בריאות ותזונה

כואב לכם הגוף ללא סיבה? ייתכן ומדובר בבעיה נפשית

למה חשוב לטפל בנפש לא פחות מאשר מטפלים בגוף כאשר צץ כאב כזה או אחר? לא סתם אמר גדול הרופאים בכל הזמנים הרמב"ם כי 'גוף בריא - בנפש בריאה', וכיום, המחקרים לגמרי מאששים את הטענה הזו

אא

למה חשוב לטפל בנפש לא פחות מאשר מטפלים בגוף כאשר צץ כאב כזה או אחר? לא סתם אמר גדול הרופאים בכל הזמנים הרמב"ם כי 'גוף בריא - בנפש בריאה', וכיום, המחקרים לגמרי מאששים את הטענה הזו. 

כולנו חווים כאבים פה ושם, אולם מה קורה כשהכאב הופך לכרוני, מופיע בכל פעם במקום אחר ואף רופא עוד לא מצא לו הסבר הגיוני?

חשוב שנבין שהכאב לעתים, הוא רק סימפטום שמעיד על מחלה או בעיה כלשהי. 

כשמגיע כאב כלשהו, אנחנו הולכים לרופא המשפחה והוא מפנה אותנו במידת הצורך לרופא מומחה, בדיקות דם מקיפות ואולי אפילו הפניות לאולטרה-סאונד. 

אך מה קורה עם נעשה בירור מקיף על הבעיה שלכם והבדיקות לכאורה נמצאו תקינות? לדברי ד"ר ליאת הולר הררי, רופאה בקופת חולים כללית, "בחלק מהמקרים האלו תעלה אבחנה נוספת, לפי הכאבים קשורים לסיבה נפשית או פסיכיאטרית".

לדבריה, "הקשר גוף-נפש הוא חזק ועוצמתי, וכאבים בנפש יכולים להתבטא בכאב 'אמיתי' בגוף. אם לאחר הבירור המקיף לא נמצאה שום סיבה גופנית לכאבים, צריך לפנות לרופא מתחום אחר, כלומר לפסיכיאטר".

מי שסובל מדיכאון למשל, עלול לסבול גם כאבי גוף שונים - חוסר אנרגיה, חוסר חשק לעשות פעולות יומיומיות שגרתיות, חוסר כוחות, נדודי שינה ושינה לא רציפה, ירידה בתפקוד, ירידה בתיאבון ומצבי רוח שמביאים איתם רגשות שליליים כמו כעס, עצבנות ועצבות. 

"במקרים אחדים, ה'חולה' יכול להניח כי מצב הרוח שלו ירוד בגלל הכאבים, אך לא תמיד התחושה שלו היא נכונה, ולא תמיד ניתן לקבוע מה גרם למה".

נשים שעברו את גיל 25 למשל, עשויות לסבול מכאבים באזורים שונים בגוף מבלי לדעת למה, ולכאבים הללו מתלווים תסמינים של חרדה כמו דפיקות לב מואצות, סחרחורת, אי נוחות בבטן, כאבי בטן, נימול בידיים, קוצר נשימה, רעד בידיים, מועקה, שלשולים ואפילו התקף פאניקה של בין דקות ספורות לחצי שעה. 

במקרים כאלו, אין ספק שמדובר בכאב 'נפשי', ואל לנו להתעלם ממה שקורה לנו בנפש, בד בבד להתייחסות הפיזית ולטיפול בבעיות שמציקות לנו. 

מהי נפש חולה על פי הרמב"ם?

 

תגיות:נפשכאב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה