כתבות מגזין

האוצרת שמתעדת תנ"ך בשווי 30-50 מיליון דולר: "זו התרגשות, לגעת בתנ"ך העתיק ביותר בעולם"

במשך למעלה מאלף שנה נדד ספר התנ"ך 'קודקס ששון' ברחבי העולם והפך לאבן דרך בהיסטוריה האנושית. בשבוע בו יוצג לראשונה לעיני הציבור, יצאנו לשוחח עם האוצרת במוזיאון 'אנו' שנגעה בו, חקרה אותו, וכעת מאפשרת לנו בהזדמנות חסרת תקדים, לחזות בו גם כן

אנו מזויאון היהודי, צילום: ניר אנטמן (בעיגול: האוצרת ב’אנו’: אירית שפירא-מאיר)אנו מזויאון היהודי, צילום: ניר אנטמן (בעיגול: האוצרת ב’אנו’: אירית שפירא-מאיר)
אא

הזדמן לכם פעם לחזות מקרוב בספר קודש עתיק שנכתב לפני למעלה מ-1000 שנה? תשובתכם בוודאות שלילית, שכן הספר היחיד שקיים כיום המתוארך לאותן שנים הוא 'קודקס ששון' – הכינוי לתנ"ך העתיק ביותר בעולם, שמעולם עד כה לא הוצג בציבור.

בעוד כחודש יועמד הספר למכירה פומבית בניו יורק, דרך בית המכירות 'סותביס', שכבר ציין שזהו הספר, כתב היד והמסמך ההיסטורי היקר ביותר שהועמד למכירה פומבית אי פעם, בהערכת שווי של 30-50 מיליון דולר. בימים אלו, רגע לפני שיימכר הספר ויעבור לבעלות חדשה, קיבלו ב'אנו – מוזיאון העם היהודי' את ההזדמנות להציג אותו לפני הציבור באופן חד פעמי.

אז מהו אותו 'קודקס'? איך הוא נשמר, למי היה שייך, ומהו סיפורו? יצאנו לשוחח על כך עם אירית שפירא-מאיר, אוצרת ב'אנו', אשר כבר בתחילת השיחה מכינה אותנו לכך שבכל הנוגע ל'קודקס' רב הנסתר על הגלוי, ובכל זאת היא משתפת אותנו בפרטים הידועים אודותיו.

הדף האחרון של ספר דברים (צילום: ארדון בר חמא)הדף האחרון של ספר דברים (צילום: ארדון בר חמא)

 

תורה, מסתורין והיסטוריה

"אנחנו מדברים ככל הנראה על 'ספר התנ"ך העתיק השלם ביותר בנמצא'", פותחת אירית, "מה שאומר שאין להשיג בכל העולם אף תנ"ך אחר קדום יותר. 'קודקס' זהו כינוי לספר שהועתק ונכרך בצורה המוכרת לנו כיום, דף אחר דף משני צדדיו, כאשר קודם לכן הועתק התנ"ך על גבי מגילות".

האם ידוע התאריך המדויק בו נכתב הספר?

"התאריך לא מופיע על גבי הספר, אך מבדיקות מדעיות יסודיות שנערכו בו וכללו תיארוך פחמן, נקבע כי מקורו ככל הנראה בראשית המאה העשירית לספירה, והוא נכתב כפי הנראה באזור של ארץ ישראל וסוריה. הוא ממש בן דורו של כתר ארם צובא ונראה שהם נכתבו באותה תקופה, אבל בשונה מכתר ארם צובא שהגיע אלינו אחרי שכבר היו ידיים שהתעסקו בו וגרמו לו שלא להיות במצבו המקורי, הייחודיות בספר התנ"ך העתיק שהוא מכיל כמעט את כל 24 הספרים של התנ"ך וכ-92% מהטקסט של התנ"ך. העמודים היחידים שאבדו ממנו אלו עשרת העמודים הראשונים של ספר בראשית, ובנוסף יש בלאי טבעי באזורים מסוימים, אבל מכיוון שהוא מועתק על גבי קלף איכותי מאוד, הוא החזיק מעמד באופן יוצא דופן עד היום. או כמו שאמרו החוקרים שבדקו אותו: 'יש לו חיים משל עצמו'".

הספר כתוב באותיות עבריות, כמו שאנו מכירים?

"בוודאי, הוא כתוב בעברית רגילה, אך מתייחד בכך שהטקסט מופיע בו לרוב בשלושה טורים, ובשונה מספרי תורה עתיקים או מגילות שהתגלו בעבר כמו מגילות ים המלח, יש לטקסט ניקוד וגם טעמי מקרא, מה שממחיש שהוא לא נועד לקריאה בבית הכנסת אלא לעיון. אבל הדבר המיוחד ביותר הוא שבנוסף לטעמי המקרא ולניקוד מופיעות בתנ"ך גם 'הערות מסורה' שנכתבו על ידי האנשים שהחזיקו בו במטרה לשמור על נוסח המקרא המקובל של התנ"ך ולמנוע טעויות העתקה. אלו הערות שנכתבו בכתב יד על גבי דפי התנ"ך, בין הטורים, וכן בשוליים העליונים והתחתונים של הדף".

גם ההערות נכתבו בעברית?

"כן, הן כתובות בעברית, אך בלשון הקודש, כמו שחכמים נוהגים לכתוב. למי שלא בקיא בכתב של אותן שנים יהיה קצת קשה לפענח אותן, כי צורת האותיות שונה במקצת מזו שמוכרת לנו, אך מומחים בתחום מזהים מיד את הכתב וגם מצליחים לפענח את המילים".

 

משמרת לדורי-דורות

למי ששואל את עצמו איך שרד ספר התנ"ך במשך השנים, מציינת אירית שמכיוון שמדובר בתנ"ך גדול וכבד, הוא שימש בעיקר קהילות ולא אנשים פרטיים, מה שהוביל לכך שייחסו לו חשיבות רבה ושימרו אותו היטב.

"הצלחנו לזהות על הספר שתי כתובות המעידות על בעלויות שונות שהחזיקו בו", היא מפרטת, "באחת מהן כתוב שהספר נמכר ל'יצחק בן יחזקאל'. הסופר שמתעד את המכירה הזו מברך את 'בן יחזקאל' שיזכה ש'אלוקים ישכילהו בתורתו ושיזכה לראות בניו הוגים בתורה'. בראש העמוד בו מופיע הכיתוב הזה, נכתב על ידי אותו יצחק בן יחזקאל שהוא מעביר את הבעלות לבניו יחזקאל ומימון, והוא גם רושם שם 'הספר הזה קודש להשם' ומטיל את האחריות על בניו: 'לא יימכר ולא ייגאל, וארור מכרו'. באותו כיתוב לא מופיע תאריך, גם לא מצוין שם של מקום.

'קודקס ששון', התנ''ך העברי המלא המוקדם ביותר, באדיבות סותביס'קודקס ששון', התנ''ך העברי המלא המוקדם ביותר, באדיבות סותביס

"במקום נוסף בספר השתמרה כתובת הקדשה לבית הכנסת 'מאכסין' המזוהה עם עיירה בצפון מזרח סוריה. באותו עמוד נכתב 'קודש לה' אלוקי ישראל', וממשיכים לתאר איך יהיה הספר ב'משמרת אדם' עד אשר ייבנה מחדש בית הכנסת מאכסין, ואם לא, אז שהבנים של האדם שהחזיק בספר יירשו אותו על דעת אותו תנאי. גם כאן לא מופיע תאריך, אך מומחים משערים שהכתובות נכתבו במהלך המאה ה-13.

"הפעם הבאה שאנו שומעים על ספר התנ"ך הזה היא במהלך המאה ה-20, אז אספן של כתבי יד יהודיים בשם דוד סלימאן ששון, קנה את הספר באמצעות מישהו שתיווך לו אותו מאנקרה שבטורקיה, הוא כרך אותו מחדש ואפשר לחוקרים לראות את הספר. בנוסף, הוא מסר צילום של כתב היד לספרייה הלאומית. אגב, שמו של האספן ששון הוא גם המקור לכינוי 'קודקס ששון' שדבק בתנ"ך העתיק עד ימינו. לאחר שנפטר ששון קיבלו יורשיו את הספר, והוא המשיך להתגלגל עד שכיום הוא נמצא בבעלות ז'אקי ספרא שמציע אותו למכירה פומבית".

 

היסטוריה במוזיאון

אחרי גלגולים כה רבים שעבר ספר התנ"ך העתיק, נותרו תלויות באוויר שאלות רבות אודותיו. לא ברור מי כתב אותו ולשם מה, ובעיקר לא ידוע מה עבר עליו במשך כמעט 700 שנה, מאז שנכתבו עליו הכתובות העתיקות ועד שנמצא באנקרה. שאלות אלו מעסיקות חוקרים רבים ברחבי העולם, ודומה שלא יקבלו מענה לעולם.

(צילם: ניר אנטמן)(צילם: ניר אנטמן)

"בינתיים קיבלנו את הזכות להציגו במוזיאון 'אנו' עד שהוא יוצג למכירה רשמית", מבהירה אירית, "ואנו מאפשרים במשך השבוע הקרוב להגיע אלינו ולראות מקרוב את התנ"ך העתיק בעולם. אמנם חשוב לי לציין שניתן לראות עותק איכותי של הספר גם באתר הספרייה הלאומית, אך כמובן שלא דומה צילום למראה עיניים של ספר התנ"ך הנדיר ביותר והעתיק ביותר שקיים בעולם".

תגיות:היסטוריהתנ"ך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה