כתבות מגזין

"הגשמתי חלום והקמתי פארק מיוחד למתמודדי נפש"

צביקה קנוניץ הוא האחראי על תכנון הפארק הייחודי בבית החולים אברבנאל, וגם על פארקים רפואיים ברוב בתי החולים ברחבי הארץ. "המחקרים מוכיחים שצמחייה מקדמת בריאות", הוא טוען, וחושף תוכניות יפהפיות ומיוחדות במינן

בעיגול: צביקה קנוניץבעיגול: צביקה קנוניץ
אא

אם הזדמן לכם להגיע לבית החולים שיבא, בוודאי נתקלתם ב'גן החושים' השוכן בסמוך למחלקת הילדים. גן החושים מיועד לילדים המאושפזים במחלקה, וכחלק מכך הוא מדבר בשפתם - שפה של דמיון מפותח, כאשר הם נחשפים לחוויית גירוי עמוקה של כל חמשת החושים ולהנאה אינסופית, עם אגם גדול ומתקנים מגוונים ומאתגרים.

אם שאלתם את עצמכם מיהו זה שיזם את הגן הייחודי הזה, הרי הוא לפניכם: תכירו את צביקה קנוניץ, אשר בהכשרתו הינו אדריכל נוף, בעל משרד 'קו בנוף' – השוכן בקיסריה ומעסיק 25 אדריכלים העוסקים בכל תחומי האדריכלות הקיימים.

 

פריחה וטבע = בריאות

"הכל התחיל מכך שלפני כ-13 שנים השתתפתי בקורס שהעביר רוג'ר אורליך", מספר צביקה. "אורליך הוא פסיכולוג סביבתי מוביל בעולם, שהצליח להוכיח כי התבוננות בגן עשויה להאיץ את קצב ההחלמה מניתוחים ואף לסייע בהחלמה מזיהומים וממחלות נוספות. הוא ערך ניסוי בו עבר יחד עם צוותו על תיקים רפואיים של מטופלים שהחלימו מניתוח בכיס המרה בבית חולים בפנסליבניה, והוכיח כי על אף שהנתונים שלהם זהים לגמרי, כאשר היו חולים ששכבו בסמוך לחלון הפונה לעצים ולצמחייה, הם החלימו בממוצע יום מוקדם יותר, והם גם נזקקו לפחות משככי כאבים וסבלו מפחות סיבוכים אחרי הניתוח, ביחס לחולים שמבעד לחלונם נשקף קיר לבנים. כבר אז התחלתי לחשוב באופן מעשי על האופן שבו אני רוצה לאמץ את הדברים לגבי העבודות שלי בישראל".

מספר שנים לאחר אותו קורס סיים צביקה את לימודי התואר השני בטכניון, וכשנדרש להכין את עבודת התזה, הוא ידע שיעסוק בתחום הגנים הרפואיים. "לקחתי את הדברים באופן רחוק קצת יותר מאורליך", הוא מעיר בחיוך, "ובחרתי לעשות את התזה שלי לא סתם בבית חולים, אלא בבית החולים 'מעלה כרמל' בחיפה, שהוא מרכז רפואי לבריאות הנפש. עסקתי לשם כך באופן מעמיק מאוד בכל המחקרים הנוגעים לתובנות של איך מתכננים ואיך ניגשים לתכנון של מרחבים כאלו".

מהר מאוד עבר צביקה מתוכניות תיאורטיות להקמה מעשית, שכן בשנים הבאות הוא התבקש כבר לתכנן את רוב הגנים הרפואיים שבבתי החולים בארץ. "כיום יש מודעות גבוהה לכך שבתי החולים והמחלקות הרפואיות גורמים למתח, ולכן יש צורך למתן את התחושה הבלתי נעימה באמצעות הקמת גנים וצמחייה, לצורך הקלה על ההחלמה", הוא מסביר.

 

לקדם ריפוי והחלמה

צביקה וצוותו תכננו כאמור את גן החושים בבית החולים שיבא וגם את  הגינה הטיפולית בבית החולים 'אברבנאל', הם גם הקימו את הפטיו ליולדות בבית החולים הלל יפה, ובימים אלו הם עוסקים בהקמת 'גן גוף האדם' לאורך חזיתו הדרומית של בית החולים אסותא החדש בתל אביב. גן זה צפוי להיות מחולק לרשימת מתקנים הבנויים לפי האיברים הבאים: שיער, עין, אוזן, אף, פה, ענבל, מיתרי קול, כבד, המעי הדק, כלי דם, ואפילו DNA ותאים.

לב ליבו של הגן יהיה איבר הלב התחום במערכת צלעות, ובו מתוכננים שני מתקנים משלימים: האחד מתקן תלת מימדי המאפשר טיול בעורקים ובחדרים, והשני מתקן הממחיש את זרימת הדם ללב ומאפשר את שליטת המבקרים על פעולתו. בנוסף, יהיה נד מים שיתרומם באוויר באזור זה לגובה של 10 מטרים וימחיש את עוצמת משאבת הלב.

עוד תכנית מיוחדת היא 'גן הזריחה' שעומד להיות מוקם גם כן בבית החולים שיבא. "גן הזריחה עומד להיות גן של התחדשות, תקווה ובוקר טוב", מבהיר צביקה, "זה יהיה גן צר וארוך שיציע פינות של שקט המוארות בצבעי הזריחה: צהוב, ורוד, אדום וסגול. יהי בו גם מפל מים, עם פינות ישיבה רבות ומותאמות".

בנימה אישית מציין צביקה שיש בתכנון הזה ערך מוסף גדול מאוד. "היה גם מקרה בו הזדמן לי לעבור באזור בית החולים שיבא ועליתי בשעות הערב למחלקה, כדי להתרשם מקרוב מהאופן שבו נהנים מהגן. פגשתי שם הורה לילד שכבר מאושפז במשך חודש בבית החולים, והוא סיפר לי על עצמו שמידי לילה הוא יורד בשעה שתיים או שלוש אל הגן, פשוט יושב שם ושואב כוחות. זה הרחיב לי מאוד את הלב".

ולצביקה יש גם הערה חשובה לכולנו: "אם רק נחשוב על כך, כולנו פגועי נפש. לכל אחד מאתנו יש קושי נפשי כזה או אחר, או מצוקה שהוא נאלץ להתמודד איתה. כולנו זקוקים לטיפול, להרגעה ולהכלה. אז נכון שבדרך כלל לא נמצא את עצמנו באשפוז, אבל זה לא סותר את העובדה שאנו זקוקים למרחב ציבורי שיתאים לנו. ברוב אזורי הארץ זה לא קיים, אבל לכולנו יהיה טוב אם נמצא לעצמנו מידי פעם זמן לצאת קצת אל הטבע ולהשתחרר, זה יאפשר לנו להתאושש מהיומיום, ולהכיל את הנפש שלנו ואת הסביבה גם יחד".

תגיות:פארקמתמודדי נפשצביקה קנוניץאדריכלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה