הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

מה קורה כשעני מרוד (עם מיליון דולר),ועשיר דגול (עם 600 שקלים),חוזרים לביתם

"כל הדרך מהבנק לבית אני חושב לעצמי, מה עושים כל חודש עם כל כך הרבה כסף מיותר?"

  • ט' אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשיעורו של מורנו הג"ר הרב זמיר כהן שליט"א, על סוד האושר, אומר הרב יסוד גדול וחשוב על הכסף ותכליתו, ומספר הרב סיפור חשוב בעל מוסר השכל גדול.

אומר הרב, אומרים חז"ל במסכת אבות "איזהו עשיר? השמח בחלקו". והלוא ידוע, שהמילה עושר, בעי"ן, משמעותה עניין חומרי, כסף, גשמיות. ואילו אושר, באל"ף, זה עניין רוחני, שמחה, אושר. כלומר היו חז"ל צריכים לומר "איזהו מאושר? השמח בחלקו"? 

וכיצד אומרים חז"ל שאדם שהוא עני מרוד, אבל שמח בחלקו, הוא עשיר? לכאורה נראה שאדם זה אינו עשיר, וכן מאושר, אבל כאשר מתבוננים ומעמיקים ביופי עומקם של דברי חז"ל, מבינים עד כמה חז"ל צדקו ודייקו היטב. 

נבין עומק דבריהם על ידי משל. נתאר לעצמנו שני אנשים חוזרים לביתם באותו ערב, לאחר יום עבודה ארוך ומעייף. לאחד מהם מופקדים מיליון דולר בחשבון, ואילו האדם השני משלם משכנתא כל חודש, ותמיד בסוף כל חודש נמצא במינוס של 600 שקלים. במהלך החודש חי ברווח, ויש לו כל מה שצריך למחייתו, קונה אוכל, בגדים, אך בסוף החודש תמיד הוא במינוס של 600 ש"ח, עד שמקבל את המשכורת הבאה והמינוס מתכסה, וכך הוא רגיל במשך שנים. 

המיליונר חוזר לביתו ערב אחד עצוב וזועף, ומספר לאשתו שכעת חוזר מפגישת עסקים עם מיליארדר, ולמיליארדר כסף ורכוש וכל טוב, פי כמה וכמה משלהם, וכל הדרך חזרה הביתה חושב המיליונר איך יצליח גם הוא להגיע לכמות כזו של כסף, עושר ורכוש. כל החודשים שלאחר מכן מתהלך בפנים נפולות, מדוכדך וכאוב, מפני שדמות העשיר נחקקה לו במוח, והוא אכול קנאה ורצון להיות עשיר דגול כמו אותו מיליארדר.

לעומתו, באותו ערב חוזר לביתו האדם עם המינוס 600 בבנק, כולו צוהל ושמח, ומספר לאשתו: את ודאי זוכרת שבכל חודש אנו במינוס בבנק בגלל המשכנתא שאנו משלמים כל חודש. והיום בדקתי וראיתי שבחודש הקודם שילמנו את התשלום האחרון של המשכנתא, כלומר לא רק שאנחנו לא במינוס של 600, אנחנו ביתרה של 600 שקלים כל חודש! כל הדרך מהבנק לבית אני חושב לעצמי, מה עושים כל חודש עם כל כך הרבה כסף מיותר? חשבתי על כך, והחלטתי שזה בשבילך, לכל מה שתרצי. והם שמחים ונרגשים, וכל החודשים שלאחר מכן הולכים ופניהם קורנות מאושר, שהרי יש להם יתרה של 600 שקלים.

בהתבוננות בסיפור זה, מובן מי הוא העשיר האמיתי. אדם עשיר הוא אדם שרווי בכסף, מרגיש שיש לו כסף רב. ומה קובע לאדם אם הוא רווי בכסף? הוא עצמו בהסתכלות שלו על ממונו! אם הוא מרגיש חסר לי, כי לחברי יש מיליארד ולי יש רק מיליון, הרי חז"ל מכנים אותו במילה "אביון", מפני שהוא אובה לעוד ועוד, ומרגיש בליבו ריקנות ומחסור. אך האדם שיש לו יתרה של 600 שקלים ושמח בכספו, וחי חיי אושר, ומנקודת מבטו הוא רווי בכסף ובכל טוב שבעולם, מתהלך שמח וקורן מאושר, שמח בחלקו, ואין עינו צרה בדברים הקיימים אצל אחרים ולא אצלו, מרגיש שיש לו הכל, הרי הוא הוא העשיר האמיתי.

לכן דייקו חז"ל ואמרו "איזהו עשיר, השמח בחלקו", ולא איזה הוא המאושר השמח בחלקו. אם אתה שמח בחלקך ויודע שהטובות והנפלאות שהקב"ה נתן לך זה הכי טוב עבורך, אז אתה עשיר באמת, ולא רק מאושר.

אדם חכם יודע לשמוח בטוב שהקב"ה נותן לו, להודות עליו ולדעת שהקב"ה נותן לכל אדם את הכלים, והממון, הכי טובים עבורו, באופן הכי טוב, בזמן הכי טוב, ע"י האמצעים הכי טובים, וכך חי חיי אושר ושלווה, אמונה וביטחון. שמח בטובתו שלו ושמח בטובתם של האחרים, בעל עין טובה והסתכלות חיובית נכונה.

הרב זמיר כהן - מסרים מחכמת שלמה: סוד האושר

התכנים במדור מרתק ומיוחד זה מבוססים על שיעוריו של מורנו הג"ר הרב זמיר כהן שליט"א, ונכתבו על פי הבנת הכותבת.

שיעורו השבועי של הרב מתקיים בימי חמישי, ברחוב שרגא פרידמן 2, תל אביב, בשעה 21:30.

תגיות:הרב זמיר כהןהשיעור השבועי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה