בריאות ותזונה

מחקר חדש מגלה את ההשפעה של דום נשימה לילי על המוח

סובלים מדום נשימה לילי? עכשיו יש לכם עוד סיבה לטפל בכך. מחקר חדש גילה שיש קשר ישיר בין דום נשימה לא מטופל לבין בריאות המוח. לנשום עמוק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפי מחקר חדש שנעשה במינסוטה ארה"ב, דום נשימה לילי שאינו מטופל עלול לפגוע בבריאות המוח העתידית. כיום ישנם 936 מיליון מבוגרים ברחבי העולם בין הגילאים 30-69 שסובלים מדום נשימה בשינה, ואנשים רבים נוספים אינם מאובחנים. דום נשימה לילי חמור שאינו מטופל, עלול לגרום למחלות שונות ואף למוות.

על פי המחקר, אנשים עם דום נשימה חמור שוהים פחות זמן בשינה עמוקה, הידועה גם בשם שנת גלים איטיים. זאת הסיבה שהם סובלים יותר מפגיעה בחומר הלבן של המוח מאשר אנשים שכן חווים שינה כזו.

 

מדוע שינה בגלים איטיים חשובה?

בשלב שינה אטית או עמוקה הגוף משקם את עצמו ברמה התאית – מתקן נזקים ושומר זיכרונות לאחסון לטווח ארוך. שינה עמוקה בעצם מרפאת ומחזקת את התפקוד החיסוני. שינה בגלים איטיים היא הזמן שבו הגוף "מוציא את האשפה" מהמוח. על מנת להשיג שינה עמוקה, אדם צריך לישון ללא הפרעות. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעת כל מחזור שינה סדיר בנוי מ-90 דקות, ולכן רוב המבוגרים זקוקים לשבע עד שמונה שעות שינה רצופות כדי להשיג שינה משקמת.

הפרעה מתמדת מקשה על שינה עמוקה הכוללת את שלב החלומות שנקרא: תנועת עיניים מהירה (שנת (REM. מחקרים הראו שהחמצת שנת REM עלולה להוביל לחוסר זיכרון ולתוצאות קוגניטיביות גרועות, כמו גם למחלות לב ומחלות כרוניות אחרות. רמות מופחתות של שינה עמוקה מעלות את הסיכון לפתח לחץ דם גבוה, השמנת יתר ובעיות בוויסות רמות הסוכר בדם.

 

מהו החומר הלבן במוח?

החומר הלבן הוא הרקמה שיוצרת קשרים בין תאי המוח לשאר מערכת העצבים. כאשר המוח נסרק, כתמים לבנים קטנים, הנקראים עוצמת יתר של החומר הלבן, מראים את היקף הנזק. "על כל ירידה של 10% בזמן השהייה בשינה עמוקה, הייתה עלייה בעצימות יתר החומר הלבן במוח". אומר מחבר המחקר ד"ר דייגו קרוואלו, נוירולוג במרפאת מאיו ברוצ'סטר, מינסוטה.

"הקשר עם דום נשימה בשינה נחשף רק כאשר בודדנו מקרים חמורים, מה שמצביע על כך שדום נשימה קל עד בינוני אינו קשור באופן משמעותי לשינויים בחומר הלבן", הוא מוסיף. "עם זאת, לא קיים טיפול לשינויים כאלה במוח, לכן עלינו למצוא דרכים למנוע מהם לקרות או להחמיר".

לפי המומחים, עוצמות יתר של החומר הלבן יכולות להאט את יכולתו של המוח לעבד מידע, לשים לב ולזכור, ורמות נמוכות מדיי של חומר לבן נקשרו גם לבעיות נפשיות כמו דיכאון, חרדה ועצבנות.

"הממצאים של המחקר תואמים מחקרים קודמים, לפיהם שינה בגלים איטיים, ממלאת תפקיד חשוב בשמירה על בריאות המוח", אומרת מומחית השינה קריסטן קנוטסון, פרופסור לנוירולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת נורת'ווסטרן, שיקגו. "ראינו גם קשר בין איכות שינה ירודה ללחץ דם גבוה, לחץ שיכול להוביל לנגעים במוח או שבץ מוחי".

המחקר של חברת Mayo Clinic of Aging פורסם בכתב עת ידוע ובחן 140 אנשים בגיל ממוצע של 72 שנים. כולם היו ללא דמנציה וללא פגיעה קוגניטיבית במהלך הבדיקה, ועברו אחד משני סוגים של סריקות תהודה מגנטית (MRI). "המחקר מצא שכל ירידה של 10% בשינה בגלים איטיים שוות ערך לשלוש שנים של הזדקנות", אמר קרוואלו.

דום נשימה בשינה גורם לירידת חמצן ורמות פחמן דו חמצני בגוף, מה שמגביר את לחץ הדם וקצב הלב. "כל השינויים הללו מובילים לעלייה בדלקת בגוף ובמוח, הפעלה של הורמוני סטרס שמעלים את לחץ הדם, ומשפיעים על חילוף החומרים", אמר. "שינויים בכלי הדם יכולים להוביל לשבץ, ואספקת דם לקויה למוח עלולה לגרום למוות נוירוני או לפגיעה בחומר הלבן, מה שיכול בסופו של דבר להוביל לירידה קוגניטיבית" .

חשוב לציין שכיום קל מאוד לאבחן דום נשימה לילי. במידה ואתם חשים עייפות מוגברת במשך היום, ירידה בזיכרון וביכולת הקוגניטיבית, בקשו הפניה למעבדת שינה מרופא משפחה. במעבדת שינה יכולים לאבחן תוך לילה אחד בלבד אם אתם סובלים מדום נשימה לילי, ולהציע בסיעתא דשמייא טיפול שימנע את הנזקים של דום נשימה.

תגיות:שינהדום נשימה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה