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. נכון להיום התוכנית אינה קיימת בציבור החרדי, אך נעשים מהלכים כדי לקדם אותה גם כן בחינוך החרדי, כמובן עם הרמות הנדרשות לחברה החרדית".

בחברה החרדית יש פחות או יותר ילדים מחוננים מהחברה הכללית?

"מובן שמבחינת אחוזים הילדים החרדים לא מיוצגים בתוכניות כמו האחוזים באוכלוסייה הכללית, שכן אנו מצויים רק בשנה שנייה של פעילות. אבל אם בשנה הראשונה היו לנו כ-40 ילדים מחוננים בתוכנית שהגיעו מכל רחבי הארץ, בשנה הבאה עומד המספר להיות מוכפל. זה מראה לנו עד כמה שהפוטנציאל שלנו גדול וכמה רחוק שאנחנו יכולים להגיע".

תגיות:חרדיםילדים מחוננים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה