בריאות ותזונה

אל תקחו ללב: אלה גורמי הסיכון למחלות לב

לחץ, עישון וסוכרת הם רק חלק מגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. מה אפשר לעשות כדי לשמור על לב בריא? להלן הרשימה המלאה

אא

מחלות לב ומחלות של כלי הדם, ביניהם גם מחלת עורקים כליליים, בעיות בקצב הלב ומומי לב מולדים, יכולות להוביל לסיבוכים קשים. ישנם מספר גורמי סיכון משמעותיים שיכולים להגביר את הסיכון לחלות במחלות לב. להלן הרשימה המלאה כפי שפורסמה היום במעריב:

עודף משקל

לסובלים מהשמנת יתר ועודף משקל יש סיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב, גם אם אין להם את גורמי הסיכון האחרים, כמו לחץ דם גבוה או סוכרת. מדד מסת הגוף (BMI) מודד את היחס בין גובה ומשקל האדם, וכאשר ערכיו גבוהים מ-25 – המצב מוגדר כעודף משקל, וערכים גבוהים במיוחד מוגדרים כהשמנה חריפה. BMI גבוה לא רק מגדיל את מחיר הביטוח שלכם אלא גם את הסיכון למחלות לב. הקפידו לשמור על משקל תקין, תזונה נכונה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא כדי להימנע ממצבים של השמנת יתר. 

עישון

עישון הוא גורם סיכון מרכזי למחלות לב וכלי דם. גם מי שמעשן פחות מ-5 סיגריות ביום עלול להראות סימנים של מחלות אלו. עישון יכול להוביל לטרשת עורקים, דלקת בעורקים והגבלת זרימת הדם. גם מי שאינו מעשן עלול להיפגע מעישון פאסיבי. ישנן היום סדנאות של קופות החולים להפסקת עישון, אך הרצון חייב להיות שלכם. שמרו על עצמכם ובעזרת השם תצליחו להיפטר מההרגל הלא בריא. 

חוסר פעילות גופנית

אנחנו חיים בעידן שהרבה משעות היום אנו יושבים – מול המחשב, במשרד או בבית. כשאנחנו מבלים את רוב זמננו בישיבה, זה עלול להגביר את הסיכון למחלות לב. פעילות גופנית יומיומית  יכולה להפחית סיכון זה. זה לא חייב להיות מסובך, לפעמים אפילו הליכה מהירה יכולה לעשות טוב לגוף וגם לנפש.

סוכרת

סוכרת מסוג 1 וסוג 2 מעלות את הסיכון למחלות לב. סוכרת גורמת לרמות גבוהות של גלוקוז בדם, ולאחר תקופה ארוכה, סוכר גבוה בדם יכול לפגוע בעצבים ששולטים בלב ובכלי הדם. סוכרת גם יכולה לגרום לכולסטרול גבוה וללחץ דם גבוה, שמגבירים אף הם את הסיכון למחלות לב. לסוכרת אומנם יש גם גורמים גנטיים, אך היא קשורה להשמנת יתר וחוסר פעילות גופנית. על פי אתר ה"כללית", סוכרת מסוג 2 ניתן למנוע באמצעות שמירה על אורח חיים בריא: שמירה על משקל תקין והקפדה על פעילות גופנית סדירה ועל דיאטה מתאימה בשביל למנוע סוכרת.

כולסטרול גבוה

כולסטרול גבוה מוביל לחסימות בעורקים הכליליים, המספקים דם לשריר הלב, כתוצאה ממשקעים שומניים. זאת על פי הקרדיולוג ד"ר דניאל סאדו בבית החולים לונדון ברידג'.

טרשת נובעת ממה שנקרא כולסטרול "רע", אשר מצטבר בעורקים ומפעיל לחץ רב יותר על הלב כתוצאה מהגבלה בזרימת הדם. במצב זה, שריר הלב מקבל פחות דם ממה שהוא צריך בשביל לתפקד כראוי. על מנת לשמור על כולסטרול תקין, מומלץ להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית והפסקת עישון. 

גנטיקה

הגנים שלנו גם יכולים להוות גורם לסיכון לפתח קרדיומיופתיה - חולי שריר הלב. "ישנם סוגים שונים של קרדיומיופתיה, לרבים מהם יכולים להיות סיבות גנטיות. לפעמים שריר הלב עבה מדי, לפעמים הוא לא מתכווץ טוב או לפעמים הוא הופך נוקשה ולכן קשה להירגע כשהוא מתמלא בדם", הסביר ד"ר סאדו.

סאדו הסביר כי עדיין לא ניתן לרפא קרדיומיופתיה, אך ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט כדי להפחית את הסיכון לאי ספיקת לב, כולל אי ​​אכילת שומנים רוויים, פעילות גופנית סדירה והפחתת מתח.

גיל המעבר

נשים בגיל המעבר נמצאות בגורם סיכון מוגבר למחלות לב עקב רמות גבוהות של טסטוסטרון לפני גיל המעבר, עלייה בלחץ הדם במהלך גיל המעבר ומתח ודיכאון הקשורים לגיל המעבר.

חרדות ומתחים

לחצים ומתחים גורמים לאנשים להתמודד עם בעיות לב בגיל צעיר יותר, משום שלחץ עלול להעלות את לחץ הדם. מאמר משנת 2017 טען כי כאשר אדם חווה מתח, המוח שלו שולח אותות למח העצם לייצר יותר תאי דם לבנים, מה שמוביל בתורו לדלקת של העורקים שמגבילה את זרימת הדם. במילים פשוטות - תפסיקו לדאוג, זה לא בריא לכם.

רק בריאות בעזרת השם

תגיות:לבבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה