הדרכה למתחזקים

נופש למהדרין: מה צריך לבדוק לפני שיוצאים לחופשה? המדריך המלא לחופשה כשרה

איך יוצאים לחופשה ושומרים על ההלכה? אילו בעיות רוחניות יכולות לצוץ, שלא חשבנו עליהן? מדריך חופשה לשומרי תורה ומצוות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו עובדים קשה כל השנה, והגיע הזמן קצת לפרגן לעצמנו ולצאת לחופשה מפנקת. אבל כדי שחופשת החלומות לא תהפוך לחופשת סיוט מאכזבת, יש כמה דברים שחשוב לבדוק לפני שסוגרים. הנה כל הדברים ששומר תורה ומצוות צריך לחשוב עליהם, לפני שהשנורקל וזוג הסנפירים מוצאים את עצמם במזוודה:

1. צימר הוא הבחירה המועדפת למי שחפץ בפרטיות ושקט. לכאורה, זו בחירה שדווקא בה הצניעות גבוהה יותר, משום שהצימר הוא מבודד ואישי. אבל דווקא כאן ישנו מוקש שחייבים להיות ערים לו, כאשר הצימר כולל בריכה או ג'קוזי בחצר. גם אם מצוין שהצימר כולל בריכה פרטית, אין זה אומר שהיא נסתרת מעיני אחרים. יש לבדוק אם הבריכה והג'קוזי בחצר אכן מוצנעים ואין אפשרות לדיירים הסמוכים לצפות עליהם. חשוב לדעת כי תמונות של החצר לא מסגירות בהכרח את המצב האמיתי, וחצר שנראית פרטית לחלוטין מתגלה במציאות כחשופה לחלוטין לדיירי הבניין הסמוך שמתגוררים בקומות הגבוהות, או אפילו לאורחי הצימר הסמוך. דבר שני, שימו לב שכאשר מדובר במתחם צימרים, הכולל לעיתים אף שני צימרים בלבד, הבריכה "הפרטית" ומתקני החצר נועדים לשימושם של כל באי הצימרים.

2. חלק מהצימרים מציעים ארוחת בוקר המבושלת במטבחם הפרטי של בעלי הצימר, יינות ומוצרי מזון מסוימים. בעלי הצימר אולי אף בתמימות יציינו כי הכול כשר למרות שאין להם תעודת כשרות, כאשר את ההגדרות המדויקות וההלכתיות למזון כשר הם לא באמת יודעים. הם יודעים מה זה יין נסך, או למה הכוונה בבצל שעבר עליו הלילה? אם הם לא שומרי תורה ומצוות, אז כנראה שאם תשאלו אותם את זה הם יסתכלו עליכם במבט של סימן שאלה. באופן כללי, אי אפשר לסמוך על כשרות המאכלים המוגשים כל עוד אין תעודת כשרות במקום.

3. מטבח מאובזר זה נחמד, אבל בבית שלכם, לא בצימר. אם אתם מתכננים לבשל בצימר, כדאי שתצטיידו במזוודה נוספת לאחסון המחבתות ושאר הכלים. אף אם בצימר קיימים סירים, מחבתות, צלחות וסכו"ם שעליהם קיים כיתוב 'בשרי' או 'חלבי', אין לדעת אם הנופשים הקודמים ששהו בצימר אכן שמרו על כללי הכשרות במטבח. כנ"ל לגבי הטוסטר בצימר, שאולי יום אחד מצא את עצמו מחמם נקניקייה בלחמנייה.

4. בחרתם ללכת לבית מלון? כדאי לדעת שישנם ברחבי הארץ בתי מלון ברמה גבוהה השומרים על צביון דתי, ומותאמים מכל הבחינות עבור מי שמעוניין בחופשה מהנה וכשרה. בבתי מלון שמיועדים לציבור הכללי ישנן תקלות רוחניות שונות, כגון: מראות שאינם צנועים ובעיקר בעונת הרחצה, אווירה לא הולמת, רמת כשרות בסיסית ונמוכה, אם בכלל, ועוד.

בנוסף לכך, אם מדובר בחופשה הכוללת גם שבת, ישנם נושאים רבים שצריך לבדוק אותם כאשר מדובר בבית מלון שאינו מותאם לציבור התורני, כמו: האם בכניסה לחדר האוכל ישנו רישום שמתבצע על ידי יהודי? האם פינוי החדרים מתבצע בשבת או במוצאי שבת? האם ישנם מיחמי מים המאושרים לשימוש בשבת ע"י אחד מהמכונים ההלכתיים? האם קיימים חיישני תאורה במסדרונות ובחדר המדרגות, ואם כן – האם הם מנותקים בשבת? האם יש אפשרות לקבל מפתח לחדר במקום הכרטיס האלקטרוני? האם בחדרים ישנם חיישנים המפעילים או מכבים חשמל ומזגנים בפתיחת הדלת? האם ישנה עין אלקטרונית בשירותים? האם הדלתות החשמליות במרחב הציבורי מנותקות מזרם החשמל או קיימת דלת חלופית? האם יש תחליף לברזים עם חיישנים? האם יש מעלית שבת המאושרת ע"י אחד המכונים ההלכתיים? האם קיימת עמדה להדלקת נרות שבת? האם קיים נייר חתוך בחדרי השירותים? האם ישנו עירוב, ומה גבול העירוב מחוץ לבית המלון?

אם קראתם עד לכאן, והשבת חשובה לכם, כנראה שהתייאשתם מהרעיון ללכת למלון לא של דתיים לסופ"ש.

5. בין אם אתם הולכים לצימר או לבית מלון, יש לבדוק מראש אם קיים בית כנסת פעיל עם מניין בבית המלון או באזור בו אתם שוהים. לשוטט ברחובות אחר מניין כשעוד רגע זמן תפילה עובר זה לא נשמע כמו הדרך לפתוח חופשה מרגיעה.

6. אם אתם מתכננים לצאת לאטרקציות שונות במהלך היום, כדאי שתתכננו מראש את האטרקציות שתרצו לצאת אליהן, ובדקו שהן אכן מתאימות לאורח חייכם ואינן בעייתיות מבחינת צניעות. אם החופשה שלכם היא לא מהסוג של בטן-גב במרפסת עם ספר, ודווקא החלק של האטרקציות הוא המרכזי בחופשה שלכם, כדאי לשקול לנפוש באזור שבו תמצאו בקלות פעילויות מהנות וכשרות שיתאימו לכם.

7. אם אתם מתכננים לאכול בחוץ, מומלץ לבדוק מראש היכן קיימים בתי קפה ומסעדות בכשרות שלכם. אם התעניינתם בנופש ביישוב קטן ומבודד, ללא עסקי מזון בסביבה עם רמת הכשרות שלכם – וותרו על המיקום, וחפשו מקום אחר לנפוש בו. 

קראו גם:

יוצאים לחופשת נופש בצימר? טסים לחו"ל? מזה אתם צריכים להיזהר

תגיות:חופשהחופש הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה