חדשות בארץ

התרגשות במליאת הכנסת: החוק לביטול ההתנתקות אושר בקריאה שנייה ושלישית

החוק שיאפשר חזרה ליישובים שפונו בשנת 2005 אושר סופית במליאת הכנסת: "תיקון היסטורי"

  • כ"ח אדר התשפ"ג
חומש (צילום: הלל מאיר / פלאש 90)חומש (צילום: הלל מאיר / פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק לביטול תוכנית ההתנתקות בצפון השומרון. בהצעת החוק תמכו 31 חברי כנסת מול 18 שהתנגדו. אישור החוק יאפשר לישראלים להיכנס חזרה ליישובים שפונו בשנת 2005, בהם חומש ושא-נור.

על פי הצעת החוק, שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות", וסעיפים בחוק, אשר נוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ולאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו, ובכך לא תהיה שום מניעה להמשיך את התפתחות הישיבה בחומש והישובים במקום.

עם אישור החוק, החלו חגיגות במליאה ואנשי חומש יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן בירכו בקול בליווי מחיאות כפיים: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

ח"כ לימור סון הר מלך בירכה על אישור החוק ואמרה: "ברגע הזה קשה לי לתרגם את התחושות למילים. זהו יום של שמחה אינסופית על התיקון ההיסטורי שעשינו כאן בכנסת. אחרי 18 שנים של גירוש, הרס ורדיפת כל מי שרק ביקש לחזור לשטח הישובים שפונו ולתקן את העוול, היום, מצהירה כנסת ישראל ברוב מובהק כי הגירוש והחוק שהיוו אות קלון לעם ישראל ורמסו ברגל גסה אלפי אזרחים חלוצים, הינם נחלת העבר".

"אני מודה לבורא עולם על הזכות להיות שותפה לתהליך התיקון הזה, אך למרות ההתרגשות והשמחה אסור לנו לנוח על זרי הדפנה ולהינשא על גלי האופוריה. דווקא כעת כשיש אפשרות לתקן עוולות ולהוביל מהלכים משמעותיים בשטח עלינו לזכור את היעדים והאתגרים הבאים שעומדים לפתחנו, החוק הגזעני והמפלה שאסר על כניסת יהודים ליישובי צפון השומרון, אכן יוסר היום, אך עלינו לוודא שהדבר לא יסתכם בזה", הוסיפה הח"כית.

יו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך על אישור החוק: "הלילה הזה מרגש כי אנחנו מתחילים כאן תיקון היסטורי. הודות לחלוצי חומש הגיבורים שנאחזים במקום במסירות במשך שנים, כנסת ישראל והקואליציה שלנו מתחילים הלילה למחוק את חרפת הגירוש מספר החוקים ולקדם את הסדרת הישיבה בחומש. מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל!".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק בירכה: "שמחה לארצך, וששון לעירך - ריקודי הודיה ושמחה ברחבת הכנסת, לאחר שחוק השיבה לחומש וצפון השומרון עבר בקריאה שניה ושלישית. "אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן" - זה היה העקרון לפיו הקמנו לפני יותר מ 17 שנה את מטה "חומש תחילה". עכשיו אנחנו זוכים להתחיל לתקן. אשרינו שזכינו".

ח"כ יולי אדלשטיין, ממובילי החוק, בירך: "17 שנים של ניסיונות, מאבק בלתי מתפשר ואמונה חזקה בצדקת הדרך התנקזו לרגע אחד שבו מליאת הכנסת הצביעה בעד ביטול חוק ההתנתקות. מדינת ישראל התחילה הלילה את תהליך ההחלמה שלה מאסון הגירוש. זהו הצעד ראשון ומשמעותי לתיקון אמיתי ולביסוסה של ישראל בשטחי המולדת השייכים לה".

ההצבעה במליאה התקיימה בהשתתפות משפחות מגורשי חומש ושא-נור, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שהגיע עם רעייתו אוריה שגורשה יחד איתו משא-נור, ראשי ותלמידי ישיבת חומש, מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי, הוריו של יהודה דימנטמן הי"ד, הוריו של שולי הר-מלך הי"ד, אשתו וילדיו של עידו זולדן הי"ד, בני גל ובועז העצני ממקימי "חומש תחילה", גרעין שא-נור המתחדש.

דגן אמר: "אנחנו נאבקנו כולנו בשם כל עם ישראל לתקן את הפשע הזה של המאיסה בארץ ישראל, ברוך השם הגענו לרגע הזה בזכות ח"כ יולי אדלשטיין, השרה אורית סטרוק, ח"כ לימור סון הר מלך, צבי סוכות שנכנס כרוח סערה, חברות וחברים שותפים פעילי 'חומש תחילה', גיבורי ישיבת חומש והמשפחות השכולות, אנחנו מסתכלים כאן כלפי שמיים ואומרים לקב"ה: אנחנו עשינו את שלנו, אנחנו מחזירים הערב את הכבוד שלך לארץ ישראל ואתה תחזיר את הכבוד של העם שלך כאן, בהגשמה של הייעוד המלא: בניית חומש שא - נור גנים וכדים מחדש ועוד יישובים בצפון השומרון.

"אנחנו מתקדמים הלילה שלב משמעותי אחרי 17.5 שנים של מאבק. בכפר עציון לקח 19 שנה ואנחנו אחרי 17 שנים וחצי מתחילים את החזרה עד לבניית הישובים מחדש ותיקון העוול. דגל ישראל יחזור ויתנוסס מעל היישובים הבנויים", הוסיף דגן.

שמואל וונדי, מנכ"ל ישיבת חומש, אמר: "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו. תודה לקב"ה, ולרבבות עם ישראל שצעדו לחומש בשנים האחרונות וחתמו את האמנה בצדקת הדרך. יום היסטורי שעמ"י חרט על דגלו שאין מושג כזה של מקום בישראל שאין כניסה ליהודים. בעזרת ה' כולני תפילה שנחזור ליישב את כל מרחבי ארצנו בקרוב!"

תגיות:חומשמליאת הכנסתחוק ההתנתקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה