חדשות בארץ

דיון סוער בממשלה | שרים לנתניהו: לפטר את היועמ"שית

הממשלה דנה בסוגיית היעדר האכיפה, מצד רשויות החוק, נגד המפגינים בעד ביטול הרפורמה המשפטית. המשטרה הודתה שהוגשו כתבי אישום בודדים. נתניהו: "אכיפה בררנית היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה"

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

הממשלה קיימה היום (ראשון) דיון מיוחד, שהתרכז בהיעדר האכיפה הראויה מצד רשויות החוק נגד המפגינים בעד ביטול הרפורמה המשפטית. לדיון זומנו נציגי משטרת ישראל, בראשות המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי, והיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה. זו הצליחה להרגיז את השרים כשהעירה שהתחושה היא שהממשלה מצפה ממנה ומהמשטרה "לעמוד במכסת מעצרים".

בתגובה אמרה השרה מירי רגב כי "אם היועצת המשפטית תומכת ומאפשרת את הפרת הסדר הציבורי, בניגוד לעמדות העליון והיועצים המשפטיים בעבר, אז מה תפקידם של נבחרי הציבור? מה תפקיד הממשלה? אם מיארה מחליטה הכול, אבל לא מסוגלת לעזור לממשלה לתפקד, אז אולי צריך לפטר אותה".

בתום הדיון, הנחתה הממשלה את היועצת המשפטית לעביר הנחיות עד יום שלישי הקרוב, ביחס לטיפול בחסימת נתב"ג. בנוסף, על מיארה להניח בתוך שבעה ימים בפני הממשלה נוסח כתוב של הנחיותיה לגבי חסימת צירים, מהי מדיניות האכיפה ביחס להפגנות ליד בתים של נבחרי ציבור, ומהי מדיניות האכיפה ביחס לקריאות לסרבנות, המרדה והסתה לאי ציות.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הממשלה מבקשת לקבל דיווח, מה היא מדיניות האכיפה ביחס להפרות החוק שמתקיימות בהפגנות, ופוגעות במיליוני אזרחים".

ביום חמישי האחרון, לאחר שמזכיר הממשלה דרש ממיארה להגיע לדיון עם נתונים לגבי מעצרים, טיפול בהפרות סדר, ועוד, השיבה היועצת המשפטית כי קיום הדיון הוא "בעייתי". בתשובתה כתבה כי היא ונציגי מערכת אכיפת החוק "סבורים שלא ראוי להתייחס למקרים קונקרטיים בישיבת הממשלה המתוכננת על מדיניות האכיפה במחאות", ורמזה כי הדיון נגוע בניגוד עניינים - מאחר שהמחאה היא נגד הממשלה המכהנת.

היא הוסיפה כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, פנה במהלך הדיון היום למיארה ושאל: "כמה כתבי אישום הוגשו?". נציג המשטרה, תנ"צ יואב תלם, השיב כי הוגשו רק 6 כתבי אישום מתוך 572 עצורים, ורק על תקיפות שוטרים. בן גביר ושר המשפטים יריב לוין ביקשו לדעת כמה נחקרו בחשד לקשירת קשר לפשע על ארגון התפרעויות, ותלם השיב: "אף לא אחד". על כך ענה בן גביר: "פשוט בושה. אין אכיפה".

ראש הממשלה נשמע תקיף לא פחות: "אכיפה בררנית היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה" .

בשלב זה החל עימות עם מיארה כשזו העירה לשרים: "אני מקווה שאין ציפייה ממערכת אכיפת החוק לעמוד ב'מכסות' של מעצרים או כתבי אישום".

השר דודי אמסלם פנה למיארה: "אני 27 שבועות מתחרפן מהכאוס בשבתות". לוין המשיך במתקפתו החריפה נגד היועצת המשפטית, והקריא לה פרוטוקולים של מתקופת ההתנתקות לגבי חסימות כבישים.

רגב התייחסה גם להפגנות בנתב"ג וציינה כי השדה "הוא לא שטח ציבורי, הוא אזור ביטחוני חשוב עבור מדינת ישראל, לא אקבל בשום פנים באופן פגיעה בשדה ובשגרת התעופה של ישראל, מניעת טיסות או חסימות כאלה ואחרות. אני מבקשת להפסיק את האכיפה הבררנית, את הפוליטיקה והדעות האישיות יש להשאיר מחוץ לשיקולים".

כאן התערב מפכ"ל המשטרה שציין לגבי נתב"ג בפרט, וחסימות הצירים בכלל, כי המדיניות היא לא לאפשר חסימת צירים: "זאת החלטת ממשלה ישנה בעקבות ועדת אור. חסימת ציר באופן לא חוקי תגרור תגובה של המשטרה".

תגיות:הפגנותגלי בהרב מיארההרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה