סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: אם שיטת ההפגנות תנצח, כולנו נפסיד

על הבעייתיות שבשיטת ההפגנות, על החרדי שקפץ להציל את כוכב הרשת מהצתה, ועל תפקידה של התקשורת

(צילום: שיר תורם / פלאש 90)(צילום: שיר תורם / פלאש 90)
אא

1. אחד מבכירי המחנכים בציונות הדתית אמר לי השבוע: "מה אני אמור להגיד לתלמידים שלי?". בכפר מימון, ערב ההתנתקות, הוא עצר אותם על הגדרות. הסביר שיש גבולות גם למחאה. שצריך לכבד את המדינה, גם כשאי אפשר לשאת את החלטותיה, גם כשנראה שההנהגה שוברת כל נורמה דמוקרטית, גם כשראש הממשלה שבחרנו עשה ההיפך הגמור ממה שהבטיח.

"ומה עכשיו?", שאל. "הנערים מסתכלים על ההפגנות ולומדים את השיטה. לחסום כבישים בכל מקום ובכל שעה, לשתק את נתב"ג ולא לשלם על כך מחיר, לנקוט בסרבנות שהייתה בעבר קו אדום. איך אוכל להגיד להם לא להשתמש בשיטות כאלה, כשהם ירצו למחות נגד משהו?".

לא הצלחתי לענות לו. היום זו מחאה מצד כזה, מחר זו מחאה מצד אחר. אם אפשר לנרמל פגיעה בטקס יום הזיכרון בגלל רפורמה משפטית, אפשר לנרמל פגיעה בטקס יום השואה בגלל עניין אחר, בשנה הבאה.

הרפורמה המשפטית של יריב לוין נעצרה מזמן. הדיון עכשיו הוא על סעיפים פחות קריטיים, אבל דווקא עכשיו שיבוש חיי היומיום גובר. ובכן, גם החרדים יודעים לחסום את נתב"ג. גם הדרוזים (אגב בימים אלה, בגלל אנרכיה ואלימות, הדרוזים ברמת הגולן אכן כופים על הממשלה לציית להם, וזה בעייתי מאוד). גם הבדואים. גם עולי אתיופיה. גם הנכים. גם המתנחלים. גם הם יודעים להתפרע במשכן הכנסת כי פגעו בציפור נפשם.

זו שאלה כבדת משקל ליום שאחרי. לא בטוח שאנחנו חושבים עליה מספיק. אם השיטה הזו תנצח, כולנו נפסיד.

 

2. למעלה מ-20 מיליון איש בעולם כבר צפו בסרטון הזה. כוכב הרשת הצרפתי דימסרי ערך ניסוי חברתי. הוא נעמד ברחוב הומה אדם ושפך על עצמו דלק ושלף מצית בניסיון מבוים להצית את עצמו. כל האנשים מסביב המשיכו באדישות לבלות בבתי הקפה. מנחם מנדל נרבוני, בחור יהודי עם כיפה וציציות, יצא צדיק. הוא זינק והפיל מידיו של דימסרי את המצית, ואז לקח אותו לשיחת הרגעה.
"
בהתחלה חשבתי שהוא שופך על עצמו מים כי חם לו", שיחזר בריאיון לאחד הערוצים בצרפת, "אבל אז הבנתי שזה דלק, ושהוא הולך להצית את עצמו. זה היה רפלקס, פשוט לקחתי את המצית מהיד שלו וזרקתי אותו. הושבתי אותו לדבר ואמרתי לו שהחיים זה הדבר הכי קדוש, שאסור לוותר על החיים ושאני אעשה מה שאני יכול כדי לעזור לו להתמודד עם הבעיות שיש לו. רק אז הבנתי שיש שם מצלמה נסתרת".

מנחם מנדל מגדיר עצמו "שליח לטיקטוק". הוא מפרסם סרטונים על שבת וכשרות, על מלחמה באנטישמיות, על ישראל, אבל על כזו פופולאריות מפתיעה לא חלם. גם אם האירוע לא כל כך ספונטני, האפקט אדיר. השבוע לא הפסיק להתראיין. "שואלים אותי למה רק צעיר חרדי עזר לו, אומרים לי שזה קידוש השם".

המחנך דוד מוריה הוא אחד מ-20 המיליונים שראו השבוע את הסרטון. אחרי הצפייה הוא כתב שבעצם, גם אנחנו צריכים מנחם מנדל כזה. הרבה יותר מאחד. מכבה שריפות, כזה שיודע לומר מילות הרגעה ותקווה ולהזכיר את העיקר. מישהו שמנמיך את האש ויודע לשים יד על הכתף, ולשבת לדבר רגע בשקט, פנים אל פנים.

 

3. העיתונאי הוותיק מוטי עדן, מנהל הערוץ הראשון לשעבר, נפטר השבוע בגיל 72. עם פטירתו פרסם מחדש מרכז התקשורת היהודי JEM את ההקלטה של שיחתו הנדירה עם הרבי מלובביץ', בשנת 1979. הם דיברו על מלחמה ושלום, על חלוציות ויהדות, אבל משפט אחד על התקשורת ראוי לתשומת לב מיוחדת.

בעברית צחה אומר הרבי בהקלטה לעיתונאי הבכיר: "צריך להיזהר מלהטיל מרה שחורה על בני ישראל". כלומר, התקשורת צריכה להיזהר לא לדכא את הציבור. לא צריך לייפות את המציאות, אבל צריך להיזהר גם לא לכער אותה. לא לדכדך בכוח. להאיר את מה שטוב, לחזק תופעות חיוביות, לעסוק במכנה המשותף. מוטי עדן ז"ל ציטט את ההוראה הזו של הרבי מלובביץ' עשרות שנים. צריך להיזהר מלהטיל מרה שחורה על בני ישראל. האם התקשורת של היום עומדת במבחן הזה?

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירהפגנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה