חדשות כלכלה

בדיקה: מה אפשר לקנות ב-200 שקל בהשוואה לעשור הקודם?

בעשור הקודם היה אפשר לקנות קפה, ללכת לספר, לשטוף את הרכב ולקנח בטילון במחיר נמוך. כמה זה עלה אז וכמה היום? הנתונים שיכעיסו אתכם

  • כ"ה סיון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בטח קרה לכם לא פעם שהלכתם לסופר השכונתי עם שטר של 200 שקל כדי לקנות כמה מוצרים בסיסיים, אבל מהר מאוד הבנתם – זה לא יספיק. קניה שבועית ממוצעת, למשפחה, לא מרובת ילדים, עולה מאות שקלים במקרה הטוב.

ב"מהדורה המרכזית" בדקו אז, בשיא המחאה החברתית של 2011, אילו מוצרים אפשר לקנות ב-200 שקל. 4 שנים לאחר מכן, הם השוו שוב וגילו: עליית המחירים מאוד משמעותית. הבדיקה שערכו כעת בחדשות 12 גילתה כמה יעלו אותם המוצרים היום - והאם הכתב יצליח לרכוש אותם ב-200 שקל בלבד.

לפני למעלה מעשור, אלעד שמחיוף ניסה לקנות בשטר אחד בלבד כרטיס כניסה לבריכה, קרם הגנה, טילון, מנת פלאפל, קפה הפוך ובנוסף להסתפר, לשטוף את הרכב, לקצר את המכנסיים אצל תופר - ולקחת בייביסטר לשעה. את כל המטלות הללו הוא הצליח לעשות ב-171 שקל. בשנת 2015, חלק מהמוצרים התייקרו משמעותית ובחלק מהערים, 200 השקלים נגמרו לכתבים עוד לפני שהספיקו לשכור את שירותיה של בייביסיטר לשעה או לקחת את הרכב לשטיפה.

אז מה פער המחירים לעומת היום? ובכן, מחירם של רוב המוצרים או השירותים נסקו. מי שיחזיק בשטר של 200 שקל, יצליח להסתפר במחיר ממוצע של 65 שקל (בתל אביב המחיר הוא גבוה יותר ומעלה את הממוצע) או לרכוש במחיר הזה כרטיס כניסה לבריכה למבוגר. קרם הגנה יעלה 50 שקל, מנת פלאפל תעלה 23 שקל וטילון – 10 שקלים.

רשימת המוצרים בשנת 2011 עלתה 139.6 שקל, בשנת 2015 אותם מוצרים עלו 170.5 שקל. היום, רשימת המוצרים כבר התייקרה ל-220 שקל, גם מבלי לכלול משימות נוספות כמו שעת בייביסיטר שהגיעה היום ל-40 שקל לפחות, שטיפת רכב שנעה בין 35 ל-80 שקל – ושירותי תפירה שעולים בין 20 ל-50 שקל למכפלת.

אז נכון, גם השכר הממוצע במשק עלה: בשנת 2011 עמד השכר הממוצע על 8,190 שקל, בתחילת 2023 הוא 11,730 שקל - עלייה של 43%. יחד עם זאת, סל המוצרים התייקר יותר מהעליה בשכר שלכם. הישראלים, מה לעשות, מרגישים את זה היטב בכיס שלהם.

תגיות:כלכלהיוקר המחיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה