פסח

אל תחמיצו: 6 מומחיות לארגון הבית מעניקות את "טיפ הזהב" לערב פסח

לחלק משימות, לרוקן ארונות, לשתף ילדים, ועוד שלל עצות פרקטיות במיוחד לערב פסח. נשים שעוסקות בסידור בתים מספרות על הניקיונות שלהן בערב החג, וגם מעניקות את "טיפ הזהב"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חג הפסח כמעט כבר כאן, כולנו עסוקים בניקיונות אחרונים והכנות לחג, ומה קורה אצל נשים העוסקות בארגון וסידור בתים במשך כל השנה?

פנינו לחמש נשים המובילות בתחום סדר וארגון הבית, כדי לשמוע איך הן  מכינות את ביתן לפסח בתקופה העמוסה ביותר שלהן בעבודה, ובעיקר – מהו הטיפ המנצח שיש להן לארגון וסידור הבית. התוצאות לפניכם. גם אם לא תצליחו ליישם בשנה זו, מומלץ בחום – לשמור לשנה הבאה.

 

איילת גרינברג: "אל תלכו בגדול"

איילת גרינברג בת 56, אימא ובעלת בית, מחברת הספר 'לצאת מהבלגן' בהוצאת סטימצקי. מדריך לסידור הבית. "אני עוסקת בתחום כבר כ- 18 שנה וגאה להיות בין הראשונות בארץ בתחום חדשני זה. המוטו שלי הוא: 'בלגן בבית הוא גם בלגן בראש והתוצאה: בלגן בחיים. סדר וארגון משפרים את איכות חיינו".

(רקע: shutterstock)(רקע: shutterstock)

פסח אצלי בבית

"כשהייתי סטודנטית לפני כשלושים שנה, עבדתי בימים שלפני חג הפסח בניקיונות בשכונות החרדיות בירושלים. אחד הדברים שאני זוכרת במיוחד היה שאחת מבעלות הבית, סיפרה לי שהיא התחילה את הניקיון כבר בט"ו בשבט. כל ארון שסיימה לנקות, הדביקה עליו מדבקה קטנה לאות שהוא נקי ומוכן לפסח.

"הטיפ הזה מלווה אותי מאז בעבודה וגם בביתי שלי, ובפרט בימים אלו של ערב פסח. המטלה של ניקיון 'כל הבית' בבת אחת, ממש מציפה ואפילו מייאשת. אבל כשאני יודעת שאת מגירת התרופות באמבטיה הברקתי לפני שבועיים, ואת המזנון שתופס טונות אבק הברקתי בשבוע שעבר, אני מיד חשה הקלה גדולה. בצורה זו אני עוברת על כל הבית טיפה אחר טיפה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הטיפ המנצח:

"אתן כמה טיפים הנוגעים לסידור ארונות, בתקווה שיעזרו לכולם: 

  • טיפ מצוין לסידור ארונות: לתלות את הקולבים הפוך בארון (כלומר מסובבים פנימה) בכל פעם שאנו מחזירים בגד מכביסה ותולים אותו שוב, נתלה הפעם את הקולב בצורה "נורמאלית" כשהטבעת כלפי חוץ, בסוף העונה נוכל לראות באילו מהפריטים לא עשינו כלל שימוש.
  • ניקיון - חשוב מאוד לאחסן בגדים נקיים! מקטינים משמעותית את הסיכון למצוא אותם בשנה שאחרי אכולים מעש ומלאי כתמים.
  • מניעת עש - הכניסו לארון חומרים מונעי עש. כיום ישנם בשוק חומרים בעלי ריח עדין ולא בעלי ריח כבד כנפתלין אשר אינו נעים לאנשים רבים.
  • ריח - חשוב להחליף את שקיקי הריח והסבונים הריחניים. אלו ספגו אבק ולחות וכדאי להחליפם מידי כמה חודשים. נא לא להגזים גם בכמות.
  • קיפול - את הבגדים יש לקפל לפי צורת המדף ועומקו. לעיתים קרובות קיפול צר המנצל נכון את כל עומק הארון, מאפשר הנחת עוד ערמת בגדים על המדף ולמעשה מגדיל את ניצול המקום בשלושים אחוז.
  • סלסילות - אלו משמשות בתוך הארון לחלוקות משנה. לאחסון גרביים, כיסויי ראש וכדומה. יעילות מאוד גם בתוך מגרות שידה למשל ומאפשרות חלוקה פנימית.
  • גרבי ניילון – אפשר פשוט ללפף ולעשות קשר לא הדוק. כך הזוגות לא מתפזרים.
  • ניקוי יבש - הורידו את הניילונים מבגדים אשר חזרו מניקוי יבש. הבגדים ממשיכים לפלוט חומרים לאחר הניקוי וחשוב לאווררם ולא להשאירם בשקיות. כמו כן, לעיתים קרובות המכבסות כורכות יחד כמה פריטים. אם לא תורידו את הניילון לא תוכלו לראות את כל הפריטים".

 

בת אל אליאב: "חלקו משימות"

בת אל אליאב, בת 32, מומחית לסדר וארגון הבית, מלווה משפחות ובעיקר נשים לבית מסודר וחיים מסודרים באמצעות ליווי וירטואלי דרך הווטסאפ והזום. מעניקה לנשים את ההדרכה והמוטיבציה והן מסדרות בעצמן.

הפסח שלי:

"אני מתחילה לנקות ולסדר בערך שבוע וחצי לפני פסח, עד אז אני מלווה ותומכת בנשים, לכן לא מתאפשר לי לפניי כן. עם זאת, בגלל שהבית מסודר ומתוחזק מאוד במהלך כל השנה, אין יחסית הרבה עבודה וזה ממש מרגיע בכל שנה מחדש לפני פסח. אני מתקדמת בהדרגה לפי כל אזור/חדר ומספיקה המון בזכות ההתמקדות הזו".

הטיפ המנצח שלי:

"אני ממליצה בחום להכין פתקים קטנים ולכתוב עליהם את המשימות שיש לסיים עד פסח. כל צבע מסמל אזור, כל אחד לוקח פתק ומבצע את המשימה, כך עד שכל הפתקים נעלמים וכל המשימות מבוצעות".

 

ענבל שחם: "להתחיל לבשל מוקדם"

"אני ענבל שחם, מנהלת חברה הנותנת שירותי סדר וארגון לפרטיים ועסקים. אני מאמינה שהסדר והארגון עוזרים לנו לנהל את החיים, כי ברגע שהכל מסביב מסודר אנו יכולים להתמקד במטרה ולא לחפש או לפנות כל הזמן דברים. אגב, כשהכל מסודר גם נעים ונוח יותר לנקות".

ערב פסח שלי

"מכיוון שאני בדרך כלל מארחת בחג וחייבת להספיק לנקות, לסדר וגם לבשל, ערב פסח אצלי מאופיין בהרבה תכנון מראש. יש לי תכניות מדויקות לגבי הקניות שאני רוצה להספיק והבישולים שמוטלים עליי, ואני מפזרת את המשימות בהתאם לזמן הפנוי. את יום העבודה שלי אני מסיימת בדרך כלל לקראת הערב, ואז מתפנה להשקיע בביתי הפרטי. בדרך כלל אני מתחילה לעבוד על הבית עשרה ימים לפני החג, ובכל פעם משקיעה באופן ממוקד באזור אחר. אף פעם לא לוקחת על עצמי 'ארון שלם' או 'את כל החדר', אלא בכל פעם קצת ועוד קצת".

הטיפ המנצח

"מותר לפצל משימות, לא חייבים להספיק ה-כ-ל ביום אחד, ולגבי אירוח בחג: גם ככה קשה לקבל את פסח עם בית נקי, מסודר ומוכשר, וכשמארחים בליל הסדר נוצר בדרך כלל עול גדול בעקבות הבישולים. כאן חשוב לזכור שמותר גם להיעזר באורחים. שתפו אותם והטילו סמכויות. אגב, מומלץ מאוד להתחיל בישולים כמה שיותר מוקדם ולהקפיא. גם אם המטבח עדיין לא מוכשר לגמרי, אפשר לעשות זאת על גבי כיריים חשמליות, והחיסכון בזמן ובבלגן הוא עצום".

 

גלית סוחר: סידור לפי קטגוריות

"אני גלית סוחר, 'גלית המסדרת', עוסקת בסידור בתים, אריזה, פירוק וסידור במעברי דירה".

הפסח שלי

"בערב פסח כמות הפרויקטים שאני עושה גדלה, שכן אנשים מעוניינים לעשות סדר רציני בבית ולשחרר את העומס מהארונות. אני אישית רואה איך שאנשים הופכים להיות עבדים של חפצים ובחג הזה רוצים להשתחרר קצת. גם אני מקפידה בתקופה הזו לעשות רעינון לכל אזור בבית הפרטי שלי ולהתבונן מה חשוב לי להשאיר ומה כבר לא משרת אותי ויכול לשרת אדם אחר".

הטיפ המנצח:

"השיטה שלי בסידור הבית היא: סידור לפי קטגוריות, כאשר מוציאים את כל תכולת הארון ועוברים על הפריטים בזה אחר זה. רק כשהדברים נמצאים מחוץ לארון ניתן לראות את הכמויות שמוסתרות במשך רוב חיינו בתוך הארונות שלנו. בעבודתי אני פוגשת לא פעם נשים שיש להן חמש שקיות פסטה, כל אחת בארון אחר, או שיש שבעה מרככים לשיער שקנו שוב ושוב, מכיוון שלא בדיוק זכרו איפה הניחו את המרכך הקודם. הקפידו לזכור: 'לכל חפץ חשוב ניתן למצוא מקום בבית, ואם אין לו מקום, כנראה שהוא לא באמת חשוב'.  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"ועוד טיפ להורים לילדים: תנו לכל ילד שלוש שקיות, ובקשו מכל אחד לעבור על הארון בחדר שלו ולשים בתוך השקיות בגדים שלא טובים עליו, צעצועים ומשחקים שלא מתאימים וכדומה. ברגע שהם יהיו אלו שיפעילו את שיקול הדעת, הם יצליחו לרוקן את הארונות ולהרגיש את הניקיון והרענון בחדר האישי שלהם".

 

אורית פנחסוב:

"אני אורית אליהו פנחסוב, נשואה ואמא לארבעה, בעלת העסק 'סדר חדש', חברה לסידור וארגון בתים ומעברי דירה. הגעתי לתחום מתוך אהבתי  הרבה לסדר ולאנשים  ומתוך שליחות לייצר עבור אנשים סביבה רגועה ושלווה על ידי סידור הבית והקניית כללים לשמירה על הסדר".

הפסח שלי

"מכיוון שאני ממיינת כל השנה ונפטרת מחפצים שלא בשימוש, כוללות ההכנות שלי ניקוי יסודי בלבד. השלב הראשון הוא בתכנון מוקדם שכולל מה המטרות, כמה זמן יש לטובת העניין ומיהם האנשים שיכולים לעזור, בשלב השני אני מפרקת את המשימה הגדולה של הכנת הבית לפסח לתת-משימות קטנות קצרות וברות השגה. מכיוון שהתקופה לפני פסח עמוסה מאוד בלקוחות שרוצים עזרה בסידור וארגון הבית, כמו גם בלקוחות שעוברים דירה ורוצים להספיק לפני החג, אני מתחילה את העבודות בביתי הפרטי כחודש לפני החג. כשיש לי ימי עבודה קצרים אני מקדישה את הזמן לניקוי חדר שלם, ובימים ארוכים אני מסיימת בניקוי ארון בודד.

"את חדרי הילדים אני מנקה בשיתוף איתם, זוהי הזדמנות טובה לזמן איכות ולטפח בהם את העצמאות, כדי שיוכלו לקבל החלטות בעצמם על חפציהם. את המטבח אני משאירה לימים האחרונים לפני החג, כדי לאפשר לכולנו ליהנות עוד קצת מחמץ".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הטיפ המנצח:

"מי שקוראת את הכתבה בוודאי כבר סיימה לסדר, ולכן אתמקד בטיפים לקראת שבעת ימי החג: אחרי שעבדנו וניקינו, אנחנו רוצים שהסדר יישאר גם במשך החג, לכן כדאי לחלק מראש משימות בין בני הבית, על מנת שיעזרו בפינוי, קיפול, ניקיון וכל מה שצריך. אם אתם מארחים תוכלו גם להיעזר באורחים. הם רק ישמחו לקחת חלק. בנוסף, כדאי להכין מראש קופסאות פלסטיק לחלוקת שאריות האוכל לאורחים, תמיד יהיה מי שישמח לקחת  אוכל הביתה ואנחנו לא נשאר עם מקרר מפוצץ".

 

מזי טמים: "אל תצרכו חפצים מיותרים"

"אני מזי, בעלת העסק 'מזל של סדר'. נולדתי לסדר ואני אוהבת לסדר, כבר מילדות מתעסקת בכך תמיד. לפני כ-11 שנים הקמתי את העסק שלי מתוך אמונה בכך שגם אם אנשים מתקשים לחיות בסדר, כדאי שידעו למיין ולדאוג לחפצים שלהם, כי סדר בבית משפיע על כל תחומי החיים".

ערב פסח שלי:

"אני משתדלת לעשות ניהול זמן נכון ולחלק את הזמן בין העבודה לבין ביתי הפרטי. מכיוון שבאופן כללי הבית שלי מסודר מאוד במשך השנה, נשאר לי רק לדאוג להכשרתו על פי ההלכה ולהוצאת החמץ. לכן הכל פשוט יותר, ועדיין, כמובן שבערב החג ממש נכנסים ללחץ, אני לא חושבת שניתן לברוח מזה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הטיפ המנצח:

"הטיפ שלי הוא דווקא לאחרי פסח – אחרי שניקינו, הברקנו והשקענו כל כך בבית, כדאי שנלמד את עצמנו להמשיך לחיות בסדר: לא לקנות חפצים שלא באמת צריכים, גם אם יש מבצעים של 'קנו 4 וקבלו 5', שווה לפעמים לשלם קצת יותר על כל פריט ולא לאגור מחסן שלם בבית; אם מחליטים לקנות פריט או רהיט חדש, מומלץ מאוד לזרוק את הישן או להעביר אותו למישהו אחר; כדאי להנהיג פעם ביום מנהג קבוע – לעבור על הבית ולנקות קצת ועוד קצת, פעם בשבוע לעשות זאת באופן משמעותי יותר, ואחת לחודש להשקיע בניקיון יסודי; וכמובן, במצב בו מרגישים שלא מסתדרים ויש יכולת כלכלית, אל תתביישו להיעזר בעזרה חיצונית. היא יכולה להועיל מאוד, וייתכן שבעקבות עזרה חד פעמית כזו, תצליחו להמשיך גם בכוחות עצמכם".

תגיות:סדרערב פסחארגוןניקיוןפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה