חדשות בארץ

ברוב של 9 מול 5: ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את חוק עילת הסבירות

ועדת החוקה הצביעה על חוק "עילת הסבירות", היחיד מתוך חוקי הרפורמה המשפטית שמקודם בכנס הנוכחי של הכנסת. מטרת הקואליציה: לסיים את החקיקה בתוך שבועיים

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה, ברוב של תשעה חברי כנסת מול חמישה, את חוק השפיטה - עילת הסבירות. זהו החוק היחידי מתוך הרפורמה המשפטית, שהקואליציה מקדמת בכנס הנוכחי של הכנסת. המטרה לחוקק אותו בתוך שבועיים.

לפי הצעת החוק "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם". עם זאת, ייתכן כי לפני שהוא יובא לקריאה שנייה ושלישית החוק "ירוכך", כך שבג"ץ לא יוכל להתערב בסבירות החלטותיהם של ראש הממשלה והשרים, אך יוכל להתערב בסבירות החלטות ראשי ערים.

טרם ההצבעה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן כי "כאשר בית משפט מקבל החלטה בניגוד לערכיו של הציבור הרחב במדינת ישראל ובניגוד לערכיו של נבחר הציבור שעל כתפיו הטיל החוק את ההחלטה, זו שאלה של ערכים. האם אנחנו במדינה דמוקרטית שבה ערכי הציבור באים לידי ביטוי בהחלטות הנבחרים שלו, או שמי שקובע בכל שאלה קטנה כגדולה הוא מישהו שאינו נבחר וכופה על המדינה את ערכיו".

"הסוגיה פה ערכית מאוד. כאשר נבחרי הציבור שלנו, כאשר השר גלעד ארדן מונע את כניסתה של פעילת BDS ובית המשפט מכניס אותה על אפו ועל חמתו, זו שאלה ערכית. כאשר שר הביטחון אומר שהוא לא מוכן לשבור את הסגר המוחלט שהוטל על יהודה ושומרון, בימי הזיכרון וביום העצמאות, לטובת אירוע ואומרים לו לא, מאחר ומדובר באירוע שבו משפחות של מחבלים מבקרות את ילדיהן, אתה תיתן להם להיכנס לטקס הזיכרון האלטרנטיבי, זו שאלה של ערכים. כשאומרים שלא רוצים למנות מישהי לתפקיד מטעם המדינה בגלל שקראה לסרבנות, זו שאלה ערכית. כאשר לא רוצים לתת פרס ישראל למישהו שתומך בחרמות על מוסדות ישראליים, זו שאלה של ערכים".

המשנה ליועמ"שית לממשלה, עו"ד גיל לימון, קיבל את רשות הדיבור לאחר ההצבעה וחזר על ההתנגדות לחוק, כפי שהובאה בדיון הקודם: "משמעות ההצעה, אם תתקבל, היא ביטול ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט. אם תבוטל עילת הסבירות, והדלת תיפתח למינויים לא תקינים של שומרי סף ושל בעלי תפקידים בכירים אחרים, וחמור מכך, לפיטורים של שומרי סף ובכירים אחרים מטעמים פוליטיים, הדבר יפגע באופן קשה בעצמאותם של שומרי הסף, וכתוצאה מכך יפגע באופן חמור ביותר בשלטון החוק. התפקידים של שומרי הסף יוכלו להפוך בפועל, וללא ביצוע שינויים משפטיים נוספים, מתפקידים עצמאיים למשרות אמון, שכהונתם תלויה בכל רגע נתון בחסדיו של הדרג הפוליטי ובכך שהם ימלאו את רצונו".

"כשם שהרכב מאוזן של הוועדה לבחירת שופטים הוא תנאי הכרחי לעצמאותה של הרשות השופטת, כך גם עילת הסבירות היא תנאי הכרחי לעצמאותם של שומרי הסף, ולמעמדו של שלטון החוק כערך בסיסי בחברה דמוקרטית", סיכם לימון.

תגיות:עילת הסבירותועדת החוקהשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה