חדשות בארץ

חוק הנבצרות אושר סופית במליאת הכנסת

על פי התיקון שאושר לחוק יסוד הממשלה, הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה תהיה של הממשלה או הכנסת בלבד ותיקבע אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בתום דיון לילי, מליאת הכנסת אישרה הבוקר (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק הנבצרות. החוק, המהווה תיקון לחוק יסוד הממשלה, עבר בתמיכתם של 61 תומכים - הרוב המינימלי הדרוש לתיקון חוק יסוד - מול 47 מתנגדים.

על פי הצעת החוק, שהוגשה על ידי יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, נבצרות זמנית של ראש הממשלה למלא את תפקידו תהיה אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית. הסמכות להכריז על הנבצרות תיקבע על ידי ראש הממשלה בהודעה לממשלה וליו"ר הכנסת, ובאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה.

בנוסף, גם הממשלה תהיה רשאית להחליט ברוב של 3/4 מחבריה כי נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית; במקרה זה, הממשלה תכונס על ידי ראש הממשלה לבקשת 3/5 מחברי הממשלה, ועל ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים. אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים, יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה תובא לאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה.

הארכת תקופת הנבצרות, במקרה שוועדת הכנסת אישרה את החלטת הממשלה או במקרה שראש הממשלה לא הגיש  חוות דעת רפואית, טעונה החלטה של הכנסת, לפי הצעת ועדת הכנסת, שהתקבלה ברוב של שמונים חברי כנסת לתקופה שלא תימשך יותר מ-21 ימים בכל פעם, ובלבד שסך התקופות לא יעלה על 100 ימים.

עוד מוצע שסיום נבצרותו הזמנית של ראש הממשלה, אם זו נקבעה על ידי הממשלה ואושרה על ידי ועדת הכנסת, וכן הארכת תקופת הנבצרות, תיעשה בהחלטה של ועדת הכנסת ואם נקבעה הנבצרות מטעמי בריאות - על יסוד חוות דעת רפואית.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "בשל ההשלכות של קביעת קיומה של נבצרות של ראש הממשלה, כאשר הקביעה מתקבלת בניגוד לדעתו, כאשר הוא כשיר פיסית ונפשית לתפקידו, משמעותה הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם ובעודו זוכה לאמון הכנסת. כלומר, קביעת נבצרות ראש הממשלה היא בפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי".

"על כן, תיקון זה נועד להבהיר שנבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיסית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. כלומר, בשל מצב בריאותי קשה או בשל מצב קיצוני אחר (דוגמת ניתוק קשר ממושך או שבי), המגביל קיצונית או מונע כליל, פיסית או נפשית, את יכולת התפקוד של ראש הממשלה".

"כן מוצע להבהיר, כי לאור משמעותה של ההכרזה על נבצרות כהדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם, בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף".

"בהינתן שראש ממשלה מכהן שואב את כוחו וסמכותו מהעם באמצעות נציגיו, הצעה זו משקפת בעיני מציעיה את התפיסה הקיימת ולפיה הדחת המנהיג נגד רצונו תהיה בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא-נבחרת. כלומר, הצעת חוק זו אינה משקפת שינוי של הדין הקיים אלא הבהרת הליך היישום שלו".

תגיות:מליאת הכנסתחוק הנבצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה