בריאות ותזונה

מחקר חדש גילה שזו העדה שסובלת יותר מ... כאבי בטן. ומה הקשר לעודף היגיינה?

חוקרים זיהו שמונה גנים חדשים שלא היו ידועים לפני כן אצל העדה הזו, שככל הנראה גורמים להם לחלות יותר בכאבי בטן כרוניים שעלולים להתפתח למחלות קרוהן וקוליטיס. ומה הקשר לעודף היגיינה?

אא

מחקר חדש ומרתק שתוצאותיו פורסמו בכתב העת היוקרתי Nature Communications בדק מה הקשר בין ארץ המוצא לבין כאבי בטן חזקים והתפתחות מחלות מעיים - וחזר עם ממצאים מפתיעים: מסתבר שיהודים אשכנזים סובלים יותר מכאבי בטן, בשל שמונה גנים חדשים שהחוקרים לא זיהו לפני המחקר. 

הגנים האלה, כך פורסם, אחראיים לא רק על כאבי בטן שיכולים להפוך לכרוניים אלא אף עלולים לגרום להתפתחות דלקות מעיים חמורות. 

מזה שנים נחקרים נושאים גנטיים שיכולים לשפוך אור על השאלה מדוע אנשים מסוימים חולים דווקא במחלות ספציפיות, והאם זה קשור לעדה שמהן הם מגיעים. בשנים האחרונות התגלה כי אכן ליהודים אשכנזים סיכון גדול יותר ללקות במחלות שקשורות למעי, ובפרט בקרוהן וקוליטיס. 

האם יש קשר בין סוגי המזון שאשכנזים נוטים לצרוך יותר מן הספרדים, כמו גפילטע פיש וחזרת? אז זהו, שבניגוד למה שרבים חושבים, אין קשר בין המזון המסורתי להתפתחות הכאבים והמחלות הללו. 

למה כן יש קשר? אם הצלחנו להפתיע אתכם עד כאן, חכו שתגלו את הדבר הבא: ד"ר מתי וטרמן, רופא בכיר במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי רמב"ם שאחראי גם על השירות למחלות מעי דלקתיות אומר כי התסמין העיקרי של מחלת מעי דלקתית הוא... ביקור תכוף בשירותים. 

לדברי ד"ר וטרמן טרם נמצאה הסיבה שגורמת להתפתחות הדלקתית במחלת הקרוהן, אך הסבר אפשרי אחד מני רבים לשכיחות הגוברת של המחלה לדבריו הוא - עודף היגיינה. "בחיים המודרניים יש ירידה משמעותית בחשיפה למחלות זיהומיות בגילים הצעירים ולכן המערכת החיסונית לא לומדת להגיב בצורה מאוזנת לחיידקים בגיל מאוחר יותר. ההסבר השני הוא שהחיים המודרניים כוללים חשיפה מוגברת למזהמים ולמזון מתועש שמכיל חומרים מעודדי דלקת. וייתכן גם שהסיבה היא שילוב של שני ההסברים".

תגיות:אשכנזי,מחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה