חדשות יהדות

ל"ג בעומר באוקראינה הבוערת: "סוף סוף אש חיובית"

באודסה צעדו ברחוב למרות ההפגזות ביום ובלילה, בעיר ז'פרוזה נאסר על התושבים להתכנס או לצעוד, בעיר הבירה קייב צעדו עם שלטים יהודיים ברחוב ובעיר ויניצא חגגו לאור חבית בוערת: כך חגגו את ל"ג בעומר באוקראינה

  • י"ט אייר התשפ"ג
אא

המלחמה המתמשכת באוקראינה נותנת את אותותיה גם על שגרת החיים. ל"ג בעומר חלף על יהודי אוקראינה ברגשות מעורבים: בחלק מהערים חגגו את יום הילולת התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי בכינוסים סגורים, ובחלק אחר לא התקיימו חגיגות בכלל עקב המצב. והיו גם קהילות שהמשיכו את מסורת התהלוכה ברחובה של עיר, למרות המצב, או אולי דווקא בגלל.

בעיר ז'פרוז'ה לא נערכה השנה לא תהלוכה ולא כינוס. "בעקבות המצב נאסר עלינו", סיפר רב העיר ושליח חב"ד הרב נחום ערנטרוי. הקהילה בז'פרוז'ה היא אחת הקהילות היהודיות המבוססות והמרשימות באוקראינה ולמרות מצב המלחמה המתמשכת, הרב עושה הכל כדי לשמר את שגרת החיים היהודית.

בעיר אודסה היו לא מעט הפגזות בימים אחרונים, אולם רב העיר ושליח חב"ד הרב אברהם וולף, החליט בעצה אחת עם גורמי ביטחון, לקיים את התהלוכה המסורתית. "למרות הכל צעדנו - והיו כאן הרבה הפגזות בימים האחרונים", הוא מספר, "אצלנו ל"ג בעומר זו חגיגה שלמה. היו לנו כאן שרשרת אירועים קהילתיים, גם במוסדות החינוך, גם בקהילה, גם בבית הילדים".

בעיר הבירה קייב לא התרשמו במיוחד מהמשך ההתקפות - ובחרו לקיים את תהלוכת ל"ג בעומר ברחובות העיר. "הילדים צעדו בתהלוכה ואמרו יחד פסוקי תורה", סיפר הרב מרדכי לבנהרץ, שליח חב"ד ומרבני העיר קייב, "הם כמובן נהנו מאטרקציות ושמחו ללא הפסקה. העובדה שהגיע קהל מכובד - זה ממש נס מבחינתנו. בעקבות האירועים, שני צעירים יהודיים הביעו את רצונם לקיים ברית מילה".

בעיר ויניצא ערכו גם אירוע בערב ל"ג בעומר וגם תהלוכה מרשימה. באירוע בליל הל"ג, התאספו אנשי הקהילה ורקדו סביב מדורה שהודלקה בתוך חבית גדולה. "סוף סוף אש חיובית", אמר אחד מיהודי העיר.

"אי אפשר לתאר את החשיבות בשמירת האירועים המסורתיים בקהילות היהודיות", אומרים במוקד החירום של חב"ד במדינה JRNU, המלווה את מערך השליחות באוקראינה מאז קריסת מסך הברזל, "מצב המלחמה המתמשך מאתגר מאוד את השגרה, וכל שכן את האירועים, אבל רבני הקהילות עושים מאמץ כביר להמשיך ולשמר הן על הקהילות והן על מעגל השנה היהודי".

הפעילויות התקיימו בידי שלוחי חב"ד ובסיוע "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה". לראשונה, ה"פדרציה" הדפיסה שלטי ענק מרהיבים ביופיים ובהם "12 הפסוקים", לצד שלטי הסבר על "עשרת המבצעים" וגם הפיקה ספרונים וסרטון מיוחד באוקראינית.

בחלק מהתהלוכות אמרו המשתתפים פרקי תהילים "לזכות אחינו בארץ הקודש ובמיוחד בעוטף עזה, הנתונים בצרה" וזאת נוכח ההסלמה בדרום והחשש מפני מערכה ארוכה שתמשך כמה ימים.

לדברי השליח ויו"ר "הפדרציה" הרב מאיר סטמבלר: "ל"ג בעומר, שהיה תמיד יום חגיגי ואבן דרך בהפצת היהדות והמעיינות בקרב הקהילות היהודיות באוקראינה, הפך השנה ליום מאתגר שבו מנסים ככל הניתן לקיים את שגרת העבר, עם כל המורכבויות. אני שמח שלמרות הכל הגיעו אלפים לחגוג ביום שמחת של רשב"י וזה היה מרגש לראות איך שלמרות הבעיות אצלנו כאן - חיילי צבאות ה' חושבים על אחיהם בדרום ארץ הקדוש ומתפללים לשלומם. בתקווה ובאמונה שבקרוב ממש נזכה לגאולה האמיתית והשלימה שתסלק את חשכת הגלות".

תגיות:אוקראינהל"ג בעומר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה