אמונה

לראות אלוקיות: איזה מנגנון הוכחה לעל-אנושיות קיים רק בתורת ישראל?

התנ"ך הוא הספר היחידי בעולם בו קיימים מנגנוני הוכחה אלוקיים, שלא ניתן להפריכם. והפעם: נבואות והתגשמותן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתורה קיימות נבואות רבות המתפרסות לאורכן של עתיד בן אלפי שנים. חלקן של הנבואות מציינות אירועים מותנים שיקרו באם בני ישראל ינהגו בדרך מסוימת, וחלקן מהנבואות מציינות אירועים בלתי-מותניים שיתממשו בכל תרחיש. הנבואות שנמסרו לא היו עבור העתיד הקרוב בלבד, אלא ניבאו התרחשויות לאורך עתיד בן אלפי שנים. זאת ועוד כי חלקן הגדול של הנבואות בישרו ידיעות שנשמעו כמופרכות בעת מסירתן. והנה, למרות שהנבואות שנמסרו לפני אלפי שנה נראות כבלתי הגיוניות ולא סבירות בזמנן – המציאות מוכיחה פעם אחר פעם את התממשותן. רק "קורא הדורות", הוא בורא העולם, מסוגל לדעת מראש את שיקרה ולהתחייב להתגשמות כל אחת ואחת מבין הנבואות שמסר.

נציין מספר דוגמאות בודדות בלבד, מבין רבות. והפעם: נצחיותו העל-טבעית של העם היהודי.

הנבואה בתורה אומרת כי במידה ובני העם היהודי יפנו עורף לה' ויסטו מן המוטב, ובכך יתרחקו מתכלית חייהם ויובילו את נשמותיהם לאובדן נצחי, יתרחשו אירועים קשים שמטרתם להשיבם אל המוטב, לטובתם הנצחית. ואלו האירועים שנמסר כי יתרחשו: עם ישראל עתיד להיות קטן בכמותו – "וְנִשְׁאַרְתֶּם בִּמְתֵי מְעָט תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב, כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים כח, סב), וכן הוא יתפזר בין מדינות שונות – "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ" (דברים כח, סד), ובנוסף הוא יהיה מעונה ונרדף – "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ... וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם... בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה" (דברים כח, סה-סז). ויחד עם זאת, התורה מבטיחה שהעם היהודי הוא עם הנצח, אשר לא יוכחד לעולם – "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם" (ויקרא כו, מד). והנה, הנבואות התממשו במלואן, הקשות לצד המנחמות.

אימפריות אדירות נעלמו לאורך ההיסטוריה – הבבלים, הפרסים, היוונים, הרומאים, הביזנטים ועוד, ואילו העם היהודי, עם קטן, שגלה מעל אדמתו וחי בגולה במשך 2000 שנה, מפוזר בין ארצות שונות, עבר פוגרומים, אינקוויזיציות, שואה, אנטישמיות וקשיים רבים – חי וקיים. כנגד כל הסיכויים, התורה מבטיחה שהעם היהודי ישרוד, ואף עתיד לעלות שוב לארצו. והנה לשון התורה על נבואת קיבוץ הגלויות: "וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ שָׁמָּה: אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ: וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ" (דברים ל, ג-ה).

סיכוייו של עם לשרוד, כאשר הוא קטן בכמותו, מפוזר בעולם, וסובל מרדיפות ושמדות הינו אפסי, ובדרך הטבע לא ישרוד לאורך זמן. ולמרות זאת, הנבואה התקיימה במלואה. וכפי שאמר הסופר הרוסי, לב טולסטוי: "יהודי הינו נצחי, הוא התגשמות הנצח".

על נצחיות העם היהודי אמר ארנולד טוינבי, מגדולי ההיסטוריונים של המאה ה-20, אשר חקר את עלייתן ושקיעתן של תרבויות: "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת, אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות – זוהי תופעה כה לא רציונאלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה". וכן אמר פרופ' ג'ורג' פרידמן, סוציולוג והיסטוריון צרפתי: "יש לעם היהודי היסטוריה שאינה כשל כל העמים. כתבתי פעם שהיהודים הם תאונה של ההיסטוריה, משהו שאיננו תואם את הכללים המקובלים של ההיסטוריה".

קיומו של העם היהודי למול כל הגיון או סיכוי הסתברותי מהווה הוכחה נוספת, אחת מבין רבות, לעל הטבעיות הטמונה בעם היהודי, למציאות האלוקית ולחוסר האנושיות שבתורת ישראל.

איזו נבואה התרחשה כנגד כל סיכוי, והאם ייתכן שיום יבוא והתעופה של היום תיחשב פרימיטיבית, ותהיה תעופה עתידנית ומתקדמת יותר? הרב זמיר כהן בדברים מרתקים. צפו:

רוצים לקרוא עוד? כאןתוכלו לקרוא על נבואות נוספות והתגשמותן, וכן תוכלו למצוא תכנים מרתקים נוספים במדור 'נבואות'.

תגיות:תורת ישראלאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה