אמונה

"יש לי הוכחה שתפילות לא עוזרות": הרב אהרון מוס בתשובה שתאהבו

הרב אהרון מוס השיב על השאלה הבאה: "אחי הוא דתי אדוק, מתפלל שלוש פעמים ביום ובעל אמונה חזקה בהשם. למרות זאת, הוא נכשל כמעט בכל דבר. אז האם זו לא הוכחה שתפילות לא עוזרות?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אל שולחנו של הרב אהרון מוס, רבה של קהילת נפש בבונדי ביץ' בסידני שבאוסטרליה, מגיעות שאלות רבות מדי יום ביומו. הרב מוס, הניחן בתבונה, שנינות, חוש הומור ורגישות לזולת, מצרף את הכל לעוד תשובה בסגנונו הייחודי.

שאלת השבוע:

אחי הוא דתי אדוק, מתפלל שלוש פעמים ביום ובעל אמונה חזקה בהשם. אני ההיפך הגמור, למעשה כופר ובוודאי לא מתפלל. בהשוואה של חיינו בשלושת העשורים האחרונים, אני רואה אצלי הצלחה בעסקים ובריאות טובה. אחי לעומתי, נכשל כמעט בכל דבר. אז האם זו לא הוכחה שתפילות לא עוזרות? התפילות וודאי לא עוזרות לאחי.

תשובה:

שאלתך מבוססת על הנחה מוטעית. אצלך תפילה נתפסת כרשימת בקשות, כאילו השם הוא מעין מכונה אוטומטית שמימית למכירת מוצרים והתפילות הן הכסף שמשלשלים בחריץ לקבל מה שרוצים. אם כך הדבר, אז אני מסכים איתך, המכונה האוטומטית לא עובדת.

אך זו לא תפילה. תפילה היא ביטוי של הכרת הטוב וענוה. אנחנו מודים על מה שקיבלנו ומבקשים בצניעות את מה שצריכים. אנחנו מודים שכל מה שיש לנו זה מתנה וכל מה שאנו זקוקים לו, יכול להינתן לנו רק ע״י השם, שהוא המקור לכל.  

השם יכול לתת לנו מה שנבקש או לא. אנו מודעים לזה מההתחלה.

אז האם תפילותיו של אחיך נשמעו?

המבחן זה לא אם חייו הם קלים, אלא איך הוא מתמודד עם האתגרים הבאים מולו.

כל אדם מתמודד מול קשיים, לכולנו זמנים טובים ופחות טובים. גם אם אתה מתפלל או לא מתפלל, החיים יזמנו לך אתגרים.

אך אדם בעל אמונה יודע ששום דבר אינו מקרי, לכל דבר יש משמעות ובסופו של דבר, השם הוא השולט על כל המתרחש. זה לא אומר שדברים לא טובים לא יקרו. זה אומר שיהיו לך כמה כלים להתמודד איתם. 

אולי תפילותיו של אחיך נתנו לו השקפה נכונה לדעת שיש תמונה יותר גדולה, כוח לדעת שגם בזמנים קשים יש ברכות הנסתרות, וענווה לדעת שאין ביכולתנו לשלוט על מה שקורה אלא רק איך להגיב.

לזה אני אקרא: "תפילה שכן עובדת".

אתה לא יכול להשוות את חייך לחיי אחיך. לכל אדם יש את המסלול והמשימה שלו. האתגרים של אחיך הם לא שלך, ולמה שאתה קורא ״הצלחה״ בחייך, אולי לא יחשב הצלחה בשבילו.

ההשוואה ההוגנת היחידה שאתה יכול לעשות היא עם עצמך. האם התפילה משפיעה בצורה חיובית על תכונות האופי שלך?

אני בטוח שאתה אדם נפלא, אולי תפילה תשפר אותך להיות אפילו אדם יותר טוב.

כולנו זקוקים ליותר סבלנות, ענוה וחוסן נפשי. אתה לא יכול לרכוש תכונות אלו במכונת מכירת אוטומטית. אתה יכול לרכוש אותם ע״י תפילה.

אחרי הכל, אולי אחיך הוא לא כזה כישלון.

תגיות:אמונהתפילות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה