זוגיות ושלום בית

האם באמת לא אכפת לבעלי ממני?!

כאשר מצוי חיסרון או דבר שלילי באדם עצמו, הוא סולח לעצמו ודן את עצמו לכף זכות, כי הוא מעריך את עצמו, ומנסה אף לשכנע את עצמו שעוד יתגבר על חסרונו הזמני

אא

אני אם לחמישה ילדים. בעלי תלמיד חכם, הוגה בתורה בצורה אמיתית. בבוקר הוא אחראי לקחת את הילדים לגנים ולבתי הספר, וכן הוא דואג לכל הקניות לבית. אבל אני לא יכולה יותר איתו, כי אני מרגישה שהוא לא אכפתי. אני כבר שבורה מלסדר ולנקות את הבית לבד, לעשות את השיעורים עם הילדים ללא עזרה ממנו. ושאלתי: הלא דרך ארץ קדמה לתורה, למה הוא לא מתעורר? 

כששאלתי את האישה: כיצד את מנסה להסביר לו את הקשיים שלך? היא מיד אמרה: "אני אומרת לו וחוזרת ואומרת מיליון פעמים, אבל כמה שאני אומרת זה לא עוזר, הוא כאילו לא שומע ולא מבין, ושום דבר לא משתנה אצלו". 

בעצם, שמונה שנים האישה מנסה להביא את בעלה לשינוי, בדרך שהיא בחרה בה, אך ללא הצלחה. כי במקום שהאישה תיכנס איתו להסברים ולתלונות מה לא בסדר בהתנהגות שלו, יש לה להתמקד בדברים הטובים ובמעלות שיש לה, וכמה שהיא ערכית, מסורה ורגישה לבעלה ולבית. כי על ידי ראיית המעלות שבה, רק אז היא תוכל לראות את המעלות של בן זוגה, ומנקודה זו ניתן להתחיל לשוחח ולחולל את השינוי אצלו.

כי כאשר מצוי חיסרון או דבר שלילי באדם עצמו, הוא סולח לעצמו ודן את עצמו לכף זכות, כי הוא מעריך את עצמו, ומנסה אף לשכנע את עצמו שעוד יתגבר על חסרונו הזמני. ומנקודה זו מצווה הקב"ה את האדם בציווי של "ואהבת לרעך כמוך", כלומר: אף שאתה רואה איזה חיסרון אצל חברך, יש לך עדיין להעריכו ולדונו לכף זכות, כפי שאתה דן את עצמך לכף זכות בחיסרון שבך.

כך יש לו לאדם להסתכל אותה הסתכלות בפן החיובי. כלומר, לגלות את מעלותיו וכישוריו של עצמו כמה שהם טובים ורבים, ומתוך כך יוכל ג"כ לגלות, להתייחס ולהחשיב יותר את ערכו ומעלתו של בן זוגו, וממילא יתגמד החיסרון והשליליות אצל בן זוגו.

ואם אכן אותה אישה תבחן ותגלה את מעלות בן זוגה, ותאמר: כמה שזכיתי שבעלי הוא בן תורה אמיתי! ולא זו בלבד, אלא ג"כ עורך את הקניות של הבית, לוקח את הילדים למוסדות הלימוד בשמחה, ובכלל הוא המגדל אור שלנו בבית. הגם שהדרישה לעזרה נוספת היא לגיטימית לחלוטין, שכן כנראה הבית מצריך יותר עזרא ממה שהוצרך עד כה, אך מ"מ צורת הראיה השתנתה משמעותית.

על כן, במקום לקטר, לרדוף ולהתלונן, יש לאישה להעצים את עשייתו השגרתית ולהראות לו הערכה וחיבה לדברים שכן הוא עושה. מובן שעם השינוי בחשיבה, מגיע גם השינוי בפועל. כי כשאנחנו נוגעים בטוב ומשתדלים למלא את החיים שלנו בדברים חיוביים ונעימים, החיים הופכים להיות משהו שנעים לחיות בו ולא להפך, ובע"ה מעט טוב מביא הרבה מאוד טוב בעקבותיו.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה