חדשות בארץ

"תתחננו שאבא יבריא" | לילה מלא בדמעות: נרצחי הפיגוע ברמות הובאו למנוחות

אשר פלאי הי"ד בן ה-8 נטמן בהר המנוחות, בסמוך לאחיו יעקב בן ה-6: "תתחננו שאבא יבריא, שיצא מזה בשלום. הוא לא יודע בכלל מה קורה אתכם"

  • כ"א שבט התשפ"ג
הלווית אשר מנחם פלאי הי"ד, אמש (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)הלווית אשר מנחם פלאי הי"ד, אמש (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

אלפי בני אדם השתתפו אמש (מוצ"ש) בהלוויתו של אשר מנחם פלאי הי"ד בן השמונה שנרצח בפיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים. אחיו הקטן יעקב ישראל בן השש נקבר דקות ספורות לפני כניסת השבת. במקביל נערכה גם הלוויתו של האברך אלתר שלמה לדרמן הי"ד שנרצח גם הוא בפיגוע.

את משא ההספדים פתח רב השכונה, הגאון רבי מנחם מנדל פוקס, שבכה: "הקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם בחסד וברחמים, וכשצריך הוא יורד לקחת לנו קורבנות ציבור. אם הקדוש ברוך הוא לקח לנו כאלה צדיקים, כמה אנחנו צריכים להתבונן? הם קורבנות ציבור ואנחנו לא מבינים את זה. לקח לנו נשמות קדושות והם יקבלו כפל כפליים בגן עדן".

לאחר מכן ספד הסבא הרה"ג רבי עמוס ברונר שאמר: "2 תינוקות קדושים וטהורים, יש יותר קרובים לקדוש ברוך הוא מנשמות כאלה שלא חטאו? במקרה שלנו, הילדים הללו ממש היו כל כך קדושים, כל כך רוחניים. אסון נוראי, במה אפשר להתנחם? 'שבטך ומשענתך המה ינחמוני' - הילדים הטהורים האלה שנלקחו הם שבטך, אבל המשענתך הם הילדים שניצלו".

אשר ויעקב פלאי הי''ד (התמונות - באדיבות המשפחה)אשר ויעקב פלאי הי''ד (התמונות - באדיבות המשפחה)

הסבא, הגאון רבי שמואל פלאי, ספד לנכדיו: "אנחנו לא מבינים איך, אבל בטוחים שהקדוש ברוך לקח את שני הפרחים הטהורים האלה למען כל עם ישראל. כל הסבל הזה הוא לא לחינם, הוא לתועלת. אין לנו ספק שזה נועד לקדש שם שמיים. כל המאורעות האלה נועדו לקרב אותנו לגאולה, שנרבה אהבת חינם. אנחנו תפילה שהקורבנות האלה לא יהיו לחינם".

לאחר מכן ספד הרב גבריאל קוסובר מנהל תלמוד תורה 'דרך תבונה' ברמות שם למדו הילדים שנרצחו, ואמר: "בא המוות לביתנו, דפק בחלוננו. זה לא דבר נורמלי וטבעי ללוות שני ילדים קטנים מאירים ומזהירים".

אחיהם של הקדושים, צבי פלאי בן ה-17, זעק בבכיות: "אושי, אושי, יעקב. כל שבוע בשעה הזאת הייתם חוזרים מהלימוד עם אבא, ואפשר היה לראות את החיוך על הפנים, את השמחה שהוא היה נותן לקדוש ברוך הוא. הייתי איתו ברגעים האחרונים. מקווה שהוא עכשיו במקום גבוה, שהקב"ה ייתן לנו כוח להמשיך, תן כוח לאמא. לכל המשפחה, תתחננו, תתחננו שאבא יבריא. תתחננו שייצא מזה בשלום, הוא לא יודע מה קורה איתם בכלל. הקב"ה יתן לנו כוח לקדש שם שמים, אני מבקש סליחה מיעקב, אושי, אני מבקש סליחה בשמי ובשם כל המשפחה".

דודם של הילדים, הרב שלמה ברונר, ספד בקול בוכים: "משפחה, פסיפס נפלא. רואים חלקים מהפסיפס נעלמים, שתי תמונות יפיפיות מתוך התמונה המשפחתית. עוזבות את החיידר, את הבניין, את השכונה, את עם ישראל. איזה יופי, איזה הדר, איזו מתיקות. אי אפשר לתפוס את זה".

הרב ברונר מסר בשם האמא: "אני רוצה להגיד לכם פה משהו - אם הקב"ה רצה לקחת קורבן, הוא הילד המתאים. הוא טהור, הוא קדוש, הוא תמים. רוצה להודות לקב"ה על השנים איתו. ברור שהכול לטובה, ברור שהכול נכון. אבל ריבונו של עולם, אין לנו כוח לעמוד מול חושך גדול. אין לנו כוח לעמוד מול עם בוער באש. די די די די, תגאל אותנו. איזה בית, של אבא ואמא, מלא אמונה, מלא טהרה. חטפנו רעידת אדמה. מוישי (בן 10) היה בפיגוע, חזר מבית החולים וביקש ללמוד תורה עם אמא לפני השינה כמו בכל ערב שבת".

לאחר מסע ההספדים נערכה קבלת עול מלכות שמים על ידי המקובל הצדיק רבי יעקב עדס.

לאחר הקריעה ואמירת הקדיש על ידי הסבא, הגר"ש פלאי, יצא מסע ההלוויה להר המנוחות.

במקביל, נערכה באותה שעה הלווייתו של הקדוש אלתר שלמה לדרמן הי"ד. מסע הלוויה יצא קודם מבית הלוויות שמגר ומשם לבית ישראל לרחבת בית המדרש הגדול פינסק קרלין.

האב השכול, ר' חיים דן לדרמן, ספד לבנו ואמר כי עליו לברך ברכה על שנתן לו הקב"ה בן כמותו, שהיה מעורר השחר בכל יום ויום בשעה חמש לפנות בוקר ומאז המשיך סדר יום כבן עלייה ממש מתוך יגיעה עצומה בתורה הקדושה, ועתה עלה ונתעלה בערב שבת קבלת התורה בכדי לשמוע את הקולות והברקים בישיבה של מעלה.

"בני הקדוש היה ראש פינה בכל מקום שהיה ולמד מימי ילדותו עד עתה, אבל מאת ה' היתה זאת היא נפלאות בעיננו. איננו יודעים חשבונות של מעלה אנו לא מהרהרים ח"ו גזירה היא מלפני. זה היום עשה ה', הכל מאתו יתברך שמו ויתעלה. אך אנו זועקים אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא, שנוכל להחזיק מעמד כל המשפחה, והשי"ת יאמר לצרותינו די".

המשפיע הרה"צ ר' אלימלך בידרמן ספד אף הוא בהלוויה, ואמר: "בוודאי רוכב שמים שש בהגיע נפש נקי וצדיק, אך אנו כאן חייבים לפשפש במעשינו על מה עשה ה' ככה. נוסע אברך צעיר בערב שבת קודש פרשת יתרו בו כתוב בעשרת הדברות 'כבד את אביך ואת אמך', ומיד עולה בסערה השמימה לאבינו שבשמים, וכולנו שופכים דמעות כמים, והקב"ה יניח אותם בבית גנזיו להחיש לנו את הישועה בקרוב".

"כולנו כל בני החבורה צריכים להרעיש שמים ולזעוק, אך לצד זאת להתחזק באמונה שלימה כי מאתו לא תצא הרעות", פרץ רבי אלימלך בבכי מר, "אנו מבקשים עתה מהקדוש שלמהל'ה שעתה נמצא תחת כסא הכבוד במעלות קדושים וטהורים, ולמרות שנמצא כעת במדרגות שאין כל ברייה יכולה להשיג, לא יניח ולא ישקוט עד שה' יאמר לצרותינו די, צרות אחרונות משכחות את הראשונות, כבר נתמלא הסאה לגמרי ואין לנו יותר כוח".

אביהם של אשר ויעקב, אברהם (42), מאושפז בבית החולים הדסה הר הצופים ומצבו מוגדר בינוני, ולא יכל להשתתף בהלוויותיהם של שני בניו. אח נוסף, מוישי (10), נפצע באורח קל בפיגוע הדריסה, פונה לבית החולים הדסה עין כרם, ומאז שוחרר לביתו.

אנא התפללו עבור אברהם נח בן יהודית, שאיבד שניים מבניו בפיגוע, ומצבו בינוני:

ו

(א) לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) יְהוָה אַל בְּאַפְּךָ תוֹכִיחֵנִי וְאַל בַּחֲמָתְךָ תְיַסְּרֵנִי. (ג) חָנֵּנִי יְהוָה כִּי אֻמְלַל אָנִי רְפָאֵנִי יְהוָה כִּי נִבְהֲלוּ עֲצָמָי. (ד) וְנַפְשִׁי נִבְהֲלָה מְאֹד ואת (וְאַתָּה) יְהוָה עַד מָתָי. (ה) שׁוּבָה יְהוָה חַלְּצָה נַפְשִׁי הוֹשִׁיעֵנִי לְמַעַן חַסְדֶּךָ. (ו) כִּי אֵין בַּמָּוֶת זִכְרֶךָ בִּשְׁאוֹל מִי יוֹדֶה לָּךְ. (ז) יָגַעְתִּי בְּאַנְחָתִי אַשְׂחֶה בְכָל לַיְלָה מִטָּתִי בְּדִמְעָתִי עַרְשִׂי אַמְסֶה. (ח) עָשְׁשָׁה מִכַּעַס עֵינִי עָתְקָה בְּכָל צוֹרְרָי. (ט) סוּרוּ מִמֶּנִּי כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן כִּי שָׁמַע יְהוָה קוֹל בִּכְיִי. (י) שָׁמַע יְהוָה תְּחִנָּתִי יְהוָה תְּפִלָּתִי יִקָּח. (יא) יֵבֹשׁוּ וְיִבָּהֲלוּ מְאֹד כָּל אֹיְבָי יָשֻׁבוּ יֵבֹשׁוּ רָגַע.

יג

(א) לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) עַד אָנָה יְהוָה תִּשְׁכָּחֵנִי נֶצַח עַד אָנָה תַּסְתִּיר אֶת פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי. (ג) עַד אָנָה אָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשִׁי יָגוֹן בִּלְבָבִי יוֹמָם עַד אָנָה יָרוּם אֹיְבִי עָלָי. (ד) הַבִּיטָה עֲנֵנִי יְהוָה אֱלֹהָי הָאִירָה עֵינַי פֶּן אִישַׁן הַמָּוֶת. (ה) פֶּן יֹאמַר אֹיְבִי יְכָלְתִּיו צָרַי יָגִילוּ כִּי אֶמּוֹט. (ו) וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי גָמַל עָלָי.

כ

(א) לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב. (ג) יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ. (ד) יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה. (ה) יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא. (ו) נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ. (ז) עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ. (ח) אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר. (ט) הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. (י) יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

קל

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. (ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי. (ג) אִם עֲו‍ֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד. (ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא. (ה) קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי. (ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר. (ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת. (ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲו‍ֹנֹתָיו.

אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.

הקדוש ברוך הוא נמצא איתך בכל צרה! קטע בן 6 דקות מדברי החיזוק של הרב ברוך רוזנבלום:

 

תגיות:הלוויהפיגועאשר פלאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה