בריאות ותזונה

אדום, ירוק ומפתיע: למה ממש כדאי לכם לאכול אבטיח בקיץ הקרוב?

הוא מתוק, עסיסי והודות לפיתוח ישראלי כבר (כמעט) נטול גרעינים. יש לו מקום של כבוד אצלנו הישראלים בכל מה שקשור לעונת הקיץ המתקרבת, ולשמחתנו יש לו כמה יתרונות בריאותיים מפתיעים שגורמים לנו לרצות לאכול אותו יותר

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

נתחיל במספרים: אבטיח הוא הירק הכי מתוק והכי אהוב בישראל. בשנת 2021 גודלו בישראל כ-119 אלף טון אבטיחים!  הישראלים נוהגים לצרוך כמויות ענק של הירק / פרי הטעים, ויחד עם זאת, כמות גדולה מיוצאת לחו"ל. תוסיפו לזה מחקרים שמספרים על יתרונות בריאותיים מדהימים, וקיבלתם פינוק קריר ומרענן שכיף (וכדאי) לאכול.

אז מה יכול לעשות עבורנו האבטיח, אם רק נוסיף אותו לתזונה מאוזנת?

1. אבטיח עשוי לשפר את בריאות העור

האבטיח עשיר בנוגדי חמצון כמו ליקופן, ומספק מספר רב של ויטמינים וחומרים מזינים לעור: ויטמין C, ויטמין A, ויטמינים מקבוצת B ואשלגן. ויטמין C ואשלגן תומכים בצמיחת תאי העור. ויטמין A טוב להעלמת קמטוטים קטנים ופיגמנטציה. כל הוויטמינים האלו פועלים יחד ליצירת קולגן, חלבון שהכרחי לשמירה על בריאות העור, ומספק מבנה וגמישות לעור. גם ויטמין E שנמצא באבטיח מעניק גמישות לעור, ולכן תורם ליצירת מראה צעיר. תכולת המים הגבוהה באבטיח (92 אחוזים!) מסייעת לשמירה הלחות החיונית לעור. בקיצור – אבטיח טוב לעור שלנו, איזה כיף.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. אבטיח עשוי להקל על כאבי מפרקים ודלקות

האבטיח עשיר מאוד באשלגן, שהוא מינרל חיוני לתפקוד יעיל של המפרקים. תזונה דלת אשלגן עלולה לגרום להתכווצויות שרירים, לכאבים ואפילו לדפיקות לב חזקות. בנוסף, אבטיח עשיר בקרוטנואידים (פיגמנטים אורגניים המצויים בעיקר בצמחים), אשר לפי מחקרים, מראים כי יש ביכולתם להפחית מצבים דלקתיים בגוף.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. אבטיח עשוי להגן מפני סוגים מסוימים של סרטן

נוגדי החמצון באבטיח חזקים כל כך, עד שהם יכולים לעזור בהגנה מפני סרטן. נוגדי חמצון עוזרים לגוף להילחם באופן טבעי בהצטברות רדיקלים חופשיים, ומונעים נזק לתאים. אבטיח מכיל גם חומצות אמינו שמסייעות בתיקון רקמת הגוף. מעניין לדעת שישנם חומרים מזינים בכל חלקי האבטיח, אפילו בזרעים ובקליפה. בין החומרים אפשר למצוא פחמימות, קרוטנואידים, אלקלואידים ופלבנואידים. בנוסף לכל הטוב הזה, אבטיח מכיל כמות גדולה של ויטמין C, אשר גם הוא מסייע בהפחתת רדיקלים חופשיים בגוף.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. אבטיח עשוי לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם

בשל הפרופיל התזונתי שלו ונוגדי החמצון הגבוהים שבו, אבטיח הוא מזון רב עוצמה שמסייע במניעת בעיות לב, כגון כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, התקף לב ועוד. בנוסף, האבטיח מלא בחומצת אמינו חיונית בשם ציטרולין, שעוזרת לתפקוד תקין של מחזור הדם, ולכן מסייעת בהורדת לחץ דם. אז בפעם הבאה שתאכלו אבטיח ומישהו יגיד לכם שהוא רק מלא בסוכר, ספרו לו שהוא טוב ללב, זה בדרך כלל מפתיע את כולם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. אבטיח עשוי לעזור בירידה במשקל ובשמירה על מערכת העיכול

כדי לרדת במשקל יש צורך בשמירה על תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא. הוספת אבטיח, שעשיר באשלגן, בנוגדי חמצון ובחומצות אמינו, יכולה בהחלט להיות חלק מתפריט בריאות. על פי מחקרים שנעשו במכון הלאומי לבריאות בארה"ב, הוספת אבטיח לתזונה יכולה לסייע בהפחתת משקל. תכולת הליקופן והקרוטנואידים באבטיח יכולה לסייע במניעת מחלות כרוניות רבות, וביניהן השמנת יתר.

למרות כל האמור, חשוב לצרוך את האבטיח במתינות. כמות הסוכר באבטיח נחשבת גדולה יחסית, אך יתרונותיו הרבים מזכים אותו במקום של כבוד אצל שוחרי הבריאות. כך או כך, בקיץ הקרוב, כשתאכלו אבטיח – תדעו שאתם לא רק נהנים מהמתיקות, אלא גם מוסיפים ויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף.

קיץ בריא!

 

תגיות:בריאותאבטיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה