בריאות ותזונה

סובלים מכאב כרוני? שימו לב איזו תרופה רושמים לכם

כשליש מהאנשים בעולם חיים עם כאב כרוני, ולמיליונים מהם נרשמות תרופות נוגדות דיכאון כדי להקל על המצב. מה היעילות של תרופות אלו, והאם הן מסוכנות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אדם עם כאב מתמשך בגב התחתון יכול לקבל מרשם מהרופא לתרופה נוגדת דיכאון, כך עולה ממחקרים שונים שנעשו לאורך השנים. יחד עם זאת, סקירה חדשה של מחקרים אלו מצאה כי רוב התרופות נוגדות הדיכאון המשמשות להקלה על כאב כרוני נרשמות ללא הוכחה ליעילותן, ובלי מחקר מספיק לגבי הסכנות הטמונות בהן.

מחקר ללא מטרות רווח שנערך על ידי קבוצת Cochrane מצא שרק תרופה אחת נגד דיכאון, דולוקסטין, הייתה יעילה להקלה על כאבים לטווח קצר בהתבסס על העדויות הקיימות. Cochrane הוא שיתוף פעולה בינלאומי של חוקרים העוסקים בשאלות מפתח בתחום הבריאות.

"אנחנו דואגים מאוד לבריאות הציבור וחוששים מהנזק האפשרי לטווח ארוך", אומרת תמר פינקוס, פרופסור וחוקרת כאב כרוני באוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה. "כאב כרוני הוא בעיה עבור מיליונים, אשר רושמים להם תרופות נוגדות דיכאון ללא הוכחה מדעית ליעילותן".

הסקירה כללה 176 מחקרים עם סך של 28,664 משתתפים, ובדקה 25 תרופות נוגדות דיכאון שונות. המחקרים חקרו בעיקר שלושה סוגים של כאב כרוני: פיברומיאלגיה, כאב עצבי וכאבי שרירים ושלד.

ד"ר קאתי סטנרד, המובילה הקלינית של המכון הלאומי למצוינות בבריאות וטיפול בבריטניה (NICE) לכאב כרוני, הדגישה את החשיבות של מערכת היחסים של מטופל עם הרופא. "יש ראיות טובות שעבור אנשים עם כאב כרוני, יחסים עקביים מלאי חמלה עם רופאים הם היסוד לטיפול מוצלח. מה שאנשים הכי רוצים זה בעצם קשר חזק ואמפתי עם המטפל שלהם".

 

תגיות:כאב כרוניבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה