דמויות ביהדות

האור והזוהר: שנה לפטירתו של הרב אורי זוהר זצ"ל

שנה חלפה מאז הלך הרב אורי זוהר זצ"ל, שחזר בתשובה בהיותו בן 40, לבית עולמו, והותיר רבים יתומים ונבוכים

  • ב' סיון התשפ"ג
הרב אורי זוהר (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)הרב אורי זוהר (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)
אא

הערב (שני) יחול יום השנה הראשון לפטירתו של הרב אורי זוהר זצ"ל, שנפטר בביתו בירושלים לאחר דום לב פתאומי שעבר, והוא בן 86 בפטירתו. 

הרב אורי זוהר זצ"ל חזר בתשובה בסוף שנות השבעים. בעברו היה שחקן, קומיקאי, סטנדאפיסט, תסריטאי ובמאי קולנוע ישראלי בולט ביותר בציבוריות הישראלית. 

לפני 45 שנה חזר בתשובה, והחל ללמוד בישיבת 'אור שמח' בירושלים. לאחר מכן למד גם בישיבת 'אדרת אליהו' של הגאון רבי יצחק שלמה זילברמן זצ"ל בעיר העתיקה, ואף העביר בה שיעורים. על האופן בו חזר בתשובה, סיפר הרב זוהר: "40 שנה חיינו בארץ, הגדרתי את עצמי כיהודי, ולא ידעתי מה זה תלמיד חכם. לא ידעתי שיש דבר כזה. כשפגשתי את הרב זילברמן, פגשתי לראשונה תלמיד חכם, ואיזו חכמה יצאה ממנו. חכמה, שלא נתקלנו בכזו. כולנו, כל שחקני הקולנוע, הוקסמנו. שאלנו שאלות, התווכחנו, והוא ענה לנו על כל שאלה ושאלה. ואז הוא אמר לנו משפט, שבחסדי שמים שינה את החיים שלי. 'ידידי הצעיר, אני יכול להוכיח לך שיש בורא עולם שנתן תורה בהר סיני'. המשפט הזה הצית בי פחד בלב.

"יש בורא לעולם? זאת אומרת שיש דין ויש דיין, והחיים הם תכליתיים. לא באנו לעולם הזה בעצמנו, לא אנחנו עשינו את עצמנו, חתיכת בשר, עפר הוליד את עצמו, ונתן לעצמו שכל, מסתובב בעולם ואומר 'אני אני אני אני אני'.

"יש בורא לעולם שעשה אותי, יצר אותי, ברא אותי, נפח בי נשמה, יש בי נשמה. הוא ייקח אותנו וידון אותנו בבית דין של מעלה, וישאל אותנו מה עשית ולמה עשית. זו שאלת השאלות, זו שאלה של חיים ומוות. אם אין בורא לעולם – אז 'אכול ושתה כי מחר נמות'. אם אין בורא לעולם אז הכל מותר. תגנוב, תגזול, הכל מותר".

הרב אורי זוהר בקטע וידיאו נדיר - "40 שנה חייתי בארץ, דיברתי עברית, עשיתי ברית מילה לילדיי, ולא ידעתי מה זה תלמיד חכם":

 
מאז שפרש מעולם הבידור והתרבות, התנתק הרב אורי זוהר מעברו החילוני וביקש להסתגר בקהילה החרדית בשכונת מטרסדורף בירושלים, בה עבר להתגורר. מפעם לפעם חרג ממנהגו לטובת פעילויות החזרה בתשובה, כמו הגשת תכניות רדיו שעסקו ברישום ילדים למוסדות חינוך חרדיים ושיעורי תורה.

"באתי מעולם שלא היה חסר לי מאומה מבחינה חומרית, היינו אנשי 'בוהמה', אנשים ציפו מאתנו שנשבור את כל המוסכמות, לא הייתה לנו שום מסגרת שחייבה אותנו, והיום - אתם רואים אותי. אין לי לא אוטו ולא וֶסְפַּה ולא אופניים ואין לי כלום. אבל יש לי הכול!", המשיך ואמר לבני נוער. "אין מאושר ממני. להיות מאושר זה לדעת שעכשיו פה הקב"ה נמצא. שעיניו פקוחות על כל אדם ואדם והשגחתו בכל רגע. זה מצב תמידי של להיות עם הבורא עולם.

"אגלה לכם סוד גדול. רק לכם אני מגלה את זה. אם מדברים עם הקדוש-ברוך-הוא, הוא עונה! אם יש לך עיניים לראות ואוזניים להקשיב, אתה רואה ושומע איך הקב"ה מוביל אותך. לא לאן שאתה רוצה אלא לאן שטוב לך. אין אבא שאוהב את בנו יותר משהקב"ה אוהב אותנו, כל אחד ואחד מאתנו", חזר ואמר הרב.

לאחר חזרתו בתשובה, קרא לו מרן הרב שך זצ"ל וביקש ממנו לקרב לבבות נוספים לאביהם שבשמים. הרב זצ"ל סייע רבות לארגון "לב לאחים", והתמסר לרישום ילדים לבתי ספר דתיים. במשך השנים הפך ל"מנטור" להורים בעלי תשובה, הדריך וניתב אותם בדרך המאוזנת לחנך את ילדיהם לתורה ומצוות.

כן הגיש תכנית קבועה בערוץ 'הידברות', והיה שותף לפרויקט ליווי משפחות חוזרות בתשובה, שבו הוא משמש 'מדריך רוחני' להורים המעוניינים בהדרכה אישית כיצד לסייע לילדיהם עם המעבר לחיי התורה. הרב זצ"ל ייחס חשיבות רבה להתנהלות נכונה של ההורים בתחום החינוך. כן חיבר חוברת הדרכה הנקראת 'אבות על בנים', שהציגה גישה חדשנית לסיוע לנוער בקרב משפחות של בעלי התשובה.

באחד השיעורים סיפר הרב זוהר על הניסיונות שהיו לו בגידול ילדיו: "כל אחד מהם עשה לנו בית ספר. עברנו מצבים ועשיתי את כל הטעויות האפשרויות, צעקות וריבים ומה שאתם לא רוצים", התוודה. "פתאום האלוקים זיכה אותי והשתנה לי השכל, אולי בזכות אשתי. פתאום הבנתי שהילדים אנוסים. פתאום הבנתי איך לאהוב אותם במקום שבו הם נמצאים, בלי שום תביעה דתית".

"קודם כל תן להם אישור 'אני אוהב אותך, אני אבא שלך'", אמר באחד משיעוריו. זוהי, למעשה, תמצית משנתו של הרב זוהר בנוגע לחינוך ילדים לחיי תורה: "לאהוב אותם במקום שבו הם נמצאים, בלי שום תביעה דתית".

איך מחנכים את הילדים לתורה ולמצוות בגיל קטן, ואיך עושים זאת בגיל ההתבגרות? הרב אורי זוהר והרב דן טיומקין מסבירים:

 
בראיון שהעניק בעבר ל-ynet נשאל על ידי המראיין: "אתה חושב לפעמים מה היה קורה לך אם לא היית חוזר בתשובה?", בתשובה, השיב הרב זצ"ל: "זה היה נגמר רע מאוד. איפה הייתי חולם על קשר כזה עם ילדים כמו שיש לי היום? איפה הייתי חולם על התקדמות עצמית, אמיתית? יכול להיות שהייתי מתקדם בסרטים, יכול להיות שהייתי עושה עוד קולנוע, אבל ודאי שחיי משפחה לא היו לנו. איפה הילדים היו זרוקים היום אני לא יודע".

"אין לך טלוויזיה כאן בבית", אמר הכתב שנדהם למראה ביתו של הרב זוהר, וחייך לשמע התשובה: "התקלקלה הטלוויזיה לפני 25 שנה והמתקן לא הגיע. איך אני אראה?".

הכתב הוסיף ושאל את דעתו של זוהר אודות טלוויזיה, וקיבל תשובה חד משמעית: "זו צרה גדולה. אני עוסק הרבה בנוער ובילדים. יש לי קשר עם הרבה הורים שהתקשרו דרך ערוצי הקודש, הערוצים הדתיים. אנחנו פתחנו בתי ספר לחילונים שמחפשים אלטרנטיבה למה שקורה. תרבות הטלוויזיה הורסת כל חלקה טובה, גורמת לילדים לחיות חיים של דמיון גמור. חולמים על עושר, על קריירות, לא מצליחים להשיג את זה. מגיעים לאלימות. מתוסכלים. השם ירחם. היום אני יודע מה שקורה בנוער הזה. לא מפרסמים בעיתונים אפילו חלק קטן: הסמים, ההתאבדויות".

"חברים, אנחנו נמצאים בעולם שחזר להתחלה. תוהו ובוהו וחושך על פני תהום. אני לא גדלתי במאה שערים ולא בבני ברק, אתם יודעים קצת את העבר שלי, כן? אבל אם היו אומרים לי לפני ארבעים שנה שנגיע למצב שילד בן עשר, ילדה בת עשר, יחזיקו ביד בכיס שלהם את הטומאה הכי גדולה בעולם, בלחיצת כפתור, דברים שלפני ארבעים שנה הייתי מתבייש להסתכל בהם – לא הייתי מעלה בדעתי שדבר כזה יכול להיות. ילד כזה, איך הוא יגדל? איך הוא יבנה את החיים שלו, איך הוא יבנה יחסים עם אשתו, בית, אהבה?", שאל הרב זוהר בכאב. "תזכרו, בנשמה של כל יהודי ויהודי יש שכינה".

הרב אורי זוהר: "המשיח קרוב, וזה מה שמוטל עלינו לעשות". אסור לפספס:

 
"הבילויים של פעם לא חסרים לך?", המשיך המראיין לשאול את זוהר, וקיבל את התשובה הבאה: "עלינו כיתה. עלינו כיתות. לך חסר גן ילדים?"...

"יכול להיות שיום אחד תבוא ותגיד, סיימתי את הפרק הזה, אני חוזר לחיים החילוניים?", ביקש המראיין לדעת, והרב אורי זוהר השיב בלהט: "לא יכול להיות דבר כזה. שמרצוני אני? בחיים לא. בחיים לא אעזוב את התורה. בחיים לא".

הרב אורי זוהר בראיון מרתק לדודו כהן. צפו:

תגיות:הרב אורי זוהרדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה