הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

"רגע, לפני 150 שנה היו כאן אנשים שעבדו ואכלו בדיוק כמוני, והיום הם כבר לא פה"

השומרים, שהיו רגילים תמיד לקחת מלכים מבוהלים ומפוחדים למקום הזה, לקחו אותו שמח ומאושר. האם אלה יכולים להיות גם אנחנו?

  • כ"ג אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשיעורו של מורנו הג"ר הרב זמיר כהן שליט"א על העולם הזה והעולם הבא, סיפר הרב סיפור חשוב בעל מוסר השכל גדול. סיפור הנוגע למסלול החיים, לעיקר ולטפל בחיים.

אומר הרב, שמספרים על אדם אחד שהפליג באוניה והגיע למדינה רחוקה, וכבר תכנן איך ישקיע את מרב זמנו ומאמצו במדינה הזאת. והנה הוא יורד ראשון מהאונייה, ורואה קהל רחב של אנשים. ניגשים אליו שרים נכבדים, כורעים ברך לפניו ואומרים: שלום עליך, המלך! האיש מיהר לעסקיו, וחשב שהם צוחקים איתו. אך הם עצרו בעדו, ואמרו לו: הוד רוממותך, על פי חוק מסוים שקיים במדינה שלנו, אתה כעת המלך שלנו. ועשו לו הכתרה מפוארת. 

חלפו ימים, והוא ניסה לבדוק אם הם מרמים אותו, או שבאמת הם מתכוונים ברצינות לכך שהוא המלך החדש. והנה באים אליו כל השרים של המדינה, שר המשפטים, שר הצבא, ובזה אחר זה שואלים שאלות, מתייעצים, ועושים בדיוק את דבריו. הוא התפלא מאוד, אבל לא נתן לעצמו להתרגל למצב החדש. כל הזמן אמר לעצמו: דע מאין באת, תבדוק לאן אתה הולך ומה מתרחש כאן? שהרי כשם שזה התחיל כך זה יכול להיגמר, מה מסתתר מאחורי ההכתרה הזאת? 

הוא ניסה ושאל כל אחד מהשרים, ושאל כל אחד מעובדי הניקיון, ושאל כל אחד מהמלצרים, אבל אף אחד לא גילה לו מה התשובה. וכולם ענו לו: הוד רוממתך, זה החוק, ואנו לא יכולים לגלות! 

אך הוא לא ויתר, ושאל שוב ושוב: מה פתאום תפסתם אותי למלך? 

ענו לו כולם: לא יכולים לגלות לך, כל מי שמגלה – תופסים והורגים אותו. ראה המלך שכולם מתחמקים מהשאלה בדרכים שונות, והחליט: אני לא נותן לעצמי להשלים עם המציאות הזאת, צריך להבין מה קורה פה. לקח המלך את אחד השרים, שר טוב לב, ופינק אותו, נתן לו מתנות ופרסים, רומם אותו, הקפיץ לו את המשכורת, עד שהרגיש השר קשר גדול למלך.

יום אחד ישבו שניהם לבד, וביקש המלך לדעת: מה פשר הדבר? למה הכתרתם אותי למלך? 

השר נבהל מאוד, התנצל ואמר שלא יכול לגלות, כי יהרגו אותו. אמר לו המלך: גלה לי בכל זאת, ואדאג שלא יהרגו אותך. מה פשר הדבר? 

אמר לו השר: בעבר היו כאן מלכים עריצים שהיו רודים בעם. לכן הוחלט שבכל שנה מחליפים מלך. בתאריך הזה שבו הגעת לחוף הים, כל אנשי המדינה שלנו הולכים לנמל, בודקים מי הראשון שיצא מן האונייה, ואותו לוקחים ומכתירים למלך. זה מה שקרה באותו יום: אתה הגעת, ירדת ראשון מהאונייה, ולכן הוכתרת למלך. 

הבין המלך שבכל שנה מחליפים מלך, ושאל: ומה יקרה לי בסוף השנה?

אמר השר: בסוף השנה, לוקחים את המלך על סירה עם כמה חיילים, ומורידים אותו על אי בודד שבו יש ג'ונגל, חיות, מקום נורא, מקום עם סבל וייסורים קשים.

המלך נבהל, ומיד התחיל להתארגן. הוא נתן הוראה להביא קבלן ולבנות על האי הבודד הזה ארמון פאר, ולידו עוד בתים. והרי הוא המלך, כל מה שאומר – כולם עושים. הוא שלח במשך כל השנה ריהוט, ציוד וכספים, פתח שם חנויות, עסקים, מדשאות, גנים ופרדסים, והפך את המקום לעיר פאר.

בסוף השנה באו אליו ואמרו לו: באנו לקחת אותך לאי הבודד, שבו יש ג'ונגל, חיות, מקום נורא, מקום עם סבל וייסורים קשים.

אמר להם: אין שום בעיה, קחו אותי! 

השומרים, שהיו רגילים תמיד לקחת מלכים מבוהלים ומפוחדים למקום הזה, לקחו אותו שמח ומאושר. הם הלכו על פי החוק, שמו אותו שם וחוזרים, והוא גר שם עם כל המשפחה, נהיה המלך של האי הזה, ונהנה משפע הטוב שהכין לעצמו במשך השנה, מפני שהיה חכם והשקיע בעתיד.

זה סיפור שבא לתת מוסר השכל גדול לאדם. כל אדם שבא לעולם הוא כמו מלך, מנהל וקובע לעצמו מה לעשות. היצר הרע מנסה להשכיח ממנו מאין בא ולאן הולך. הוא גם לא מגלה לו שהעולם הזה ארעי וזמני. 

אדם מידי פעם מתעורר ושואל את עצמו: רק רגע, לפני 150 שנה היו כאן אנשים שעבדו ואכלו בדיוק כמוני, והיום הם כבר לא פה. ומה איתי? גם לי זה יקרה יום אחד! אך היצר מדחיק את העובדות הללו, ומשכנעו שלחיים בעולם הזה אין סוף, ולכן אומר לאדם "תיהנה מהחיים, תבזבז את הזמן על שטויות והבלים, והכי חשוב: תשכח לפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון".

אדם חכם יודע שיש מקום שהוא עתיד להגיע אליו ולהיות בו לעד, שהרי העולם הזה הוא עולם זמני. לאחר פטירת האדם מן העולם, הנשמה, שהיא נצחית, מגיעה לעולם הבא, שהוא עולם נצחי. אדם חכם משקיע בעולם הנצחי, לא בעולם הזמני. הוא משקיע ומעביר רכוש וציוד מהעולם הזה לעולם הבא, כלומר מעביר חבילות-חבילות של זכויות, מצוות, בונה לעצמו ארמונות פאר בחיי העולם הבא, מכין לעצמו חיי נצח.

הרב זמיר כהן - מלך בהפתעה:

התכנים במדור מרתק ומיוחד זה מבוססים על שיעוריו של מורנו הג"ר הרב זמיר כהן שליט"א, ונכתבו על פי הבנת הכותבת.

שיעורו השבועי של הרב מתקיים בימי חמישי, ברחוב שרגא פרידמן 2, תל אביב, בשעה 21:30

תגיות:הרב זמיר כהןהשיעור השבועי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה