בריאות ותזונה

שיא הכוח: 8 סימנים מובהקים לכך שאין לך מספיק ויטמין C בגוף

עייפות מוגברת, עור יבש ושינויים במצבי הרוח – אלו שמונת הסימפטומים הנפוצים שרובנו לא מכירים לחוסר בוויטמין C. לגזור ולשמור

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו יודעים שוויטמין C הוא ויטמין חשוב, וכולנו יודעים שהוא קיים בתפוזים ובפירות הדר שונים.  אך האם אנחנו מודעים לכך שחוסר בוויטמין C עלול להיות מסוכן, ושכדאי מאוד להוסיף ויטמין C לתזונה יומית מאוזנת על מנת למנוע מחלות? כל מה שלא ידעתם על ויטמין C ולא העזתם (משום מה) לשאול.

 

אז מי אתה בעצם, ויטמין C?

ויטמין C הוא ויטמין חיוני המהווה נוגד חמצון חזק, שאמור להיות חלק מהצריכה היומית שלנו על בסיס קבוע. ויטמין C עוזר להגן על הגוף מפני הצטברות רדיקלים חופשיים, ויש לצרוך אותו מדי יום בגלל עובדה אחת פשוטה: הוא מסיס במים, ומופרש החוצה מהגוף בכל פעם שאנחנו מבקרים בשירותים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מהם הסימפטומים של מחסור בוויטמין C?

1. עור יבש

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף וזקוק כמובן להגנה. ויטמין C עוזר בהגמשת העור ובייצור שומנים המשמשים כמחסום השומר על לחות העור. בשילוב עם קרם הגנה ויטמין C עוזר אפילו למנוע כוויות שמש.

2. ריפוי איטי של פצעים

קיים קשר ישיר בין מחסור בוויטמין C לבין ריפוי פצעים. ויטמין C מאפשר לסינתזת קולגן להתרחש, מה שמוביל לריפוי פצעים. ללא ויטמין C, ריפוי הפצעים יכול להיות איטי, מה שעלול להוביל להיווצרות קלואידים (צלקות בולטות ומגרדות שאינן מחלימות), ולהפחתת התפתחות האלסטין -
חלבון  בעל תכונות גמישות המאפשרות לרקמה לחזור לצורתה המקורית לאחר מתיחה או התכווצות.

3. דימום חניכיים ואובדן שיניים

חניכיים מדממות, או דלקת חניכיים, מעידים בדרך כלל על מחלת חניכיים זיהומית. דלקת חניכיים עשויה במקרים מסוימים אף להוביל לאובדן שיניים. גם מחסור בוויטמין Cיכול להוביל לדימום בחניכיים, אך ניתן למנוע זאת בקלות על ידי הוספת ויטמין C לתזונה היומית.

4. חבלות תכופות

יש אנשים שנוטים להיפצע יותר מאחרים, אפילו בלי הרבה סיבה. אחת הסיבות המפתיעות לחבלות תכופות היא רמות נמוכות של ויטמין C. במקרה כזה רצוי מאוד לבקש בדיקת ויטמין C מהרופא. משום מה בדיקה זו אינה נפוצה בארץ ולא כל קופת חולים מאשרת אותה בקלות, אך כדאי מאוד לנסות.

5. הורדת חסינות

ויטמין C חשוב מאוד לתפקוד תקין של מערכת החיסון, ויכול לעזור בהפחתת סימפטומים של הצטננות. ויטמין C מגן על הגוף על ידי יצירת הגנה מפני פתוגנים שמובילים למחלות. אם אתם חשים חולים לעיתים קרובות ומצטננים בקלות פשוט הוסיפו ויטמין C באופן קבוע לתזונה שלכם.  

6. עייפות

עייפות היא סימפטום נפוץ של מחסור בוויטמינים רבים. במחקר שהשתמש בעירוי תוך ורידי של ויטמין C נראה שיפור משמעותי בעייפות החולים תוך שעתיים בלבד לאחר קבלת עירוי ויטמין C. גם תוספי ויטמין C איכותיים יכולים להילחם בעייפות, שיכולה להשתפר פלאים בעזרת תוספת קבועה של ויטמין C, כמו גם שינוי בתזונה.

לכן, בעת שחשים עייפות קיצונית, הדבר הראשון שיש לבדוק בבדיקות הדם הוא כמות הוויטמינים והמינרלים החיוניים לאנרגיה, כמו ויטמין C ו-B12.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

7. שינויים במצב הרוח

לוויטמין C יכולה להיות השפעה משמעותית על איכות מצב הרוח. אף על פי ששינויים במצב הרוח מושפעים מדברים רבים, ישנן עדויות המצביעות על מחסור בוויטמין C כגורם משמעותי. מחקרים שנעשו על גברים בגיל 18-35 מצביעים על הקשר בין מחסור בוויטמין C לירידה במצב הרוח. לגברים במחקר שהיו בעלי ריכוז ויטמין C גבוה יותר בדם, היו גם מדדי מצב רוח משופרים ביחס לאחרים.

8. אנמיה

אנמיה יכולה להתרחש מסיבות רבות. חוסר צריכת ברזל, כמובן, הוא סיבה נפוצה. יחד עם זאת, מחסור בוויטמין C יכול גם הוא להיות גורם נוסף לאנמיה. ויטמין C עוזר להגביר את ספיגת הברזל בגוף, כך שיכול להיות קשר ישיר בין אנמיה לבין חוסר בנוגד חמצון רב עוצמה זה. לעיתים קרובות ימליץ המטפל על לקיחת ברזל יחד עם ויטמין סי להגברת הספיגה.

* * *

בנימה אישית: הרפואה המודרנית, למרבה הצער, מייחסת כיום (מסיבות שונות, שאינן בהכרח רפואיות) חשיבות מועטה לנוכחות ויטמין C בתזונת המטופל. ישנם מקורות לא מעטים, וביניהם ספרים ואתרים של רופאים מומחים שחקרו ובדקו באופן עצמאי, או בעזרת מחקרים בחו"ל, את חשיבות הוויטמין. לא כאן המקום להביא קישורים לאתרים או ספרים אלו, אך החכם עיניו בראשו. ומי שרוצה להתמיד בבריאותו, יחפש וימצא מקורות ומחקרים רבים שמוכיחים כי ויטמין C ברמה נאותה, ובסיעתא דשמייא כמובן, הוא גורם משמעותי ביותר לחיים בריאים, נטולי זיהומים ומחלות.

רק בריאות.

תגיות:ויטמיניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה