הרבנית חגית שירה

אפשר לראות טוב ואפשר לראות רע. אז במה את בוחרת?

מבט העין תלוי בלב, ביכולתך למצוא מרגליות בכל מה שקורה לך בחיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבוע שעבר הזכרנו ששבעת הפתחים שבפנינו הם כנגד שבעת קני המנורה. הזכרנו את האוזניים והעיניים, בואי נמשיך.

 

שני הנחיריים

לקדושה יש ריח טוב... יעקב אבינו נכנס לאביו לבוש בעורות עיזים – וירח את ריח בגדיו (בראשית כ"ז, כ"ז). יצחק אביו מריח ממנו גן עדן, ומברך אותו: ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' (שם). אין ריח רע יותר מריח עיזים, מסביר רש"י, ולמרות זאת לקדושה יש ריח חזק יותר, שבכוחו לסלק כל ריח רע שבעולם. יעקב בקדושתו סילק את ריח העיזים, ונכנס כולו גן עדן לאביו.

- האר"י הקדוש מזהיר שצריך האדם להישמר מריח רע. הוא מסביר שריח רע מזיק מאוד לנשמה, ואיזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו? זה הריח! בזמן שבית המקדש היה קיים היה העולם מתקיים מריח הקורבנות, וכיום מתקיים העולם מריח הפה של האדם בתפילתו ובתעניתו (קב הישר).

סגולה מופלאה לבנים צדיקים: להריח בליל שבת הדסים. מסבירים חז"ל שכשם שעל ידי נרות שבת זוכים לבנים צדיקים, כך על ידי ההדסים בשבת קודש זוכים לבנים צדיקים, שנקראים הדסים (שיבת ציון).

הידעת? גן עדן נקרא בפי חז"ל גן של הדסים, גן של ריחות קדושה מופלאים.

זכרי, התברכת בחוש ריח מופלא, אישה... השתמשי בו, ברחי מכל מה שמריח לא נקי ולא טהור, השתדלי להריח את הבושם של חיי הרוח והעלי ריח ניחוח להשם בתפילתך!

 

הפה

"שומר פיו ולשונו, שומר מצרות נפשו", אמר שלמה המלך. בזמן שבית המקדש היה קיים, העונש על לשון הרע היה צרעת. היום אין צרעת, אומר החפץ חיים, היום יש צרת הנפש – צרות נפשו – צרעת נפשו!

הצרעת בימינו דבקה בנפש, מצערת ועוצרת אותנו על ידי הפחדים, חוסר השקט הנפשי, הדמיונות והחרדות שמטלטלות ויכולות להפוך ימים שלמים לחור שחור. אל תשכחי שכל אלה באים כאשר לא שומרים על הפה והלשון.

אם נתבונן על הפרשה שלנו, נראה שיש בה כמה מילים כפולות: עלה נעלה, יכול נוכל. העם בוכה ואומר: לו מתנו בארץ מצרים, או במדבר הזה לו מתנו. יהושע וכלב מרגיעים את העם ואומרים: טובה הארץ מאוד מאוד. וגם העונש: יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם...

תלוי איך מסתכלים. לכל מטבע יש שני צדדים, אפשר לראות טוב ואפשר לראות רע. אפשר להריח ולשמוע כל דבר בשני כיוונים, דרך האמונה והשכל הישר או דרך הרגשות הקטנוניים שלנו... זכרי, מבט העין תלוי בלב, ביכולתך למצוא מרגליות בכל מה שקורה לך בחיים. רק הפכי את הפתחים שבפניך למנורה יפה ומאירה, מנורה זוהרת ודולקת באור חיובי. היא באמת דולקת בלבך, רק שלפעמים היא על אש נמוכה וכמעט כבויה...

תגיות:ריחהרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה