הרבנית חגית שירה

אור המנורה אצלך: עם העיניים האוזניים תביאי אור לבית שלך

השתדלי להקשיב, ובמיוחד לקרובים והיקרים לך. כך תדליקי את המנורה גם בבית שלך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפרשה הזו היא כולה אור. בשבוע שעבר, בחנוכת הנשיאים, כל הנשיאים באו והביאו קורבנות נדבה, ורק אהרון ושבטו לא היו. אומר רש"י: חלשה דעתו של אהרון, הוא הצטער כל כך, והקדוש ברוך הוא הבטיח לו: חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומיטיב את הנרות ערב ובוקר – הם הביאו פעם אחת, ואתה לנצח – קורבנות יהיו רק בזמן שבית המקדש קיים, אבל הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו (רבה ט"ו)...

לעולם? והרי כבתה המנורה...? חז"ל עונים נפלא, שהמקדש נחרב – אבל המנורה לא חרבה, היא נגנזה! רבי שמעון מספר שהוא ראה אותה ברומי – המנורה קיימת!

אבל רגע, השם לא מבטיח רק מנורה קיימת. הוא מבטיח נרות מאירים לעולם, "הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו...", נכון? מסביר ה"נתיבות שלום": אור המנורה גנוז בתוכך, הוא מאיר בנשמתך, הוא גנוז בך לנצח, גנוז ושמור... את יכולה בקלות לזכות בו, רק תעשי "בהעלותך" – תעלי אותו! איך? הפנים שלך הן מנורה, ושבעת הפתחים בפניך הם כנגד שבעת קני המנורה. הדליקי בהם אור.

 

שתי האוזניים

חדדי את השמיעה הרוחנית שלך, הקשיבי לקול העמוק של נשמתך. כתוב: "האזינו השמים" – השמיםאותיותנשמה (י'+מ' = נ'). האזיני לקול הפנימי שבך. רבי עקיבא אומר "רואין ושומעין את הנראה". יש בכוחך הרוחני לשמוע את הנרות שדולקים בתוכך... בשביל לזכות בזה את חייבת לנקות את האוזניים, אבל לא בצמרוני אוזניים... לנקות אותן על ידי השתדלות שלא לשמוע דברים אסורים: לשון הרע, דיבורים לא טובים, מוזיקה לא נקייה, שטויות והבלים... זה משפיע לא טוב וסותם את האוזניים הרוחניות.

השתדלי להקשיב, ובמיוחד לקרובים והיקרים לך. כך תדליקי את המנורה גם בבית שלך. לפעמים את שומעת אותם ולא נוכחת, את רחוקה, מוטרדת, ממוקדת בעצמך... הקשבה אמיתית פירושה להשקיט את הרעש הפנימי שלך, לפנות מקום, לתת תשומת לב. השתדלי גם לשמוע מעבר למילים, מעבר לשתיקות.

 

שתי העיניים

 בתפילתו הידועה של רבי אלימלך מליז'נסק, "אדרבה", הוא מבקש מה' "שנראה... מעלת חברינו ולא חסרונם". ר' אלימלך לא מבקש שלא יהיו חסרונות לחברינו, הוא מבקש שלא נראה אותם! איך עושים את זה? כאשר נגדיל את המעלות, ממילא יקטנו החסרונות! זה נכון לגבי כל דבר בחיים... ככל שמגדילים את הטוב, כך קטן הרע. וזה כוחו של המבט החיובי. מבט חיובי הוא מנורה דולקת.

השתדלי להביט בכל אדם בעין טובה, שפכי על בני ביתך אור על ידי מבט חיובי, והקפידי לראות את טובו של הבורא בכל דבר.

תגיות:מנורההרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה