חדשות יהדות

שורדת השואה קיבלה מתנה יקרת ערך: התנ"ך העתיק משנת 1667 ששרד את שריפת בית הכנסת

רבקה הברמן ז"ל קיבלה לבת המצווה שלה מתנה יקרת ערך – תנ"ך משנת 1667 שניצל משריפה בשואה. כעת בעלה מנחם, גם הוא שורד שואה, שומר עליו עבור המשפחה: "התנ"ך של אשתי נותן לי חיים להמשיך לקרוא בו ולהיות יהודי טוב"

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

תנ"ך משנת 1667 עם תרגום לפורטוגזית, ששרד את שריפת בית הכנסת באמסטרדם, שמור בדיור מוגן בירושלים. כך פורסם השבוע ב"ישראל היום".

התנ"ך הייחודי היה שייך לרבקה, אשתו של שורד השואה מנחם הברמן, שהייתה בת 12 כשמלחמת העולם השנייה הסתיימה. רבקה נשארה עם אמה, לאחר שאביה מת מול עיניה במחנה ברגן־בלזן. הן שוחררו עם ניצולי רכבת המוות, שהייתה בדרכה למחנה טרזינשטט ולא הגיעה ליעדה. רבקה ואימה נותרו לבד ולאחר השואה הן חזרו לאמסטרדם, עיר הולדתה של רבקה. האם פנתה לרב פררה וביקשה ממנו לערוך לבתה בת־מצווה. למרות שהייתה חסרת אמצעים, כפי שהיו כל שורדי השואה, הרב לא רצה לאכזב את השתיים והציע שיחזרו שוב לאחר זמן מה. רבקה חזרה ונערכה לה בת־מצווה בדוחק רב עם מעט משתתפים, בה הוגש לחם כתחליף לעוגה.

בתום האירוע, רבקה הנרגשת קיבלה במתנה מהרב ספר תנ"ך שניצל משריפה ונאסף על ידי גוי מקומי, שטמן אותו באדמת גינתו בתוך שקית. לאחר שהמלחמה הסתיימה, הוא הביא את הספר לרב, והרב העניק את הספר במתנה לרבקה. כעת רבקה הלכה לעולמה, ובעלה מנחם שומר מאז על התנ"ך עבור המשפחה.

מנחם סיפר ל'ישראל היום': "אני מאושר שיש לי את התנ"ך הזה, שנמצא איתי כבר הרבה שנים. אני יושב עם התנ"ך הזה בבית הכנסת בליל הושענא רבה, וגם לומד בו את פרשת השבוע. התנ"ך הזה חשוב מאוד עבורי. זכיתי שאשתי קיבלה את התנ"ך הזה לבת־המצווה שלה. הוא מאיר לי את הדרך", אמר.

מנחם בן ה־95 שרד את השואה לאחר ייסורים רבים. "הייתי בגטו, וגם באושוויץ־בירקנאו. עשיתי את מצעד המוות במשך ימים רבים, בלי אוכל. איבדתי את ההכרה, ועם שחרור בוכנוואלד לקחו אותי לחדר המיון. הייתי בן 17 ושקלתי 34 קילו. הייתי שלוש שנים בבית החולים", סיפר.

"גם אני וגם אשתי שורדי שואה. התנ"ך הזה הוא אחד הדברים החשובים ביותר שיש לנו במשפחה, והוא יעבור לנכדים, לנינים ולכל הדורות הבאים. זו ההיסטוריה של העם היהודי. בזכות התנ"ך הזה יש לי עוד שנים רבות לחיות ולספר עליו. זה תנ"ך נדיר בדפוס מיוחד, עם דפים שכתובים בפורטוגזית ובעברית. יש לי גם סידור שאבא שלי התפלל בו 90 שנה, שהיה הסידור היחיד במחנה הריכוז ובמחנות העבודה שהוא היה בהם. ממשפחה גדולה לפני השואה, נשארנו אבא שלי ואני. התנ"ך של אשתי נותן לי חיים להמשיך לקרוא בו ולהיות יהודי טוב", סיכם.

תגיות:חדשותיהדותשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה