חדשות בעולם

אחרי 84 שנה: כוס קידוש וזוג פמוטים שנבזזו בשואה הוחזרו לצאצאים בישראל

מרגש: נציג המוזיאון הבווארי הגיע לישראל ונפגש עם משפחות בגבעת חיים איחוד ורחובות. הוא החזיר להם פרטי קודש שנבזזו מהמשפחות שלהם על ידי הנאצים בשואה

  • כ"ב סיון התשפ"ג
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

המוזיאון הלאומי במינכן החזיר למשפחות בישראל חפצי כסף שנבזזו לפני 84 שנה. זה קרה כאשר השלטונות הגרמניים בזזו אותם מיהודים וכעת הם הוחזרו לצאצאים בישראל. 19 פריטים הוחזרו בסך הכל, בהם תשמישי קדושה כמו כוסות קידוש, פמוטים וכלים לשבתות וחגים. זאת הפעם הראשונה שהמוזיאון הלאומי הבווארי מחזיר רכוש ליהודים.

מי שמסר את פרטי הכסף הוא ד"ר מתיאס ונגר, ראש מחקר במוזיאון הלאומי של בוואריה. הוא הגיע במיוחד לישראל בשביל לעשות את הצעד הזה. בסך הכל, 6 משפחות בישראל קיבלו את הפריטים שנבזזו בשנת 1939 במסגרת רדיפת הנאצים אחר רכוש יהודי. המשפחות חויבו להעביר את כלי הכסף והתכשיטים היקרים וקיבלו בתמורה סכום נמוך – הרבה מתחת לשווי האמיתי. הגרמנים שלחו אז את הפריטים לברלין ומאז לא השיבו אותם.

המוזיאון חוקר בשנים האחרונות את בעלי 111 פריטים שעוד נותרו. הוא נמצא בקשר עם 70 משפחות בעולם וייתכן שעד סוף השנה כל הפריטים יוחזרו.

ונגר סיפר ל-YNET שהוא נעזר בארגון מגן דוד אדום כדי לאתר צאצאים. הוא הוסיף כי המוזיאון החזיר כלי כסף למשפחות יהודיות בארצות הברית.

שגריר גרמניה בישראל, שטפן סייברט, הגיע בשלישי האחרון לרחובות, שם נפגש עם בני הזוג בירנבאום ומסר שתי כוסות קידוש שנבזזו אז. ביום שישי הוא מסר זוג פמוטים למשפחה בקיבוץ גבעת חיים איחוד.

תגיות:גרמניההשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה