חדשות בעולם

לאחר מאבק: בית הכנסת היחיד בלודז' ששרד את השואה לא ייהרס

בית הכנסת בלודז' הגיע לידי אשת עסקים מקומית. היא הוציאה משם את המתפללים ורצתה לבנות מגדל מגורים, אבל הקהילה התערבה וכעת הושג ניצחון: "היא סילקה את בית הכנסת מהחצר שלה, היא לא רוצה אותנו שם"

  • ט"ז סיון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בית הכנסת העתיק "רייכער" בעיר לודז' שבפולין, היחיד ששרד את השואה, לא ייהרס. בית הכנסת היה תחת סכנת הריסה, ואנשי הקהילה היהודית נלחמו על מנת שיוכל להמשיך לפעול. המטרה להריסתו הייתה בניית מגדל מגורים. לפני כשנה החלו התושבים היהודים במקום במאבק, ולאחרונה התבשרו כי בית הכנסת ימשיך לפעול.

שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, כתב אמש (ראשון) כי התערבות אישית של ראש עיריית לודז', חנה זדנובסקה, הובילה לכך שבית הכנסת ייכנס לרשימת האתרים המיועדים לשימור.

בית הכנסת "רייכער" נבנה בסוף המאה ה-19 על ידי איש העסקים זאב וולף רייכער. הוא נחנך בשנת 1902. בהתחלה שימש כעסק ובהמשך קיבל אישור לפעול כבית כנסת. אז איך הוא שרד את השואה? איש עסקים יהודי מכר אותו פיקטיבית לשותף שלו, גרמני במוצאו. הוא הפך אותו למחסן, הנאצים לא השמידו אותו ולאחר השואה הוא חזר לפעול.

אחרי מלחמת העולם השנייה היהודים חזרו. הצאצאים לא הגיעו, הנכס נמכר אבל בהסכם הוכנס סעיף מיוחד לפיו יש איסור להרוס את בית הכנסת כל עוד ישנם יהודים בלודז' שרוצים להתפלל. הקהילה שילמה דמי שכירות והמשיכה להתפלל שם. כעת, הוא נמצא בידיים של אשת נדל"ן, שהחליטה בקיץ להחליף מנעולים. היא טענה שהמבנה רעוע ונאסר לשימוש. לאחר שהוצע לשפץ אותו, בעלת הנכס לא הסכימה ורצתה לבנות שם מגדלי דירות.

דוד גורפינקל, צעיר יהודי תושב לודז', עומד בראש עמותת "הכוח לודז'". הוא סיפר ל-YNET כי מדי יום התפללו בבית הכנסת עד 30 איש. "האישה שהחליפה את המנעולים וסילקה את בית הכנסת מהחצר שלה לא רוצה אותנו שם. לצערי החוק לא מגן עלינו. אנחנו נאבקים כדי שיאפשרו לנו להתפלל שם", אמר. "זאת תהיה בושה גדולה אם לא יאפשרו לנו לחזור". לדבריו, יש כיום כ-100 יהודים בקהילה המקומית.

תגיות:בית הכנסתהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה