הדרכה למתחזקים

זה מפחית כאבים פיזיים, עושה אותנו מאושרים יותר, ומקרב אותנו אל ה’

הפטנט היהודי: זה תורם לבריאות הגוף, בריאות הנפש ומרומם אותנו רוחנית. הכירו – ברכות השחר, הגרסה היהודית לבוקר של הודיה

אא

בוקר טוב לכולם! אחד הדברים שעושים בבוקרו של יום הוא לברך את ברכות השחר. בברכות אלה אנו מודים על דברים שנראים טבעיים ומובנים מאליו, ובכך מראים את הכרת הטובה שלנו לה' על שהעניק לנו אותם. ההודיה הזו מחברת אותנו אל ה', והיא מבטאת את הכרתנו בכך שכל מה שיש לנו הוא מתנת שמים, הניתנת לנו בכל יום מחדש. כשאנו מזכירים את כל הטובות שיש בחיינו ומייחסים אותן לה', אנו מעוררים את עצמנו לראות כמה אנו מוקפים בחסדי השם, ויוצרים בכך קשר של קירבה עמו.

ההודיה לקב"ה מרוממת את דרגתנו הרוחנית, ובנוסף יש לה גם כמה בונוסים מהצד. מחקרים שונים גילו כי תרגול של הודיה ביום-יום משפיעה לטובה על בריאות הגוף בדרכים שונות: הורדת לחץ דם, איזון רמת הכולסטרול, שיפור איכות השינה וכן מיעוט במחושים וכאבים. בנוסף, פרופ' רוברט אמונס, אחד החוקרים המובילים בעולם בתחום הפסיכולוגיה החיובית, מביא בספרו מספר מחקרים שמצאו כי תרגול הודיה תורם לבריאות המנטלית, ומשפר את מדדי האושר ב-25%.

התורה ומצוותיה דואגת לנו מהפן הרוחני, אבל גם מטיבה איתנו בפן המנטלי-פיזי, ולכך יש דוגמאות רבות. אבל היום נתמקד בהודיה היהודית של הבוקר – ברכות השחר.

מהי המשמעות של ברכות השחר? הנה ביאור על רגל אחת, ומי שרוצה להעמיק במשמעות חלקי התפילה השונים מוזמן לקרוא את ספרו המדהים של הרב שמשון פינקוס זצ"ל - "נפש שמשון – סדור התפילה".

אלוקי, נשמה שנתתי בי טהורה הודיה על קיום האדם, המורכב משני חלקים מנוגדים: הגוף והנשמה, ועל כל רגע ורגע שהקב"ה משאיר את הנשמה בקרבנו, ומחייה אותנו.

הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה  הודיה על בריאת העולם ויצירת היום והלילה. רובד נוסף של ברכה זו הוא הודיה על בינת הלב של האדם (הלב נקרא בלשון המקרא 'שכוי'), שכן שכלו של האדם הוא המבדיל אותו מן הבהמה.

פוקח עִורים  הודיה על הראייה, על זה שאנחנו מסוגלים לראות את החיוך של הילדים שלנו, על זה שאנחנו רואים את האוכל שנכנס לפה שלנו, על זה שאנחנו מסוגלים לקחת ספר ולקרוא.

מתיר אסורים  הודיה על היכולת שלנו לזוז ולהניע את איברי הגוף. לא צריך לראות אדם על כיסא גלגלים כדי להיזכר כמה שזה לא מובן מאליו.

זוקף כפופים  הודיה על כך שאנו יכולים לזקוף קומה ולעמוד.

מלביש ערומים  הודיה על הבגדים, ששומרים על כבודו של האדם.

הנותן ליעף כח  הודיה על שהפקדנו את נשמתנו ביד בוראנו בלילה כשהיא עייפה, והוא החזיר לנו אותה כחדשה.

רוקע הארץ על המים  הודיה על כך שהקב"ה שומר על יציבות הקרקע שתחת רגלינו.

המכין מצעדי גבר  הודיה על כך שהקב"ה ברא בגופנו איברים וחוליות, המאפשרים לנו ללכת.

שעשה לי כל צרכי  הודיה על כל הפרטים הקיימים בחיינו, אפילו על זה שיש לנו נעליים לנעול.

אוזר ישראל בגבורה  הודיה על כך שהקב"ה נותן לנו גבורה להתגבר על היצר הרע. וביאור נוסף הוא שאנו מודים על כך שרק אצל האומה היהודית יש גם חול וגם קודש, עם מחיצה בניהם, בניגוד לבני אומות העולם שאצלם העולם החומרי הוא היחידי שקיים, ובניגוד למלאכים שאצלם רק עולם הרוח קיים.

עוטר ישראל בתפארה הודיה שהקב"ה עיטר את בני העם היהודי בכיפה, המהווה מחיצה ומאפשרת לשכינה לשרות מעל ראשם.

שלא עשני גוי (בנות עדות המזרח מברכותשלא עשני גויה') הודיה על כך שאנו חלק מהעם היהודי הנבחר.

שלא עשני עבד (בנות עדות המזרח מברכות 'שלא עשני שפחה') הודיה שלא נבראנו כבנים לעבדים כנעניים הפטורים ממצוות התלויות בזמן, כגון: עטיפת ציצית, הנחת תפילין ועוד.

שלא עשני אִשה הודיה של הגבר על כך שהוא נדרש לקיים את כל תרי"ג המצוות, בניגוד לאישה הפטורה ממצוות התלויות בזמן.
בנות עדות המזרח אומרות בלי שם ומלכות 'ברוך שעשני כרצונו', ובנות אשכנז מברכות בשם ומלכות 'שעשני כרצונו' הודיה על כך שנבראה קרובה מטבעה לרצון השם, ועל זכותה למלא את תפקידה העצום של בניית בית בשרשרת הדורות של עם ישראל.

המעביר חבלי שינה מעיני ותנומה מעפעפי... גומל חסדים טובים לעמו ישראלהודיה על כך שה' העביר את תחושת השינה הכבדה, וכן על כל החסדים שעושה לעם ישראל.

האתגר השבועי

קחו דקה ביום להודיה, וברכו את ברכות השחר.

מתי אומרים את ברכות השחר? הרב אברהם יוסף מסביר בקצרה:

 

האם נשים חייבות בכל ברכות השחר? הרב אברהם יוסף מסביר בקצרה:

תגיות:הודיהתפילההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה