פורים

עשרות סגולות נדירות לפורים: הרבנית ימימה מזרחי במקבץ מיוחד

לבשו בגדי יום טוב, מיד לאחר קריאת המגילה בקשו על פרי בטן, אל תפספסו את שעת חצות של ליל פורים, ונצלו את הזמן הגבוה של הסעודה: מקבץ סגולות לפורים, במיוחד בשבילכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. לפני שהיציאה לשמוע מגילה, פרשו מפה יפה על השולחן והדליקו שני נרות, לזכר מרדכי היהודי ולזכר אסתר המלכה. יחזור לביתו וימצא נר דולק ושולחן ערוך ומיטה מוצעת, החיד"א כותב.

2. יש הנוהגים להשאיר על השולחן קערות פיצוחים, זכר לאסתר, שמטעמי כשרות לא טעמה מהאוכל המלכותי שהיה בשפע בארמון אחשוורוש ואכלה בעיקר זרעונים ופיצוחים.

3. מאור פנים בבית! פורים הוא יום טוב! ולא לכעוס, החיד"א מזהיר. פורים הוא יום עדין של שמחה. מחלוקת או מריבה בבית בפורים הם, חלילה, סימן לחוסר שלום בבית. אנא, לא לריב. 

4. ובהתאם, לבשו חג. בגדי יום טוב. פורים הוא חג גבוה ביותר. תתלבשו לגאולה, תתלבשו לישועה.

אין לתאר את המקום שתופסים הבגדים בסיפור המגילה. רגעים שמובילים לישועה נתמכים על ידי לבוש מתאים; שׁוֹשַׁנַת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה בִּרְאוֹתָם יַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכָי. עוד בטרם התבטלה הגזירה, המן בסך הכל הרכיב את מרדכי על הסוס והכריז "כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ", וכולם כבר ראו ושמחו. וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת, נאמר כשהמלכה שמה את נפשה בכפה ועומדת להיכנס אל המלך וגם כאן, התלבושת הטרימה את הישועה.

"אור מקיף", קוראים לזה בקבלה. הישועה הפנימית שאת מחכה לה תגיע מכוח המדים החיצוניים שאת לובשת.

 

מקרא מגילת אסתר

5. עיקר הפתיחה של השפע, כותב רבי יוסף קארו, טמון בברכה שלפני הקריאה: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִיוָּנוּ עַל מִקְרָא מְגִילָּה (או: על קריאת מגילה).   מדוע – כי כאשר המברך אומר את המילים "מקרא מגילה", את קוראת לגילוי ענק בחייך. ברגע הזה ממש מתגלה לכל אדם עולם חדש. בזכות הקריאה הזו ובזכות ה"אמן" שאת עונה על ברכת המגילה, פורים יאיר לך איזשהו גילוי גדול על חייך ועל ההתמודדויות שאת עוברת. משלוח מנות ענק מהקב"ה עושה את דרכו אליך כעת.

6. מגילת אסתר איננה רק טקסט היסטורי. היא רלבנטית!  כיצד קוראים אותה? לפי הרב זיסקינד, את המגילה לא קוראים; את המגילה – מתפללים. תתפללי את מגילת אסתר והכוונה היא העיקר. בכל "המן", תחשבי על הצרות הגדולות ביותר שלך. כשהוא עולה לגדוּלה, תדאגי; אלה כל הצרות שלך שתופסות ראש. כשתולים אותו, תשמחי.

והשיא: תליית עשרת בני המן. חסידים אומרים שבתלייתם, אנו תולים את הפגמים והפגעים שלנו: שיפוט, דלות, עניות.

 

עתות רצון גבוהות לתפילה. השמיים פתוחים

7. מיד לאחר קריאת המגילה, כותב השל"ה הקדוש, בקשי על פרי בטן. פורים הוא זמן של פוריות. בקשי גם על זיווג הגון, כי כל ענין מגילת אסתר הוא זיווגים; ושתי ואחשורוש, זרש והמן וכנגדם, הזוגיות המדהימה של מרדכי ואסתר.

8. גם חצות הלילה של ליל פורים (השנה בירושלים - הלילה של יום שלישי. בכל הארץ - הלילה של יום שני). בקשי והתפללי על כל מה שליבך רוצה.

והזמן הגבוה ביותר: סעודת הפורים. על כך בהמשך.

 

משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים

מה ההבדל בין "מתנות" לבין "מנות"? חז"ל מצביעים על ההבדל: מתנה לאביון שמה את הדגש על הנותן ("נתתי. קח, ביי"). לעומתה, "מנה" היא "אִישׁ לְרֵעֵהוּ", אישית ומלאה אהבה. המנה שמה דגש על המקבל; "ממני – אליך".

9. במצוות מתנות לאביונים נותנים צדקה לפחות לשני עניים ביום הפורים (נוהגים לפני קריאת המגילה בבוקר). המתנה צריכה להיות, לכל הפחות, בשווי של ארוחה מהירה (הרב עובדיה יוסף ציין סכום של מנת פלאפל כפולה). 

10. "מנה" זו אהבה. במשלוח מנות אחד – תשקיעי!

מה עוד יש בו, במשלוח המנות? הוא בא לצרף אותנו איש לרעהו.

ישנם הכשרים רבים, וכל אחד יאכל לפי ההקפדה שלו. אבל, קבלו מכולם בסבר פנים יפות. תכשירו את מי שהביא לכם. תהיו ביחד. אם גזירת המן החלה במילים יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד, הרי שכל העניין הוא להראות לקב"ה עד כמה אנחנו קשורים. המצווה היא אִישׁ לְרֵעֵהוּ; יותר משאנשים צריכים אוכל, הם צריכים רֵע, צריכים חברים.

שני סוגי מאכלים, זה מה שצריך להיות במשלוח המנות שלך. ולא, לא חייבים אוכל מבושל. לאנשים לא חסר אוכל; חסר יחס! ולפי הגמרא, האריזה חשובה. ואני מוסיפה: ברכה קטנה מושקעת. האריזה, האהבה, המכתב, חשובים לא פחות מהקולינריה. למישהי אחת תכיני משלוח מנות מכל הלב, מיוחד-מיוחד, מדהים. עם מכתב. אבא שלי זצ"ל היה נוהג לצרף גם ספר, משלוח מנות לנשמה.  

11. סגולה בדוקה לשלום בית – משלוח מנות מאישה לאישהּ. מארז קטן לבעל עם מכתב אישי. גם משלוח מנות לכל ילד מכניס שמחה למשפחה.

 

שעת הרצון הגדולה: סעודת פורים

הגענו לאחת הפסגות הגבוהות של השנה. הרב שמשון דוד פינקוס היה אומר שסעודת פורים היא הרגע הגבוה ביותר בשנה, לא פחות.

במשתה אסתר המלכה קרה דבר מדהים. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן: "מַה שְּׁאֵלָתֵךְ – וְיִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ? עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת, וְתֵעָשׂ!" והרבי מסלונים אומר, שכל בקשה שאישה מבקשת בזמן סעודת הפורים – מתקבלת.

"וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ" – זה ה'.

"לְאֶסְתֵּר" – זו את.

"בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן" – סעודת פורים כמובן.

"מַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן, לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ? עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת, וְתֵעָשׂ!" – זה הרגע שלך לשאול, לבקש ולהתפלל ובגדול. הרי לא תחמיצי את שעת הכושר הזו, נכון?

וַתַּעַן אֶסְתֵּר וַתֹּאמַר: "שְׁאֵלָתִי וּבַקָּשָׁתִי..."

12. אישה, זה הזמן שלך! כשכולם ליד השולחן אוכלים ושמחים לכי הצידה, תפסי איזו פינה והתחילי לשפוך את ליבך. קדימה, עכשיו את מעניקה משלוח מנות לעם ישראל. 

ברגע הגבוה של סעודת הפורים את לוקחת את הנקודה שבה הלב שלך הכי-הכי-הכי שבור, ו... לא מבקשת על עצמך. אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בתפילה הזאת. במקום זה תגידי: "אני לוקחת את הצער הכי גדול שלי ונותנת אותו לה, וגם לה, ולעם ישראל שייוושע וייענה".

אין בעולם שמשלוח המנות הזה לא יתקבל. באותו רגע את תקבלי מהקב"ה מכל הלב, מכל הלב – למה? כי את זוכרת להיות טובה כשהלב שלך שבור. בטוב וברע, את זוכרת להיות טובה.

13. ברכו איש את רעהו! ברכות שמברכים אחד את השני בסעודה, יש להן נטייה נפלאה להתקיים.

ועוד אחת, עם הפנים קדימה

על מה עוד כדאי וחשוב לבקש בסעודת פורים? קראתי, וזה כל כך מתוק: תבקשי על הניקיונות וההכנות של פסח (!) שיעברו לשלום.

"שלושים יום קודם הפסח שואלים ודורשים בהלכות החג".

כותב בעל "קב הישר": שלושים ימים לפני פסח – זה בדיוק התאריך של פורים. שאלי מה' ודרשי ממנו כוחות ושמחה למצוות ניקיון הפסח. בעזרת ה' את תראי שליל הסדר שלך יהיה גאולה גדולה – לך, למשפחתך ולכל השכונה. 

תגיות:פוריםמגילת אסתרסגולותהרבנית ימימה מזרחיסגולות לפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה